In wat een monumentale fout lijkt te zijn ergens in de opbouw van de game, is de Denuvo-anti-sabotagetechnologie die op Doom Eternal is toegepast mogelijk al aangetast. Vroege kopers van het spel ontdekten een map in de map van het spel met een .exe-bestand dat kan worden gebruikt om het originele exemplaar dat door Denuvo wordt beschermd, te vervangen.
Oorspronkelijk zou Doom Eternal gelanceerd worden in november 2019, maar dat liep toen vertraging op. Id Software en uitgever Bethesda zeiden dat dit was om ervoor te zorgen dat de game de hype waarmaakte.
Mensen in landen waar het als 1e 20 maart was (bijvoorbeeld Australië) begonnen de game te downloaden van officiële kanalen. Aangezien er al was onthuld dat het spel de beruchte anti-sabotage technologie Denuvo gebruikt, verwachtte niemand echt een snelle 'piraten'-release. Een gebruiker op Reddit liet echter snel een bom vallen.
De speler onthulde dat hij na het betalen voor en downloaden van de gamebestanden van de officiële Bethesda.net-versie de hoofdmap opende en het hoofdbestand zag - een bestand van 368 MB genaamd DOOMEternalx64vk.exe. Een secundaire map (in Doom Eternal \ original \) bevatte echter een tweede veel kleiner .exe-bestand (67 MB) met exact dezelfde naam.
Wat volgde, is nauwelijks te geloven. Volgens nu talloze rapporten is het mogelijk om het .exe-bestand in de 'originele' map te vervangen door het hoofdbestand en het spel draait nog steeds. De theorie is dat het kleinere bestand de bron .exe is zonder Denuvo, terwijl de sterk opgeblazen versie degene is die 'besmet' is met Denuvo.
Dit lijkt erop te wijzen dat iemand in de opbouw erin geslaagd is om een DRM-vrij uitvoerbaar bestand in het gekochte spel te plaatsen, het in een map te plaatsen die duidelijk als 'origineel' is gemarkeerd en het vervolgens te serveren zodat een van de allereerste kopers blijkbaar met minimale inspanning er tegenaan kon lopen. Dit heeft geleid tot grappen dat de ontwikkelaars hun eigen spel effectief hebben gekraakt.
Als gevolg hiervan worden kopieën van de game nu online gedeeld en spelen een aantal mensen de game zonder problemen. Aanvankelijk was er sprake van dat de game crashte na niveau 3, maar dat lijkt te zijn gerelateerd aan een driver foutje dat werd opgelost met een update. Naar verluidt is een Bethesda-account nodig, maar een oplossing daarvoor wordt al gedeeld op een Russisch forum dat populair is bij spelpiraten.
Er moet nog wat werk worden verzet voordat de release van de piraten in de mainstream verschijnt (repacker 'Fitgirl' noemt het 'binnenkort'), maar het lijkt vrij waarschijnlijk dat het vandaag zal zijn, de dag dat de game werd uitgebracht. Denuvo hoefde niet eens te worden gekraakt of uitgeschakeld om dit te laten gebeuren, wat sommigen verontrustend vindt, omdat ze denken dat het een soort listige stunt kan zijn om piraten een in de tijd beperkte demo of iets dergelijks te geven.
De tijd zal het leren…
Aanbevolen reactie
Doe je mee?
Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.