Spring naar bijdragen

Overstappen naar Linux

#JOEPIE#

Aanbevolen reactie

• Bijdragen:  354
  • Waardering:   0
  • Prestatiepunten:  306
  • Dagen gewonnen:  0
  • Status:  Offline
  • Actief:  

Hallo,

Ik ben an plan om over te stappen naar Linux. Ik heb nu Windows Vista.

Maar doen daar al mijn programma´s wel op?

Is het echt zo veilig zoals ze zeggen? Ben je nog anti-virus programma´s nodig?

Wat zijn de grootste voordelen? en nadelen??

#JOEPIE#

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 0
  • 354
  • Reacties 11
  • Gemaakt
  • Laatste reactie

Top Posters In Dit Topic

Populaire dagen

Top Posters In Dit Topic

• Bijdragen:  295
  • Prestatiepunten:  0
  • Actief:  

Aaaaaaah, kijk dat hoor ik graag  :)

wat ik je eigenlijk voordat ik al je vragen beantwoord wil aanraden is: Dual boost en kijk wat je er van vind.

Zelf Dual boost ik omdat ik ook graag games wil spelen, en ja dit kan wel via linux maar daar heb je een programma voor nodig en die is volgens mij niet gratis ;)

Nougoed, zie maar ik zal nou proberen zoveel mogelijk van je vragen te beantwoorden.  :)

Al je programma's... tja.. Je kan eigenlijk geen windows programma's op linux draaien behalve door WINE (het programma waar ik het hierboven overhad, al weet ik niet of je voor niet-games ook moet dokken)

Maar (bijna) alle programma's zijn er wel voor linux maar dat heten ze anders en zijn ze open-source. Zoals word-powerpoint-excell die zijn er wel... maar daar heeft openoffice (www.openoffice.org) een open-source based versie van gemaakt. Ik gebruik het op mijn windows ook. Net zo goed (soms zelfs beter gezien de nieuwste word... scheit irritant :biggun: ) Maar even terug. Het is dus hetzelfde soort programma maar voor Linux. Dit is maar een klein voorbeeld er zijn honderden programma's die net zo goed werken als op windows maar net even anders heten, en anders uitzien.

Je zult in het begin hier veel mee zitten prutsen tenminste.. tenzij je een computer genie bent :o

Veiligheid is het volgende punt. Ik weet hier niet zoveel vanaf. Wat ik je wel kan vertellen: Ik zit op een netwerk met een linux server, eraan zitten allemaal linux computers. We hebben nog nooit last gehad van virussen, trojan crap of andere ongein. Zelfs geen spyware, maarja ik weet niet naar wat voor sites jij allemaal wilt natuurlijk  :pc: . Op onze server zit een firewall en een..... firewall.... :D volgens mij geen virus scanner. Iniedergeval nog nooit tegengekomen.  :-[

De voordelen en nadelen. Ja.....  Daar vraag je me wat zeg.

Ik denk dat je het moet gaan proberen, en dat je die zelf moet gaan vinden. want de 1 vind dit handig en de ander vind dat weer niet weetje :P. Maar wat de enigste reden is waarom ik nog niet full linux werk.. zijn de games ;). dus dat ik een nadeel voor mij. Maar voor school is het lekker makkelijk er zitten handige programmatjes in over bijvoorbeeld scheikunde of wiskunde.

Ooohwja! dat brengt me trouwens wel bij een groot voordeel. Alle programma's zijn open source h'e... dus gratis. Er is een programma (weet niet of dit voor elke distro hetzelfde is maar ik heb: Adept) en daarmee kan je gewoon tussen alle programma's zoeken naar iets dat je wilt hebben. 1 druk op de knop word gedownload en geinstalleerd, klaar om te gebruiken. :D dat is wel zwaar veel beter dan: Cd erin, PRODUCT CODE  :biggun: invoeren : en vervolgens lekker lang wachten tot het er eindelijk op staat.

Nog 1 ding dan: Heb je al gekeken naar welke distro je wilt? hier zit namelijk ook best wat verschil in.

ik heb hier wel iets leuks anders: http://www.zegeniestudios.net/ldc/

een test voor welke distribution je het beste kan nemen :P ik zocht eigenlijk een site met alle informatie over de grootste distro's maar die kon ik zo snel niet vinden ;)

Nouja ik denk dat ik nu wel genoeg heb gelult hierover.

Als je nog vragen hebt, roep maar.

Jon

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 0
  • 295

• Actief:  

Ik kom uit op Freespire.

Ik heb Ubunta al eerder op een CD gebrand en uitgeprobeerd, ik kon inderdaad geen exe´s openen.

Met welke programma kon je dat ook al weer wel? (ik kan het niet vinden in deze bult met tekst)

Ik ben geen beginner maar ook geen gevorderde.

Ken jij een paar sites waar ik programma´s voor Linux kan gebruiken?

Ik vond 1 info site: http://nl.linux.org/whatis/

Welke versie voor Linux gebruik jij dan?

Sorry dat ik zoveel vragen stel, ik weet nou eenmaal niks van Linux, wel van Windows.

#JOEPIE#

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 0
  • 354

• Bijdragen:  500
  • Waardering:   228
  • Actief:  
  • Leeftijd:  33

Even gauw een opmerking: ik vind Open Office totaal niet werken voor de programma's die ik nog wel eens gebruik. Neem Access bijvoorbeeld. Mijn ouders hebben een administratiekantoor en maken daarom nogal eens gebruik van Access en aanverwanten. Nu heeft mijn vader daarvan ook de Open Office versie gebruikt. Is niet aan te raden. Mocht je dus meer gebruiken dan Word en Excel, niet naar Open Office.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 228
  • 500

• Actief:  

voor Henkie345:

Ik kom uit op Freespire.

Ik heb Ubunta al eerder op een CD gebrand en uitgeprobeerd, ik kon inderdaad geen exe´s openen.

Met welke programma kon je dat ook al weer wel? (ik kan het niet vinden in deze bult met tekst)

Ik ben geen beginner maar ook geen gevorderde.

Ken jij een paar sites waar ik programma´s voor Linux kan gebruiken?

Ik vond 1 info site: http://nl.linux.org/whatis/

Welke versie voor Linux gebruik jij dan?

Sorry dat ik zoveel vragen stel, ik weet nou eenmaal niks van Linux, wel van Windows.

#JOEPIE#

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 0
  • 354

• Bijdragen:  1157
  • Waardering:   9
  • Prestatiepunten:  50
  • Actief:  

Wat zijn de grootste voordelen? en nadelen??

Linux is gratis.

Windows niet.

Bij Linux zit multiple desktops ingebouwd.

Bij windows niet.

Linux is stabiel.

Windows niet.

Persoonlijk vind ik Open Suse de beste "versie" van Linux, is natuurlijk ook gewoon gratis te downloaden op www.opensuse.com

// Tom, dat is bij jullie een nadeel, maar ik denk niet dat er verder veel mensen zijn die Access gebruiken hoor ;) Ik heb zelf ook wel OpenOffice op mijn Linux PC, werkt perfect.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 9
  • 1.2k

• Bijdragen:  1157
  • Waardering:   9
  • Prestatiepunten:  50
  • Actief:  

voor Henkie345:

Wine

Edit: ga niet dubbel posten ofzo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 9
  • 1.2k

• Actief:  

Oke, sorry voor het dubbel posten en bedankt voor de reacties maar ik snap niet hoe je Wine in Linux installeert. Ik gebruik de Ubuntu distribution.

#JOEPIE#

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 0
  • 354

• Waardering:   228
  • Actief:  

Jij bent ook aan het dubbelposten, Veldscholte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 228
  • 500

• Waardering:   25
  • Actief:  
  • Leeftijd:  35

heb zelf ook linux geprobeerd maar het niet echt iets voor mij alles is anders echt alles zelfs kopiëren en plakken is anders. en installeren van programma,s is ook er vaag snapte er echt niks van

kwa veiligheid is er niet veel verschil het is alleen veiliger omdat er nog bijna geen virussen voor zijn omdat er maar weinig mensen zijn die linux gebruiken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 25
  • 500

• Bijdragen:  295
  • Actief:  

ik zelf heb Kubuntu ... wat is het verschil tussen ubuntu en kubuntu is dan de eerste vraag?

Bijna niets, alleen Kubuntu gebruikt KDE desktop i.p.v. Gnome. het hele verschil daar tussen uitleggen ga ik niet doen... maar ik vind KDE 10x handiger ;). Maar Ubuntu is wel een goeie keus.

Wine heb je nodig voor de .exe bestanden, er zijn er wel meer. Maar dit is zeker de nummer 1.

Als je op de site van ubuntu zelf kijkt kan je heel veel vinden, maar als ik is iets wil weten over linux....

Ga ik altijd meteen naar Google, er zijn ZOVEEL forums voor linux. Uitleg over programma's, starter guides, complete handboeken  :-[ :P . Ik heb eigenlijk al mijn kennis van die forums, en ik ken eigenlijk nog helemaal niet veel van linux :)

Maar kom maar met je vragen hoor, help je graag  O0

Jon

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 0
  • 295

• Bijdragen:  87
  • Actief:  Nooit

als je gewoon ubuntu installeert hoeft dat niet per sé met gnome hoor, het kan ook gewoon met alleen CLI. Voordeel van kubuntu is alleen dat kde er al in gebakken zit... (en dan heb je nog Xubuntu, Edubuntu, etcetc)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 0
  • 87

Geplaatst 2 uur geleden

Vergeten jullie alsjeblieft de VPN verbinding niet? Je internet provider zoals Ziggo of KPN kan door gebruik van de VPN niet zien wat er gebeurd op je internet verbinding en ben je volledig anoniem voor iedereen. Een vereiste tegenwoordig.... We een uitgebreide handleiding geschreven met informatie. :goed:

Deze vindt je hier:   https://www.duken.nl/forums/handleidingen/downloaden/vpn-verbinding-en-anoniem-downloaden-r35/  

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

Mededelingen

• Nieuwe aanmaken...