Spring naar bijdragen

• PlayStation 5 Pro officieel aangekondigd met releasedatum op 7 november

Delen

Sony heeft de nieuwste toevoeging aan hun gaming console-lijn geïntroduceerd, de PlayStation 5 Pro. Dit geavanceerde model, dat wordt gelanceerd op 7 november, heeft een prijskaartje van 799,99 euro. De aankondiging werd gedaan middels een indrukwekkende videopresentatie geleid door Mark Cerny, de drijvende kracht achter de hardware van de PlayStation, vergezeld door een gedetailleerd artikel op de PlayStation Blog.

Het meest opvallende aan de PlayStation 5 Pro is wellicht het ontbreken van een ingebouwde diskdrive, alhoewel er de mogelijkheid is om deze aan te schaffen als een externe unit voor ongeveer 120 euro. Ook wordt de console niet geleverd met een standaard, wat betekent dat kopers die apart zouden moeten aanschaffen als ze dat nodig vinden.

Qua opslagcapaciteit gooit de PS5 Pro hoge ogen met een indrukwekkende 2TB SSD, en zoals verwacht, wordt de console geleverd met een draadloze DualSense-controller. Een leuke extra is de vooraf geïnstalleerde game Astro's Playroom, een kenmerk dat consistent is voor alle PS5-modellen. Enthousiastelingen kunnen hun exemplaar reserveren vanaf 26 september, zowel via de PlayStation Direct-winkel als bij erkende retailers.

Design technisch lijkt de PS5 Pro sterk op zijn voorgangers, maar dan met enkele opvallende zwarte 'strepen' in het midden die het een unieke touch geven. De afmetingen blijven gelijk aan die van de originele PS5, met dezelfde lengte en breedte. Een interessante toevoeging is de mogelijkheid om de diskdrive en console covers te personaliseren met alternatieven zodra deze beschikbaar zijn.

Op gebied van hardware onderscheidt de PS5 Pro zich significant van eerdere modellen met drie kernverbeteringen: een krachtigere GPU, geavanceerde ray tracing capaciteiten en nieuwe AI-gedreven opschalingstechnologie genaamd PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR). Met de grotere GPU worden gameplaybeelden tot 45% sneller gerenderd, wat een vloeiendere speelervaring belooft. Dankzij verbeterde ray tracing kunnen lichtstralen nu tot drie keer zo snel en dubbel zo veel worden weergegeven, terwijl PSSR belooft de beeldkwaliteit significant op te schroeven.

Een cruciale implicatie van deze technologische upgrades is dat spelers minder vaak hoeven te wisselen tussen Performance- en Fidelity-modi, aangezien de PS5 Pro beide modi dichter bij elkaar brengt.

Verder tilt de PS5 Pro de spelervaring naar een hoger niveau door bestaande en nieuwe games te voorzien van hogere framerates en meer detail. Laten we deze verbetering illustreren met enkele spellen die tijdens de aankondiging werden uitgelicht, zoals Spider-Man 2, Ratchet and Clank: Rift Apart, en The Last of Us: Part 2, naast vele anderen.

Daarnaast kunnen meer dan 8500 PlayStation 4-spellen profiteren van de ‘PS5 Pro Game Boost’, wat inhoudt dat hun prestaties verder gestabiliseerd of verhoogd worden. Games die specifiek een gratis update ontvangen voor de PS5 Pro, zullen in de PlayStation Store worden gemarkeerd met een 'PS5 Pro Enhanced'-label, zodat spelers gemakkelijk kunnen zien welke spellen geoptimaliseerd zijn voor de krachtigere hardware.

Met deze aankondiging zet Sony een nieuwe standaard in de gamingwereld die belooft de manier waarop we ervaring opdoen met digitale spelen te transformeren.

William
     Delen

Terugkoppeling

Aanbevolen reactie

De prijs alleen al zal het geen succes maken... 

In Japan is de prijs van de PS5 net nog met €50 verhoogd... Daar is hij al €180 duurder geworden sinds de launch... 

En dan het dubbele gaan betalen voor een keuze die voor je gemaakt wordt nu. 

De PS5 heeft dat al... Ok niet zo haarscherp maar wie gaat er tijdens een vuurgevecht in COD op de grassprietjes letten of kijken hoe duidelijk de achtergrond is... 

Ja de raytracing is wel gaaf maar tijdens een autorace ga ik echt niet op de reflectie van m'n auto op de zijkant van de auto letten waar ik voorbij ga.... Das vragen om een crash en aangezien demolition derby een ps1 title is... 

Dan ook nog eens GEEN standaard en diskdrive... Apart erbij kopen= ongeveer €100/150 extra... 

De enige plus punten zijn in mijn ogen... 

Alle games op minimaal 60fps 

De nog snellere laadtijd... Al is die op de PS5 al snel genoeg.. 

De extra opslag van ongeveer 1,4TB...  Maar die kan je er ook zelf bij kopen...  Want met de grote van de games van tegenwoordig zijn dat hooguit tussen de 5 en 10 games extra. 

Conclusie :

Te duur voor wat je krijgt. 

Als je de PS5 disk editie koopt  €450, een SSD va €150 (2tb met heatsink) en een externe HDD (4tb) va €100, eventueel een extra controller va €70. 

Dan ben je nog steeds goedkoper uit. 

Gewoon bij de PS5 blijven.... Dan gaan ze mss inzien dat het over de top is.... 

Link naar opmerking
    Deel via andere websites

Toen ik een paar jaar geleden een PS5 in pre-order had staan, werd deze eenzijdig geannulleerd door de webshop. 

Toen had ik ervoor gekozen om te wachten tot ik een nieuwe 4K TV ging kopen (Die nieuwe tv heb ik nu sinds een paar weken).

Vanwege de geruchten die al maanden rondgingen over de PS5 Pro, besloten om te wachten totdat deze zou worden aangekondigd.

Die 8oo euro is een flinke prijs. Als ik al een PS5 zou hebben, dan is de keuze erg simpel: De upgrade naar de Pro gaat er niet komen.

Omdat ik nu nog geen PS5 heb, neig ik naar de Pro (met de voordelen die @Mafketel ook al aangeeft) en de aanschaf van een discdrive en standaard (dat laatse desnoods via Ali :p

Al heb je met de 'oude' PS5 Slim natuurlijk ook geen miskoop. Keuzes keuzes. 

Verder wat betreft pre-orders: Tot 10 Oktober 2024 kan dit alleen via Playstation Direct, daarna ook via andere webshops. 

Link naar opmerking
    Deel via andere websites

Als je er inderdaad nog geen hebt is de pro een te overwegen optie... 

Al is het ook goed om te overwegen dat kijkend naar het uitbreng beleid van Sony... 

Elke 7 jaar een nieuwe console kunnen we de PS6 in de loop van 2028 gaan verwachten... 

En als de pro geen succes wordt misschien zelfs eerder. 

Ik vermoed dat de PS6 bijna net zo snel zal zijn als een degelijke pc misschien zelfs sneller... 

Met standaard 8k op minimaal 120hz (waarschijnlijk nog hoger) en +60fps in de laagste modus (als er nog een keuze zal zijn). Ook de opslag zal waarschijnlijk de 5TB gaan overschrijden want een zwaardere console levert ook grotere games (vermoedelijk 400gb minimaal per game) 

Dit zijn nu nog maar een hersenspinsel van een PS fan... 😅

Link naar opmerking
    Deel via andere websites

De knoop is inmiddels doorgehakt: Het wordt de PS5 Pro, inclusief disc drive en standaard.

Twee games die op de lijst staan momenteel: Planet Coaster 2 en Planet Zoo.

Planet Zoo is, een half jaar na de release, ook te pre-orderen als fysieke game zag ik. DLC schaf ik later wel aan.

Planet Coaster 2 verschijnt op 6 November. Hopelijk duurt het weer geen half jaar voordat de fysieke game wordt uitgebracht. Anders koop ik deze wel digitaal (Deluxe Edtion).

Vooral Planet Coaster 2 lijkt me geweldig. Vroeger namelijk uren en uren Roller Coaster Tycoon gespeeld.

Link naar opmerking
    Deel via andere websites

• Administrators

Speciale PS5 Slim-jubileumeditie gaat 519,99 euro kosten

ps5-pro-30th-anniversary-edition-14-close-up-photos-that-sho_dqt8.thumb.jpg.bfdc4ba6db3902736babe105ec6e9d9d.jpg

De lancering van de PlayStation 5 Slim ter ere van het dertigjarige jubileum van PlayStation is vastgesteld op een prijspunt van 519,99 euro. Deze informatie is afkomstig van Billbil-kun, een welbekende en doorgaans uiterst betrouwbare insider op het platform Dealabs. Hoewel de exacte methode waarmee deze insider aan de prijsinformatie komt zelden wordt onthuld, heeft de geschiedenis bewezen dat Billbil-kun's lekken vaak accuraat zijn.

Deze bijzondere versie van de console viert drie decennia van PlayStation's invloed op de gamingindustrie en brengt een nostalgische flair met zich mee door het gebruik van designelementen die knipogen naar de originele PlayStation-console. De console wordt geleverd met een royaal bemeten 1TB SSD-schijf voor opslag en bevat accessoires zoals een DualSense-controller, evenals een optionele cover voor de disc drive, welke los aangeschaft kan worden, voor degenen die fysieke games en media prefereren.

De bijbehorende DualSense-controller, die eveneens in de stijl van de originele PlayStation wordt uitgebracht, zal volgens Billbil-kun te koop zijn voor ongeveer 79,99 euro. Geïnteresseerden kunnen vanaf aanstaande donderdag een pre-order plaatsen, met als voorwaarde dat men beschikt over een account op het PlayStation Network. Dit kan via de officiële PlayStation Direct-winkel.

Daarnaast heeft Sony onlangs ook de komst van een Special Edition van de PlayStation 5 Pro aangekondigd, welke in dezelfde thematische stijl als de PS5 Slim wordt geleverd. Hoewel de prijs voor deze geavanceerdere console nog niet officieel is vrijgegeven, geeft de standaardprijs van de reguliere PS5 Pro, die op 799,99 euro ligt, en het feit dat deze speciale editie zal komen met een DualSense Edge controller, voeding voor de speculatie dat deze editie wel eens de duizend euro zou kunnen overstijgen.

Sony's viering van het dertigjarige bestaan met deze speciale edities onderstreept de langetermijnimpact en legacy van het PlayStation-merk in de wereld van gaming. Door het combineren van nostalgische elementen met de nieuwste technologie, spreekt Sony zowel langdurige fans als nieuwe spelers aan, en benadrukt het bedrijf wederom zijn rol in de vormgeving van thuisentertainment door de jaren heen.

Link naar opmerking
    Deel via andere websites

Sta inmiddels in de wachtrij voor de 30th anniversary PS5 Pro. Ziet er gaaf uit. Mocht ik naast het digitale net vissen, dan wordt het de normale PS5 Pro.

De boel zal vast om 10 uur live gaan, denk ik.

Link naar opmerking
    Deel via andere websites

11 minuten geleden zei Monkie:

Sta inmiddels in de wachtrij voor de 30th anniversary PS5 Pro. Ziet er gaaf uit. Mocht ik naast het digitale net vissen, dan wordt het de normale PS5 Pro.

De boel zal vast om 10 uur live gaan, denk ik.

Heel veel succes. Zal voor je duimen. 

Link naar opmerking
    Deel via andere websites

1 uur geleden zei Mafketel:

Heel veel succes. Zal voor je duimen. 

Nadat de boel live ging, minuut of 10 in de wachtrij gestaan. Maar helaas, ze waren al uitverkocht. Nu dus de normale PS5 Pro en een DualSense Edge 30th Anniversary controller besteld.

Wie weet komen ze later met 30th Anniversary faceplates. 

Link naar opmerking
    Deel via andere websites

Doe je mee?

Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.
    Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
    Voeg een reactie toe...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Wie zijn er online?  6 leden zijn actief

Mededelingen

• Nieuwe aanmaken...