Problemen met Windows 11 update januari
Problemen met Windows 11 24H2 KB5050009: Audio en Camera in de Knel Maar ook voor Windows 11 23H2
De recente update Windows 11 KB5050009 blijkt voor velen een ware nachtmerrie te zijn. Ook ik heb te maken gekregen met ernstige problemen na de installatie van deze eerste update voor Windows 11 24H2. Direct na de installatie stopten mijn Galaxy Buds 2 Pro met functioneren en het herstellen van de verbinding hielp niet. Niets leek te werken, maar door de update te deïnstalleren, was alles weer in orde.
De problemen met Windows 11 KB5050009 zijn talrijk en beperken zich niet alleen tot 24H2. Er zijn ook meldingen van vergelijkbare of andere problemen met KB5050021. Gebruikers van Windows 11 23H2 hebben zelfs gemeld dat USB DAC-poorten niet meer werken, waardoor sommige hoofdtelefoons niet functioneren. Dit probleem heeft ook invloed op Windows 10, zoals we gisteren berichtten. Misschien is het tijd voor een uitgebreider artikel hierover? Ik heb contact opgenomen met Microsoft en zal meer details delen zodra ik antwoord krijg. Feit is dat USB DAC-hoofdtelefoons inderdaad niet meer werken na de updates KB5050009 en KB5050021.
Bluetooth Problemen
Zoals eerder vermeld, stopten mijn Bluetooth-hoofdtelefoons met werken direct na de installatie van Windows 11 24H2 KB5050009. Hoewel de hoofdtelefoons nog steeds verbinding maakten, was er geen geluid. Het kijken naar video's op YouTube was ook onmogelijk, omdat de video's vastliepen of een audioprobleem veroorzaakten.
Ik heb geprobeerd de Bluetooth-hoofdtelefoons te ontkoppelen en opnieuw te verbinden, maar zonder resultaat. Zelfs het resetten van Bluetooth hielp niet. Het blijkt dat er een probleem is met de manier waarop Bluetooth audio-apparaten in Windows 11 KB5050009 behandelt. Zodra ik naar Instellingen > Windows Update > Updategeschiedenis ging en de patch deïnstalleerde, werkte alles weer naar behoren.
Deïnstalleer Windows 11 KB5050009
Dit vertelt je alles over de problemen met Windows 11 KB5050009. En voor degenen die beweren dat ik mogelijk derde-partij-apps of -tools heb geïnstalleerd die in conflict zouden zijn met de update: dat is niet het geval. Ik gebruik uitsluitend officiële Microsoft-apps en -drivers. Er is duidelijk iets mis met KB5050009 en de verwerking van Bluetooth-audio-apparaten. Ook andere gebruikers hebben vergelijkbare problemen gerapporteerd, zelfs zij die geen Bluetooth-hoofdtelefoons gebruiken.
Problemen met de Webcam
Niet alleen dat, maar ook mijn Spectre-laptop herkende de ingebouwde camera niet meer na de installatie van Windows 11 KB5050009. Zelfs na het verwijderen van de update werkte de camera nog steeds niet en gaf hij de foutmelding "Camera niet gedetecteerd". Uiteindelijk hielp het om Windows 11 opnieuw te installeren, maar dat is natuurlijk een hele klus.
Ik ben niet de enige met deze problemen. Gebruikers op het Feedback Hub hebben gemeld dat Dell 4K-monitoren met ingebouwde webcams, zoals de P3424WEB en P2424HEB, de foutmelding "Apparaat kan niet starten" geven. Ook bij Insta360 Link-webcams zijn er soortgelijke symptomen gerapporteerd, omdat Windows ze deels als USB-audio-apparaten behandelt.
USB DAC en Hoofdtelefoons Stoppen met Werken
Sommigen van jullie hebben misschien gemerkt dat hoofdtelefoons die via een USB DAC zijn aangesloten, plotseling niet meer werken na Windows 11 KB5050009 op 24H2 en KB5050021 op 23H2. Een van de gebruikers meldde: "Hoofdtelefoons zijn via een externe USB DAC aangesloten en stopten plotseling met werken. De DAC werkt nog steeds correct met een andere laptop. Het deïnstalleren van KB5050021 loste het probleem op." Helaas, na een herstart werd KB5050021 opnieuw geïnstalleerd en moest ik alles opnieuw doen. Wat een tijdverspilling, en ik heb alle Windows-updates gepauzeerd, wat ook niet ideaal is.
We zien steeds meer meldingen op het Feedback Hub. Als je getroffen bent, zul je merken dat je DAC-audio niet meer werkt – de driver geeft de foutmelding "Onvoldoende systeembronnen beschikbaar om de API te voltooien". Aangetaste apparaten zijn onder andere JDS Labs ODAC, Fiio E17K USB DAC, FX-Audio DAC-X6, Hifime Sabre DAC, HyperX USB-headsets en Denon CEOL Carino.
Andere Problemen in de Januari 2025 Update
Helaas is de lijst met problemen langer dan hierboven vermeld. Na de Windows 11 24H2-update kan Alt+Tab vastlopen en crashen bij het schakelen tussen games. In sommige gevallen vergrendelt de hele Windows-interface, zelfs als het spel blijft draaien. Ctrl+Alt+Del of Taakbeheer werkt niet. Spellen zoals Fortnite, Assassin’s Creed en oudere titels ondervinden ook problemen. Nog erger is dat Explorer.exe of het hele bureaublad kan stoppen met werken.
We zien ook meldingen van installatieproblemen met KB5050009. Sommigen krijgen een eindeloze herstartverzoek, terwijl anderen foutcode 0x80070005 ontvangen. Tot slot hebben sommige gebruikers na de update naar KB5050009 gemerkt dat Smart App Control onterecht tal van apps blokkeert, inclusief WSL-componenten. Ook dit kan alleen worden opgelost door de update te deïnstalleren.
Hoe Los je de Problemen met Windows 11 24H2 Januari 2025 Update op?
De oplossing voor al deze problemen is om de update te deïnstalleren, Windows Update te pauzeren en te wachten tot Microsoft iets doet met je feedbackrapport. Er is verder niet veel dat je kunt doen.
Het is duidelijk dat de recente updates voor Windows 11 veel problemen veroorzaken, en het is belangrijk om goed op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen. Blijf vooral de feedback van andere gebruikers volgen en deel jouw ervaringen, zodat we samen een oplossing kunnen vinden.
- 1
Aanbevolen reactie
Doe je mee?
Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.