Spring naar bijdragen

Aanschaf digitale compact camera

Aanbevolen reactie

• Bijdragen:  3237
  • Waardering:   20
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  31

Hoi,

Met het oog op tripjes die ik de komende tijd ga maken wil ik graag een "echte" camera kopen aangezien de 3 MP camera van m'n iPhone nou niet heel erg fantastisch is.

Mijn budget is echter niet zo hoog, ik zat te denken richting de € 50,- /  € 60,-. Nu zag ik op de Tweakers.net Pricewatch wel aardig wat camera's voor dat geld maar ik weet niet precies waar ik nu op moet letten.

Ik ben hier al een paar keer de opmerking tegen gekomen dat het aantal megapixels uiteindelijk niet heel belangrijk is omdat er meerdere factoren hierbij meespelen.

Zou iemand mij wat advies kunnen geven met eventuele suggesties van modellen?

Mocht er nog info ontbreken hoor ik het graag.

Een geheugen kaart heb ik al.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 20
  • 3.2k
  • Reacties 21
  • Gemaakt
  • Laatste reactie

Top Posters In Dit Topic

Populaire dagen

Top Posters In Dit Topic

• Bijdragen:  3912
  • Waardering:   206
  • Prestatiepunten:  17
  • Dagen gewonnen:  1
  • Actief:  
  • Leeftijd:  29

Over die megapixels; van 0-8 MP merk je wel degelijk verschil en tussen 8-10 en 10-12 heb je eigenlijk geen voordeel meer omdat die sensoren in  de lens dan zo dicht op elkaar zitten waardoor het licht ook belemmerd wordt, dit gebeurt dan ongeveer boven de 10 MP, daarom zijn ze ook gestopt met het maken van hogere MP's. Maar al die specificaties van camera's heb ik niet echt verstand van met ISO, macro etc. Volgens mij weet impy daar meer over :)

Sent from my iPod touch using Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 206
  • 3.9k
  • 1

• Actief:  

Heb nu <a href="http://tweakers.net/pricewatch/265331/samsung-es25-zwart.html"> deze </a> op het oog.

Goede prijs/kwaliteit verhouding?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 20
  • 3.2k

• Bijdragen:  2097
  • Waardering:   74
  • Prestatiepunten:  575
  • Actief:  
  • Leeftijd:  33

Goede prijs en kwaliteit verhouding, redelijke optische zoom erop. :)

In die prijsklasse is het gewoon lastig om iets aan te raden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 74
  • 2.1k

• Actief:  

Snap het maar heb momenteel niet zo gek veel geld over, maar er moet toch wel wat redelijks te krijgen zijn voor deze prijs?!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 20
  • 3.2k

• Actief:  

Wat zijn je voorkeuren voor optische zoom? Wil je ver in kunnen zoomen zonder dat het onscherp wordt, of maakt je dat niet zoveel uit?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 206
  • 3.9k
  • 1

• Actief:  

Wel prettig om in te kunnen zoomen, heb liever niet van die wazige foto's.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 20
  • 3.2k

• Actief:  

Laat ik nou net vandaag op internet een mooie website hebben gevonden over optische zoom; http://www.optischezoom.nl/

Links kun je de 'x' aanklikken, de camera die jij op het oog hebt heeft 4x, en dat is best goed voor een simpele camera.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 206
  • 3.9k
  • 1

• Actief:  

Okee bedankt. Denk dat ik morgen even bij de MM ga kijken of ze hem toevallig hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 20
  • 3.2k

• Bijdragen:  5250
  • Waardering:   101
  • Prestatiepunten:  50
  • Actief:  
  • Leeftijd:  40

aantal megapixels wil idd niets zeggen over de kwaliteit van de foto's die hij maakt.

Voor of nadeel (is maar net hoe je het bekijkt) is dat een compact camera alles zelf insteld qua waardes.

Handig voor als je geen verstand heb, wil je iets verder dan zou ik doorsparen.

Al met al is het toestel dat je al aangaf een goede optie voor jou budget.

Raad je idd aan om eens langs MM te gaan, even wat toestellen vast houden en bekijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 101
  • 5.3k

• Actief:  

Okee, ga ik doen. Is er dan nog iets waar ik specifiek op moet letten? Heeft het bijvoorbeeld nu om te kijken of je de sluitertijd en diafragma zelf in kunt stellen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 20
  • 3.2k

• Bijdragen:  500
  • Waardering:   228
  • Actief:  

Over die megapixels; van 0-8 MP merk je wel degelijk verschil en tussen 8-10 en 10-12 heb je eigenlijk geen voordeel meer omdat die sensoren in  de lens dan zo dicht op elkaar zitten waardoor het licht ook belemmerd wordt, dit gebeurt dan ongeveer boven de 10 MP, daarom zijn ze ook gestopt met het maken van hogere MP's. Maar al die specificaties van camera's heb ik niet echt verstand van met ISO, macro etc. Volgens mij weet impy daar meer over :)

Klok en klepel verhaal... Tuurlijk merk je verschil tussen 2 en pakweg 10 megapixel, aangezien 2 MP slechts rond de 1600x1280 is en 10 MP circa 3648x2736. De details van een 10MP camera kunnen dus veel duidelijker zijn dan die van een 2MP cammetje. Nu hebben we het echter over de sensor. Jij praat over "sensoren in de lens". Die bestaan niet, tenzij je het over de aansturende elektrische verbindingen naar de lens hebt, maar dat is iets heel anders. :P

Anyway, de kwaliteit van je plaatje wordt voornamelijk bepaald door de lens. Het gaat er dan om hoe nauwkeurig het glas geslepen is en of alle elementen goed staan afgesteld. Natuurlijk heeft het geen zin om een goede lens te gebruiken voor een sensor die slechts 2 miljoen pixels heeft, aangezien je mooie detail van de lens dan verloren gaat door de sensor. Andersom heeft het echter even weinig zin: een slechte lens op een betere sensor. Het glas van de lens is dan zo slecht dat het detail wat je sensor had kunnen doorsturen er simpelweg niet is.

Licht is weer een heel ander verhaal. Lichtsterkte heeft betrekking op de lens, lichtgevoeligheid op de sensor. In geen geval heeft het aantal megapixels daar direct mee te maken, al is het wel zo dat het lastiger wordt de ruisprestaties zo hoog mogelijk te houden als je sensor meer pixels heeft. Dat heeft te maken met de pixeldichtheid, oftewel hoe groot één pixel is.

Toevoeging: daarom is het altijd verstandig om eerst te kijken hoe goed de lens presteert voor je naar de sensor kijkt. Het aantal megapixels is totaal niet van belang, sterker nog: liever zo weinig mogelijk! 8MP is zat, zelfs 6MP zou genoeg moeten zijn voor goede 10x15 prints die eventueel nog gecropd zijn. Tien jaar geleden werkte men ook met 0,3MP sensors en de resultaten waren prima.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 228
  • 500

• Actief:  

Ik zeg toch ook dat er tussen 2-10 degelijk verschil zit? En ja ik wist even niet hoe die elektronische bindingen werden genoemd dus ik vertelde het maar op deze manier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 206
  • 3.9k
  • 1

• Actief:  

[A]Bart: ik zou eerder voor deze gaan dan voor die jij linkte, aangezien die iets verder kan zoomen. Uiteindelijk maakt het waarschijnlijk toch niet veel uit wat de beeldkwaliteit betreft: dat soort camera's zijn beter dan een telefooncam, maar een stuk minder dan een mid-range compactcamera. Ik weet wel dat de Canon Ixus-lijn meestal zeer goed presteert voor het geld, zeker wat de goedkopere modellen betreft. Ik zou 'ns kijken of je er nieuw eentje voor dat geld kunt krijgen, of anders tweedehands.

Wat betreft de instellingen... hoe duurder de camera, hoe meer knoppen je op de buitenkant hebt, grofweg. Dat maakt het manueel instellen een stuk gemakkelijker. Als er al P, M, A en/of S-modi in deze camera aanwezig zijn, zitten die in de software verstopt. Ik kan namelijk geen draaiknopje op de bovenkant of achterkant van het toestel ontdekken. De goedkoopste Canon Ixus, de Ixus 105, heeft ook geen knopje, maar daar zit het dus in de camera zelf.

Ik zeg toch ook dat er tussen 2-10 degelijk verschil zit? En ja ik wist even niet hoe die elektronische bindingen werden genoemd dus ik vertelde het maar op deze manier.

Nee, dat is dus onzin. Die elektrische lijnen hebben totaal niets van doen met de prestaties van de lens en ze waren voor mij meer even vergelijkingsmateriaal dan dat ze iets aan mijn verhaal toevoegden. Een sensor is een sensor en een lens is een lens, dat zijn twee afzonderlijke dingen en zoals je bij een dSLR ziet, kun je die perfect van elkaar scheiden. Als je een eerste uitleg geeft, vertel dan geen lulkoek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 228
  • 500

• Actief:  

Ik denk dat ik voor de Samsung van Tom ga aangezien de Ixus lijn vanaf ongeveer € 100,- gaat en ik dat teveel geld vind. Ik hoef er tenslotte ook geen foto's van professioneel niveau te maken en ik denk dat het met deze wel aardig gaat lukken. Ik ga straks even kijken of ze hem bij de MM op voorraad hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 20
  • 3.2k

• Actief:  

Of je loopt ergens anders tegenaan, da's denk ik waarschijnlijker. Op zich maakt het niet uit wat je neemt, als het maar een beetje merk is. Samsung is OK.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 228
  • 500

• Actief:  

Welke merken nog meer?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 20
  • 3.2k

• Bijdragen:  2626
  • Waardering:   29
  • Prestatiepunten:  261
  • Actief:  

Canon, Nikon, Sony en olympus zijn wel merken waarvoor je kan gaan.

En er zit wel degelijk een link tussen de sensor en het aantal megapixels.

Want zodra jij een sensor ter grootte van je pink nagel hebt. (deze zit in compact cameras) en je hebt bijv 12 megapixels. Hierdoor komen al die pixels op die pinknagel terecht. Dus als je veel megapixels neemt, op een kleine lens heb je veel meer last van ruis.

Ik kan je helaas geen goede opties aanbieden wat betreft camera's, want hou me eigenlijk alleen nog bezig met dslr..

Verder is die van tom wel goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 29
  • 2.6k

• Bijdragen:  5250
  • Waardering:   101
  • Prestatiepunten:  50
  • Actief:  
  • Leeftijd:  40

volgens mij heeft aantal megapixels niets te maken met ruis,

Ruis krijg je door een te hoge ISO waarde en/of te weinig lichtinval.

Voor vakantie kiekjes moet dat geen probleem geven met een compact camera, meeste regelen dit zelf automatisch.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 101
  • 5.3k

• Actief:  

Meer aantal MP op dezelfde sensor => hogere pixeldichtheid => meer stroom door sensor nodig voor dezelfde belichting => meer ruis. Dat verklaart waarom de ruis toeneemt bij een hogere ISO-waarde. Het ISO-getal zegt alleen maar hoeveel stroom er door de sensor gejaagd wordt. Hoe hoger de waarde, hoe meer stroom.

Dat moet ik denk ik even verder uitleggen, want waar wordt die stroom voor gebruikt en hoe kan stroom ervoor zorgen dat je ruis op je plaatje ziet? Stel je even drie bakken voor. O wacht, die staan hieronder. :P

ISO-vergelijking.png

Dat maakt het een stuk gemakkelijker. De bakken stellen photosites voor, maar ik noem ze voor het gemak even pixels. Bij ISO 100 zie je dat de bak compleet gevuld is met signaal, dus een perfecte of zelfs overbelichting heeft. Als je de sluitertijd vervolgens korter gaat maken (1/50e naar 1/200e, bijvoorbeeld), krijgt je pixel een kleiner signaal binnen. Dat zie je bij het bakje waar ISO 400 onder staat. Om dan toch een goed beeld te krijgen, moet dat signaal worden versterkt. De signaal/ruisverhouding wordt dan ongunstiger omdat de sensor een vaste hoeveelheid ruis heeft die ook wordt versterkt. Onthoud: het bakje moet uiteindelijk, als je de foto bekijkt, volledig gevuld zijn, aangezien het anders een onderbelicht stuk in het totaal wordt. Dat gebeurt ook, maar de relatieve ruiswaarde van het bakje wordt behouden (zie: relatief meer ruis in het bakje bij ISO 100 dan bij ISO 800) en dus krijg je absoluut gezien meer ruis. Meer info over dit onderwerp vind je hier.

Al met al heeft de pixelgrootte dus best wel een grote invloed op de ruisniveaus in je plaatje. Dat is namelijk de bron van de vaste ruis waarover ik het had. Hoe kleiner de afzonderlijke pixels zijn, hoe hoger de vaste ruiswaarde ligt. Zie daarvoor ook mijn link. Is dat zo duidelijker?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 228
  • 500

• Bijdragen:  2626
  • Waardering:   29
  • Prestatiepunten:  261
  • Actief:  

bedankt voor het toelichten tom :)

Dit was inderdaad wat ik bedoelde.

Inderdaad goed uitgelegt O0

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 29
  • 2.6k

• Actief:  

Pfoew wat een ingewikkeld gedoe zeg voor een foto. Wel bedankt voor de info, pak zo een de fiets naar de MM.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 20
  • 3.2k

Geplaatst 2 uur geleden

Vergeten jullie alsjeblieft de VPN verbinding niet? Je internet provider zoals Ziggo of KPN kan door gebruik van de VPN niet zien wat er gebeurd op je internet verbinding en ben je volledig anoniem voor iedereen. Een vereiste tegenwoordig.... We een uitgebreide handleiding geschreven met informatie. :goed:

Deze vindt je hier:   https://www.duken.nl/forums/handleidingen/downloaden/vpn-verbinding-en-anoniem-downloaden-r35/  

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Wie zijn er online?  2 leden zijn actief

Mededelingen

• Nieuwe aanmaken...