SponsorBlock, een extensie die reclame en andere ongewenste content in video's helpt overslaan, ondervindt naar eigen zeggen al hinder van YouTubes experiment. De advertenties zouden nu namelijk een geïntegreerd deel van de videostream kunnen worden, in plaats van een apart segment. Hierdoor wordt het voor adblockers lastiger om deze advertenties te detecteren en te blokkeren. Toch meldt SponsorBlock op Reddit dat ze mogelijk al een oplossing voor deze nieuwe uitdaging hebben gevonden.
Het lijkt er dus op dat deze nieuwe strategie van YouTube niet het einde zal betekenen voor adblockers. Hoewel het een andere benadering vereist, blijft het blokkeren van advertenties mogelijk. Eén van de grootste uitdagingen voor adblockers is nu om om te gaan met variabele tijdcodes, die per gebruiker verschillend kunnen zijn. Dit maakt het moeilijker om te bepalen wanneer de adblocker moet activeren om de advertenties te stoppen.
Google heeft in het verleden al verschillende updates doorgevoerd om het blokkeren van advertenties te bemoeilijken, maar ontwikkelaars van extensies hebben daar steeds oplossingen voor gevonden. Het is nog maar de vraag of YouTube deze nieuwe advertentiemethode daadwerkelijk gaat uitrollen en in hoeverre de advertenties echt geïntegreerd zullen worden in de videostream. De tijd zal leren of dit experiment succesvol en permanent zal zijn.
305
• 0