Jeroen Geplaatst Mei 11, 2011 Bijdragen: 4943 Waardering: 21 Prestatiepunten: 100 Dagen gewonnen: 0 Lid sinds: 01/24/08 Status: Offline Actief: December 14, 2013 Delen Geplaatst Mei 11, 2011 De laatste tijd ben ik me een beetje aan het verdiepen in 'resource-based economy'. Ik had er een tijd geleden al vaker van gehoord maar nooit echt in verdiept. Nu ben ik me er wat meer in ben gaan verdiepen en ben tot de conclusie gekomen dat dit echt kan werken. Wat is een 'resource-based economy'? Ik vertel even in het kort wat het is. Het is een systeem zonder politiek, geld of grenzen. Iedereen kan zich voortbewegen hoe zij/hij dat wil en meewerken aan de wereld. Het idee is om technologie, natuur en een sociaal leefsysteem samen te brengen. Je kunt het hele systeem vergelijk met 'opensource' technology zoals het internet zelf, of bijvoorbeeld Android. Wat kan hiermee bereikt worden? -Iedereen kan zelf de keuzes maken. -Je hoeft je niet meer aan te passen aan anderen -energie hoeft niet meer verspilt te worden aan nutteloze technologie, maar kan gestoken worden in veel grotere projecten. -De natuur wordt minder belast -Het verschil tussen arm en rijk zal binnen enkele decennia nihil worden door het gelijkstrijken van vrijheid. De mensen achter The Venus Project maken ook enkele gratis documentaires. In het begin is het lastig te volgen waar het allemaal naartoe gaat. Maar het is 100% zeker de moeite waard om te kijken. Lijkt me namelijk erg gaaf als het hele systeem zo wordt. Zeitgeist deel1 Zeitgeist deel 2 Ook te zien op Youtube: Als het nog niet helemaal duidelijk is, wat me niet zo gek lijkt, zou ik even op de link hieronder kijken: http://www.thevenusproject.com/index.php Dit topic is er om te discussiëren over het project. Ook nieuwe ideeën, aanpassingen, kritiek en tegenstanders horen bij The Venus Project Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites Meer opties om te delen... 21 4.9k
Oud-beheerder Duken Geplaatst Mei 11, 2011 Bijdragen: 26218 Waardering: 2933 Prestatiepunten: 25041 Dagen gewonnen: 265 Lid sinds: 12/17/11 Status: Offline Actief: 2 uur geleden Was actief op: Windows Oud-beheerder Delen Geplaatst Mei 11, 2011 maar ik begrijp dus het hele systeem omgooien, als het hele wereld wijde systeem. Dus geen waarde meer in geld etc? Het is best lastig om in me hoofdje te krijgen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites Meer opties om te delen... 2.9k 26.2k 265
Jeroen Geplaatst Mei 11, 2011 Bijdragen: 4943 Waardering: 21 Prestatiepunten: 100 Dagen gewonnen: 0 Lid sinds: 01/24/08 Status: Offline Actief: December 14, 2013 Auteur Delen Geplaatst Mei 11, 2011 Dat klopt, is ook erg lastig. Maar in principe heeft geld toch al geen waarde meer sinds het gewoon gedrukt kan worden door 'nationale banken'. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites Meer opties om te delen... 21 4.9k
Tom Geplaatst Mei 11, 2011 Bijdragen: 500 Waardering: 228 Prestatiepunten: 0 Dagen gewonnen: 0 Lid sinds: 04/19/06 Status: Offline Actief: Juni 24, 2019 Leeftijd: 33 Delen Geplaatst Mei 11, 2011 Klein antwoord Geld heeft waarde, omdat men er vertrouwen in stelt. Dat heeft niks met het geld drukken door banken te maken, maar wel met banken zelf. Dat is ook waarom het zo nu en dan heel hard in elkaar klapt: investeerders verliezen om het minste of geringste het vertrouwen in een (beursgenoteerd) bedrijf of zelfs in een land. Eén van je punten is dat het verschil tussen arm en rijk gelijkgetrokken zal worden. Dat is, met oog op het communisme, gedoemd te mislukken. Ten eerste zal niemand zich meer inspannen om wat voor school dan ook af te maken, laat staan lang te studeren als wat ik bijvoorbeeld doe, omdat het toch niets meer oplevert dan putjesscheppen. Daarnaast zul je altijd gieren houden die uit zijn op macht of geld, of beide. Om van criminelen nog maar niet te spreken. Ik heb echter niet inhoudelijk gekeken naar die manier van leven anders dan de informatie die Wikipedia mij verstrekt en ben ervan overtuigd dat het ijzersterke ideaalbeelden in zich heeft en wellicht ook nog een bestaansrecht kan hebben, maar er hoe dan ook nooit gaat komen om zeer voor de hand liggende redenen. Wie gaat het systeem veranderen, bijvoorbeeld? Wel zie ik dat de opvatting is dat "armoede wordt veroorzaakt door de verstikkende werking van de vooruitgang in de technologie, die zelf wordt veroorzaakt door de op winst gedreven economische systemen." (Wiki) Ik zou het echter anders omschrijven: een enorm draagvlak van de huidige economie betreft de vooruitstrevende technologie, die leidt tot rijkdom van bepaalde groepen mensen en maatschappijen. De tekst van mijn quote geeft direct een negatieve lading waar op verder gebouwd wordt, opdat de aanhangers van die theorie kunnen vitten op het systeem zoals het nu is. Dan is geen sprake meer van objectiviteit, waar een open-source project altijd naar hoort te streven. Natuurlijk is het zo dat technologie een enorme impact heeft op de vergaring van geld door de grote bedrijven. Niet voor niets is Apple de huidige nummer één als het op bedrijfswaarde aankomt, gevolgd door Google. Maar waarom is dat slecht? Veel mensen eten daarvan: geld creëert ook bestaansrecht en hoe meer geld in het spel is, hoe wijder dat recht wordt. "Gratis" technologie, waaronder ook downloaden, heeft daarom geen bestaansrecht als het wijd ingevoerd zou worden: gratis betekent namelijk dat iemand anders het betaalt. Is het niet met geld, dan wel met gewerkte uren en veel input. En worden mensen niet op de één of andere manier beloond voor die input, houdt het snel op met productie van nieuwe producten dan wel diensten. Zou jij voor niets werken? Indirect is downloaden een perfect voorbeeld van het systeem zoals "The Venus Project" het voorstelt: een dienst is op de markt, er wordt vrijelijk gebruik van gemaakt en geld speelt letterlijk geen rol. "De progressie van de technologie, indien zij werd uitgevoerd onafhankelijk van de winstgevendheid, zou meer middelen beschikbaar stellen aan meer mensen waardoor corruptie en hebzucht verdwijnen en in plaats daarvan geeft het de mensen meer kans om elkaar te helpen." (Wiki) Bij het downloaden zijn - overigens niet méér, maar even veel - middelen beschikbaar gesteld aan de bevolking die volkomen gratis en anoniem op een gemakkelijke manier te verkrijgen zijn, maar leidt dat tot minder corruptie en hebzucht? De fabrikanten en artiesten zelf zijn het getuige hun acties op dat punt niet met die stelling eens en ja... als we het over corruptie hebben hoef ik alleen maar de ons welbekende stichting aan te halen. Invoering van het systeem onafhankelijk van winstbejag is een ideologie en niet meer dan dat, daar mensen altijd enige vorm van beloning verwachten, zoals ik hierboven al heb genoemd. Dat is zeer verklaarbaar: hoe overleefden we anders de oertijd? Je moet toch ergens van eten. Van de wind kun je niet leven. Meer kans om elkaar te helpen? Blijkbaar niet, als iedereen stopt met produceren. En al gebeurt dat niet, dan is er geen concurrentie meer en als je geen beloning hoeft te verwachten, kan het werk gerust slecht zijn. Niemand die je iets kan maken, want jij bent tenslotte ook maar vrijwilliger. Op dat soort simpele punten faalt het communisme in de werkelijkheid en als "The Venus Project" niet meer te bieden heeft, volgt dat hetzelfde pad. Ik ben dus zeer benieuwd naar een fantastisch plan om het vertrouwen van alle mensen in de hele wereld in iets zo sterks te kunnen stellen dat ze zonder criminaliteit, hoogmoedigheid, winstbejag, corruptie en andere, minder erge manieren om te kunnen overleven gratis en zonder te klagen betere nieuwe technologie ontwikkelen dan nu gebeurt. Ik denk dat dat onmogelijk is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites Meer opties om te delen... 228 500
Oud-beheerder Duken Geplaatst Mei 12, 2011 Bijdragen: 26218 Waardering: 2933 Prestatiepunten: 25041 Dagen gewonnen: 265 Lid sinds: 12/17/11 Status: Offline Actief: 2 uur geleden Was actief op: Windows Oud-beheerder Delen Geplaatst Mei 12, 2011 Nou... over een kleine reactie gesproken. T leest wel weer heerlijk weg Tom en je mening is goed beschreven. Maar ik denk ook dat je het met een kleine knipoog moet zien. En knal je in 1x het hele gevoel weg Je hebt het iets te goed geargumenteerd dus haha Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites Meer opties om te delen... 2.9k 26.2k 265
Jeroen Geplaatst Mei 12, 2011 Bijdragen: 4943 Waardering: 21 Prestatiepunten: 100 Dagen gewonnen: 0 Lid sinds: 01/24/08 Status: Offline Actief: December 14, 2013 Auteur Delen Geplaatst Mei 12, 2011 Mooi antwoord heb je daar, en ik ben het ook met 99% met je eens. Het enige verschil is, is dat ik er wel in geloof. Nu niet, over 30 jaar niet, maar misschien een begin na een nieuw tijdperk. Zoals DukeN aangeeft heeft dit veel tijd nodig, de hele mentaliteit van 'meer is beter' moet omgegooid worden. En natuurlijk zijn er altijd mensen die tegen een systeem zijn waardoor je altijd verschillende kampen houdt. Ik geloof dat de beloning van hard werken een beetje respect en eer is. Kijk maar eens hoe jij op DukeN voor helemaal niets honderden, nee, duizenden mensen helpt. Iedereen moet zijn eigen plekje vinden. Over de putjesscheppers, schoonmakers etc hoef je je ook geen zorgen te maken in de toekomst, daarvoor is de technologie dus. Daarnaast is er altijd een sociale/maatschappelijke verantwoordelijkheid voor iedereen, je leeft immers meer met mensen samen. Met communisme kun je het niet vergelijken. Als communist ben je absoluut niet vrij, verplicht te werken en kun je nauwelijks creëren. Ook bepaald de politiek alles wat je doet, en controleert dat ook. Het idee van "The Venus Project" is dat je zelf creëert en schaapt in teamsverband. Momenteel is het nog een ideologie, en de huidige maatschappij (die gebaseerd is op schaarste) kan nog steeds goed toegepast worden. Maar vergeet niet dat de olie zo op is, er ontstaan verschillende supernaties (India, China, Indonesia, EU). Ergens gaat het een keer fout, en een eerlijkere wereld met een nieuw systeem is nooit mis. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites Meer opties om te delen... 21 4.9k
Geplaatst 2 uur geleden Vergeten jullie alsjeblieft de VPN verbinding niet? Je internet provider zoals Ziggo of KPN kan door gebruik van de VPN niet zien wat er gebeurd op je internet verbinding en ben je volledig anoniem voor iedereen. Een vereiste tegenwoordig.... We een uitgebreide handleiding geschreven met informatie. Deze vindt je hier: https://www.duken.nl/forums/handleidingen/downloaden/vpn-verbinding-en-anoniem-downloaden-r35/
Aanbevolen reactie
Doe je mee?
Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.