Spring naar bijdragen

Onderneming in computers

headsh0t

Aanbevolen reactie

• Bijdragen:  2728
  • Waardering:   1
  • Prestatiepunten:  0
  • Dagen gewonnen:  0
  • Status:  Offline
  • Actief:  
  • Leeftijd:  30

Hey mede duken-members,

Ik heb er al eens serieus over nagedacht om later te handelen in computers, hardware, en software. Mijn plan is dan om een webshop te starten, en later eventueel een pand huren/kopen. Ik weet dat dit niet zomaar gaat, daarom wil ik er iets meer over weten. Ik wil graag weten hoe dat in zijn werk gaat. Kan iemand mij daar meer over vertellen, door middel van tips o.i.d.? Als ik niet specifiek genoeg ben hoor ik graag vragen. ;)

Gr. headsh0t

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 1
  • 2.7k
  • Reacties 25
  • Gemaakt
  • Laatste reactie

Top Posters In Dit Topic

Top Posters In Dit Topic

• Bijdragen:  500
  • Waardering:   228
  • Actief:  
  • Leeftijd:  33

en later eventueel een pand huren/kopen.

Dat is het meest onverstandige wat je kunt doen als starter/kleine zaak. Verder moet je ofwel gedegen kennis hebben van administratie, of dat ergens hebben ondergebracht. Als ook maar iets van dat alles je geld gaat kosten, is de hele onderneming niet winstgevend. Daarnaast komt er behalve dat in het algemeen véél, maar dan ook veel meer bij kijken dan wat je nu kunt vermoeden.

Ik raad je niet aan om met een hardwarezaak te beginnen als je de huisvesting dan wel de administratie niet tot in de puntjes hebt geregeld of kunt regelen. Anders is je eventuele winst direct naar de knoppen. Sowieso is het heel moeilijk om winst te halen in die sector, want de marges zijn extreem klein en de leveranciers doen over elk punt heel moeilijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 228
  • 500

• Bijdragen:  501
  • Waardering:   64
  • Prestatiepunten:  383
  • Dagen gewonnen:  3
  • Actief:  
  • Leeftijd:  31

Nou, om maar even met de deur in huis te vallen;

Er starten per jaar 50.000 zelfstandigen een 'onderneming' die na een half jaar alweer kunnen sluiten omdat ze geen flauw benul hebben waar ze aan begonnen zijn. Heb zelf een bedrijfsplan met M&O moeten schrijven, vereenvoudigt natuurlijk, en je wilt niet weten wat voor godganse klus dat is.

Ik zou zeggen verdiep je er is in doormiddel van www.kvk.nl en vraag Tom de kleren van 't lijf, die heeft er ervaring in. En wat Tom zegt, een pand huren/kopen moet je wel een mega omzet hebben wil je de constante kosten willen spreiden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 64
  • 501
  • 3

• Actief:  

En wat ook nog wel belangrijk is: waar zijn je klanten? Ik heb een goede afzetmarkt door lage concurrentie hier en het feit dat mijn vader een eigen bedrijf heeft waar ik aardig wat klanten uit trek. Gunstiger dan ik kun je het niet hebben, denk ik. Toch hebben wij het ook best moeilijk, wat aangeeft dat je heel, heel goed moet weten wat je doet wil je echt wat aan het bedrijf hebben. Zo min mogelijk kosten maken is altijd een goede start, dan heb je in ieder geval geen verlies. By the way: de KvK kost ook al 100 euro per jaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 228
  • 500

• Bijdragen:  602
  • Waardering:   4
  • Actief:  

Had ook 1 internet bedrijfje opgezet, maar klanten vallen tegen op deze leeftijd..

Waar je wel veel geld mee kunt maken is reperaties enzo, daar leven de meeste computerboeren wel op. 10 minute werk=1 uur laten betalen xD

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 4
  • 602

• Actief:  

Bedankt voor de reacties. Maar waar kun je dan bv. de onderdelen inkopen? Meer tips zijn welkom. ;)

Sent from my HTC Legend using Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 1
  • 2.7k

• Actief:  

Wij kopen nog steeds in bij Azerty en dergelijke. Als je aan de 10k omzet per jaar zit, mag je naar de grotere distributeurs. In hoeverre die goedkoper zijn dan waar we nu bestellen, valt echter nog maar af te wachten... De kleinere distributeurs zijn veel en veel duurder dan Azerty.

En wat Terezz zegt, is vaak niet eens van toepassing. Na het herstellen van de pc krijg je vanzelf een bedrag in je hoofd en dat heeft niet alleen te maken met de tijd die je eraan bezig was. Als je werkelijk 10 minuten bezig bent, is het verstandiger om er niets voor te rekenen dan 5 euro of een tientje of zo, want dat zorgt ervoor dat je klantenbinding krijgt.

Maar goed, als klant zou ik jou nooit inschakelen door je leeftijd. Ook wij hebben nog wel eens dat soort problemen, alleen zien ze ons al met de auto voorrijden en zo. Dat geeft bij sommige mensen een gevoel dat ze met volwassenen te maken hebben, dus mensen die weten waarover ze het hebben.

Maar daar zie ik dus nog een probleem: als iemand bij jou een pc bestelt, hoe ga je die dan

1) betalen?

2) leveren?

Je zult zakelijk gezien niet genoeg geld hebben om de eerste tijd een pc te kunnen betalen. Ik ga je niet onze precieze marge vertellen, maar reken er maar op dat het meer dan een paar pc's duurt voordat je iets simpels kunt betalen. Daarnaast, het leveren is erg moeilijk als je geen auto ter beschikking hebt.

Al met al stapelen de nadelen zich op. Voor al die punten moet je een hele goede oplossing hebben om er iets van te kunnen maken. En dan nog klanten zien te krijgen, maar die laten zich niet sturen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 228
  • 500

• Bijdragen:  4943
  • Waardering:   21
  • Prestatiepunten:  100
  • Actief:  

Ook niet onbelangrijk is je verzorgingsgebied, staat er al een computerboer in de buurt en welke klanten heeft hij. Is het een prijsvechter, of levert hij een goed service. Je woont in Groningen, daar krijg je straks veel vergrijzing, misschien kun je daar op in spelen. Oudere mensen zijn vaak goedgelovig en kun je makkelijker een duurdere pc aansmeren met een hoop onzinnige software. Ik denk dus niet dat een Webshop rendabel is, zeker niet met al die concurrentie. Onderscheid jezelf en speel in op die doelgroep die nog geen computers hebben. Ze zijn vaak wat lastiger te bereiken omdat ze niet meer zo mobiel zijn, maak dus persoonlijk contact en geef ze goede redenen waarom ze een pc moeten kopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 21
  • 4.9k

• Actief:  

Oudere mensen zijn vaak goedgelovig en kun je makkelijker een duurdere pc aansmeren met een hoop onzinnige software.

Wat hebben jullie toch met die rare praktijken? Eerst zegt Terezz dat je wel meer kunt rekenen dan waarvoor je gewerkt hebt en nu dit weer. De kracht van een bedrijf moet voornamelijk op de geloofwaardigheid liggen. Daar haal je je klanten mee en maak je vanzelf je winst wel. Als je één iemand hebt die het dus niet pikt dat je extreem veel duurder bent dan een ander en niets noemenswaardigs meer voor hem doet, of dat hij ziet dat je veel te veel geld rekent voor waar je mee bezig bent geweest, is in één keer je hele bedrijfsnaam naar de klote en koopt niemand meer iets van je.

Geloofwaardigheid is het belangrijkste wat er is. Take care of the customer, then the company will take care of itself.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 228
  • 500

• Actief:  

Ik denk niet dat het zo zit. Er zijn zoveel succesvolle winkelketens die dit doen. Neem bijvoorbeeld Harense Smid, slechte prijzen en slechte service. Toch blijven mensen daar maar terugkomen. Een onderneming moet winst maken en als bedrijf zijnde kan het beter een goede naam hebben. En natuurlijk moet je meer vragen bij oudere, het is een lastige en onzekere doelgroep die veel geld en tijd kosten om klant te worden. En zoals jij vast wel weet is het goedkoper om klanten te behouden dan nieuwe klanten te maken. Oudere kopen 1 computer en daarmee zijn ze de komende 10 jaar zoet, natuurlijk begrijpen ze niet dat er gratis virusscanners zijn en die moet je er natuurlijk bij proberen te verkopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 21
  • 4.9k

• Bijdragen:  501
  • Waardering:   64
  • Prestatiepunten:  383
  • Dagen gewonnen:  3
  • Actief:  

Dus jij zegt dat je bij ouderen de prijs omhoog moet gooien? Denk dat je dit een beetje lastig kunt verwoorden in je bedrijfsplan. Daarbij als een oudere er achter komt en dit verspreid in de regio (want daar hebben we het nu over, regionaal niveau) is net zoals Tom zegt je hele naam naar de knoppen. Niet echt een goeie strategie dus.

Ik denk dat je gewoon een goede mix van vertrouwen, kwaliteit en service moet hebben. Je moet het denk ik in eerste instantie niet eens voor de winst doen, want die is (zoals Tom ook al aangeeft) niet extreem hoog. Gewoon doen omdat je het leuk vindt en er een zakcentje aan overhoudt, het grote geld komt later wel als je ergens in uitblinkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 64
  • 501
  • 3
Gast angel_creek

Zo'n onderneming met een service is erg winstgevend als je de enigste in een bepaalde buurt bent ;) Mijn oom heeft een klein zaakje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 0
  • 0

• Actief:  

Goede mix van vertrouwen, kwaliteit en service is onbetaalbaar al heb je geen hogere prijs. Het is kiezen of delen op die markt, je kunt niet en de goedkoopste zijn en ook nog eens een goede service hebben waar oudere op vertrouwen. Ze moeten je wel kunnen bereiken, en jij hen. Het blijft een lastige doelgroep, ook denk ik dat service bij hen belangrijker is dan prijs.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 21
  • 4.9k

• Actief:  

Het is echt onzin als je meer geld vraagt bij mensen die er geen verstand van hebben. Wat doe je dan, namelijk? Prijs je jezelf uit de markt bij die doelgroep, of doe je jezelf tekort bij de rest? Het laatste is voor jezelf niet handig en dat andere is gewoon niet aanvaardbaar. Dat kost je klanten en je geloofwaardigheid. Mensen hebben het al niet op minderjarigen en op die manier natuurlijk helemaal niet. Wat andere winkels doen, is totaal niet van belang. Het enige wat je daarvan hoeft te weten, is wat ze verkeerd doen. Daar kun je op inspelen.

Je fout zit bij de gedachte dat het enige wat een onderneming moet doen het maken van winst is. Dat is pertinent niet waar. Een onderneming dient ook een maatschappelijk belang: je bent er voor twee partijen. Niet alleen voor jezelf. Je moet je klant dus tevreden stellen en zelf ook de deal kunnen aanvaarden. Je klant tevreden stellen houdt ook in dat je rekening houdt met de prijs die je voor je diensten rekent. Iemand mag later niet zeggen dat hij er veel te veel voor heeft betaald.

Dat was mijn reactie op je eerdere bericht. Nu zie ik dat je zegt dat je niet de goedkoopste kunt zijn. Dat is helemaal waar. Je moet een keuze maken: of de goedkoopste zijn met een slechte service, of de beste zijn en er een prijs voor rekenen. Dat laatste doen wij. Voorwaarde is dan wel dat je heel veel verstand van allerlei hard- en software moet hebben en vaak snel op de stoep moet kunnen staan. Ook in de avonduren en in het weekend. Je vergist je echter wel dat alleen de wat oudere mensen die service nodighebben. Heel wat mensen met een bedrijf willen service, net als de gewone man die er vaak ook geen verstand van heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 228
  • 500

• Actief:  

Maar wat ik bedoel is toch niets meer dan wat jouw bedrijf doet? Het enige verschil is de bron van de extra kosten die je verrekend. Jij geeft geld uit aan een goede service, een ander aan een goede marketing om een kleinere doelgroep aan te spreken. Oudere mensen lopen niet zomaar de Media Markt in, die zul je toch moeten benaderen. En daar zitten je kosten.

En over dat tweede stukje, ik heb het altijd zo gezien. Een onderneming maakt winst, en je bedrijfsvoering zorgt voor zijn maatschappelijke verantwoording, service etc. Bij dat laatste moet je de keuze maken in hoe ver je daar wilt gaan, de ultieme balans zal uiteindelijk het meeste winst maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 21
  • 4.9k

• Actief:  

Allemaal leuke theorie, maar zo werkt het in de praktijk dus niet. Een bedrijfsvoering zorgt niet voor iets, dat doe jij zelf. Klanten komen naar je toe omdat ze jou vertrouwen, niet je bedrijfsvoering. Het enige wat je in het oog moet houden, is dat je de marge pakt die je in je hoofd had en verder gaat het vanzelf. Goed contact houden met je klanten, zodat zij weten wat je aan het doen bent en wanneer ze iets van je kunnen verwachten.

Verder: de winst pak je niet eens zozeer op wat je levert, maar door je administratie goed op orde te houden. Lukt dat je niet, dan weet je wat er gebeurt. Niets indienen of foutief indienen => boetes. En dus geen overige kosten aan bijvoorbeeld panden/ruimtes maken, maar dat is al duidelijk gezegd.

En ik weet niet zo goed wat jij met die oudere mensen hebt. Dat zijn echt niet de enigen die niet veel van pc's afweten, in mijn ervaring is dat driekwart van de bevolking. Met de MediaMarkt, BCC en dat soort zaken moet je niet eens rekening houden, die hebben ten eerste geen verstand van pc's en zijn veel te grootschalig. Je moet rekening houden met de andere lokale pc-boeren en daar het gaatje weten te vinden. Meestal is het hebben van veel verstand van je beroep het meest voordelig, omdat dat bij heel veel zaken ontbreekt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 228
  • 500

• Actief:  

Oudere mensen is gewoon een voorbeeld. Sociaal en respectievelijk met je klanten omgaan is inderdaad belangrijk. Zeker bij mensen die zelf niet veel vertrouwen hebben in wat ze kopen.  Dat is een leuk stukje service :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 21
  • 4.9k

• Actief:  

Niet alleen een leuk stukje, maar ook een noodzakelijk stukje als je je wilt onderscheiden. Mensen in de ICT hebben vaak een niet al te beste sociale ontwikkeling doorgemaakt, met alle respect. Dat zie je vaak terug in de omgang met klanten, uiteraard. Daar valt heel veel te winnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 228
  • 500

• Actief:  

Niet alleen een leuk stukje, maar ook een noodzakelijk stukje als je je wilt onderscheiden. Mensen in de ICT hebben vaak een niet al te beste sociale ontwikkeling doorgemaakt, met alle respect. Dat zie je vaak terug in de omgang met klanten, uiteraard. Daar valt heel veel te winnen.

Maar waarom is dat zo denk je?

Ik mocht mijn collega's heel graag toen ik stage liep bij een computer winkel. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 1
  • 2.7k

• Actief:  

Omdat de meeste mensen die zich de tijd gunnen om zich echt te verdiepen in hardware meestal de typische nerds zijn. Het gehalte daarvan ligt in elk geval erg hoog en ik dat er in de pc winkels in Leiden echt een stel figuren rondlopen waar je direct dat idee bij hebt. :P

Degenen die wel goed met klanten om kunnen gaan, hebben vaak het probleem dat ze zich moeten verantwoorden tegenover hun baas en niets zelf mogen ondernemen zonder goedkeuring of zijn zelf wat besluiteloos. Dat zorgt soms ook voor een onprettig contact. Uiteraard zijn er ook een aantal zaken te vinden waar het vlekkeloos gaat, maar als je zo de HWI Mystery Shopper leest, is dat er gemiddeld één in elke stad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 228
  • 500

• Bijdragen:  2055
  • Waardering:   5
  • Dagen gewonnen:  1
  • Actief:  
  • Leeftijd:  34

zorg echt dat je zaken als kvk en belastingsdienst eerst goed in orde hebt.

ik heb een goed voorbeeld van mezelf want kreeg een maand geleden ook een aanslag v/d bdienst in de bus van 800 euro omdat er geen aangifte gedaan was. Mijn accountmanager was dat 'even' vergeten :S

verdiep je eerst hier erg goed in en ga daarna pas echt op de klantgerichtheid en de computerpraktijken zelf richten.

als je de economische zaken allemaal goed voor elkaar hebt dan heb je die kennis ook voor altijd (je moet jezelf natuurlijk wel op de hoogte houden van veranderende stand van zaken) en hier heb je de rest van je leven profijt van

dit was even mijn bijdrage in dit topic

suc6 headshot

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 5
  • 2.1k
  • 1

• Actief:  

Bedankt voor de tips allemaal, en 't is duidelijk dat ik alles goed in orde moet hebben.

Ik hoor graag meer. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 1
  • 2.7k

• Actief:  

Nog meer? Misschien dat Impy nog wat toe te voegen heeft, maar verder is alles verteld wat verteld moet worden, denk ik. 't Belangrijkste is dat het hebben van een eigen bedrijf wel leuk is, maar ook veel nadelen kent.

Met al die input wil ik trouwens van jou ook wel 'ns graag horen hoe je er nu in zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 228
  • 500

• Actief:  

Naja ik weet wel aardig veel van computers vind ik zelf, maar ik denk dat ik ook veel ideen kan opdoen met dit soort praktijk. Ben alleen wel stressgevoelig en dat moet ik nog ff vebeteren. :P

Sent from my HTC Legend using Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 1
  • 2.7k

• Bijdragen:  5250
  • Waardering:   101
  • Prestatiepunten:  50
  • Actief:  
  • Leeftijd:  39

Heb het topic wel mee gevolgd maar vanwege grote drukte op werk niet aan toe gekomen om te antwoorden.

Het is natuurlijk altijd leuk om te horen dat mensen iets willen ondernemen.

Maar ga het jezelf niet te moeilijk maken.

Ga eerst een opleiding volgen in de ICT, start tijdens of na je opleiding een bedrijf op.

Als ik alles zo mee lees lijk het meer om het geld te gaan dan om leuk bezig te zijn met pc's.

Het belangrijkste van een eigen onderneming is productkennis en service.

Wat ook al meerdere malen aangegeven is, is dat je ook een startkapitaal moet hebben. Je moet inkopen kunnen doen.

Als ik kijk naar onze ICT tak in het bedrijf maken we op onderdelen enz heel erg weinig marge om de prijs laag te houden. Oftewel je verdient er bijna niets op. Je moet het echt leuk vinden, passie voor hebben om zelf iets op te zetten in de ICT.

Reken je niet rijk met het grote geld dat lijkt te verdienen in de IT.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 101
  • 5.3k

Geplaatst 2 uur geleden

Vergeten jullie alsjeblieft de VPN verbinding niet? Je internet provider zoals Ziggo of KPN kan door gebruik van de VPN niet zien wat er gebeurd op je internet verbinding en ben je volledig anoniem voor iedereen. Een vereiste tegenwoordig.... We een uitgebreide handleiding geschreven met informatie. :goed:

Deze vindt je hier:   https://www.duken.nl/forums/handleidingen/downloaden/vpn-verbinding-en-anoniem-downloaden-r35/  

Doe je mee?

Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie / vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Mededelingen

• Recent nieuwsbericht

• Willekeurig topic

• Nu op het forum

Eater

Geplaatst

We hebben geweldig nieuws voor alle ontwikkelaars! Versie 8.4.1 van PHP is nu officieel uitgebracht, en dit is de eerste stabiele release in de 8.4-serie! Maar dat is nog niet alles – tegelijkertijd zijn er ook updates voor de versies 8.1, 8.2 en 8.3 verschenen. PHP, dat staat voor "PHP: Hypertext Preprocessor", is een krachtig hulpmiddel dat voornamelijk wordt gebruikt voor het creëren van dynamische webpagina's op webservers. Het gaat vaak hand in hand met databaseprogramma's om een naadloze gebruikerservaring te garanderen. Deze nieuwe release van PHP 8.4.1 biedt een schat aan verbeteringen en nieuwe functies die je niet wilt missen! Hier zijn enkele van de meest opwindende toevoegingen: - Property Hooks**: Deze functie maakt het mogelijk om meer controle te hebben over de eigenschappen binnen je objecten, waardoor je code flexibeler en dynamischer wordt. - Asymmetric Property Visibility**: Dit geeft je de mogelijkheid om verschillende zichtbaarheidseisen voor eigenschappen in je klasse te definiëren, wat de modulariteit van je code aanzienlijk vergroot. - Lazy Objects**: Met deze functie kun je objecten pas laden wanneer ze echt nodig zijn, wat de prestaties van je applicatie kan verbeteren. - PDO Driver-Specifieke Subclasses**: Dit maakt het eenvoudiger om met verschillende database-driver-specifieke functionaliteiten te werken, wat de interoperabiliteit van je applicaties vergroot. - BCMath Objecttype**: Een nieuwe toevoeging die het werken met grote getallen vergemakkelijkt, ideaal voor toepassingen die met financiële gegevens werken. - En nog veel, veel meer!**  Wil je direct aan de slag met PHP 8.4.1? Bezoek dan  https://www.php.net/downloads.php voor de bronbestanden. Voor Windows-gebruikers zijn de bronbestanden en binaire versies beschikbaar op windows.php.net/download/. Vergeet niet om de ChangeLog te raadplegen voor een gedetailleerd overzicht van alle wijzigingen. En als je van plan bent om te migreren, bekijk dan zeker de migratiegids in de PHP-handleiding voor een compleet overzicht van nieuwe functies en eventuele wijzigingen die mogelijk niet achterwaarts compatibel zijn. Dit is een spannende tijd voor de PHP-gemeenschap! Duik in de nieuwe mogelijkheden en maak je projecten nog krachtiger en dynamischer. Happy coding!
  • Recente prestatie

• Recente actieve topics

• Populaire bijdragers

• Willekeurige films

• Willekeurige link

• Nieuwe aanmaken...