Juist wanneer je denkt de muziekindustrie piraterij overwonnen heeft, steekt het weer de kop op. Dat heeft de industrie te danken aan muziekstreamers die exclusieve deals sluiten met artiesten.
Tidal kon de afgelopen week exclusief het nieuwe album van Beyoncé presenteren. De muziekstreamer van Beyoncé's man Jay-Z had al exclusieve rechten over de nieuwe albums van Rihanna, Kanye West en het oeuvre van Prince. Apple Music heeft dan weer de exclusieve rechten over het album van Drake - die net als dat Taylor Swift exclusief voor de techgigant kiest.
Volgt u het nog?
Spotify kon sinds de start in 2008 bij het grote publiek doorbreken door gebruiksgemak en de lage prijs. In plaats van een album aan te schaffen voor twintig euro waren miljoenen nummers beschikbaar voor de helft van de prijs - en dat op een legale manier. Het was voor veel mensen dé reden om af te stappen van piraterij en weer muziek te gaan betalen.
Maar wat gebeurt er wanneer je favoriete artiest niet aanwezig is op het platform waarop je geabonneerd bent?
Niet praktisch
Je kunt een tweede of zelfs derde abonnement afsluiten, maar dit is naast onhandig voornamelijk onhandig. Je hebt niet alles meer binnen handbereik in één dienst, maar moet overschakelen. Het overgrote deel van de catalogus verschilt niet per streamingdienst. Dus je zet zet die ene app pas aan als je die specifieke exclusieve artiest wilt luisteren.
Dat tweede abonnement zal vooral onaangeroerd stof vangen op de smartphone. Daarom zullen weinig mensen er een extra abonnement bijnemen - een illegale download ligt dan eerder voor de hand. The Pirate Bay en Kickass Torrents zijn nog altijd grote jongens op dit gebied en die spinnen garen bij de exclusieve releases. Binnen een paar uur waren de exclusief uitgebrachte albums van Beyoncé en Kanye West al te downloaden en stonden ze bovenaan de torrentsites. Volgens een schatting werd The Life Of Pablo van Kanye West in de eerste 24 uur 500.000 keer illegaal gedownload. Bij supersterren Beyoncé en Drake zal dat niet anders zijn.
De exclusieve deals leveren daarom maar één winnaar op: de aanbieder van de exclusieve content. De muziekindustrie en consument zijn terug bij af. Want de muziekindustrie was het afgelopen jaar net bezig met een ommezwaai. Digitaal werd er voor het eerst meer omzet gedraaid dan op de fysieke markt.
Aanbevolen reactie
Doe je mee?
Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.