De tijd van LimeWire, Kazaa, Napstar en andere programma’s om liedjes (illegaal) binnen te vissen ligt ver achter ons. Het kopen van muziek is eigenlijk achterhaald door de komst van streamingplatformen. Alleen als je een fysieke aanschaf doet is het nog de moeite. Je koopt een mooie CD of vinylplaat en je hebt iets om aan je collectie toe te voegen. Een nummer voor 0,99 cent kopen via bijvoorbeeld iTunes is vandaag de dag ouderwets en men geeft doorgaans de voorkeur aan een abonnement op een dienst als bijvoorbeeld Spotify.
Men wijkt uit naar andere platformen om muziek te luisteren en als het gaat om gratis alternatieven is YouTube bezig met een enorme opmars. Je kunt videoclips in full HD of zelfs 4k bekijken en ondertussen geniet je van de track. Daarnaast is het zeer eenvoudig om een afspeellijst samen te stellen. De studie ondervroeg 1.500 mensen uit Duitsland, Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk naar het luistergedrag. Uit het onderzoek blijkt dat YouTube hen niet weghoudt van betalende diensten als Spotify. De Amerikaanse videodienst biedt immers een beperkt luistergenot. Onderweg kost het je bundel om filmpjes te kijken en offline kijken is, tenzij je een betaald abonnement afsluit middels YouTube Red, er niet bij.
YouTube zorgt dus voor een correcte balans in de muziekindustrie. Men kan thuis gratis muziek luisteren en kijken via de dienst. Voor onderweg is er Spotify of andere diensten, die meestal niet meer dan een tientje per maand kosten. Conclusie: muziekpiraterij is dood en men kiest diverse platformen als alternatief om muziek te luisteren.
Aanbevolen reactie
Doe je mee?
Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.