Spring naar bijdragen
  • Nieuwsberichten

    Volg het nieuws en de laatste ontwikkelingen welke gerelateerd zijn aan downloaden.
    • William

      Napster ontketende 25 jaar geleden een revolutie in het delen van bestanden. Op 1 juni 1999 werd de eerste publieke release van Napster online gelanceerd, waarmee een wereldwijde piraterij-razernij op gang kwam die nooit meer verdween. Tegelijkertijd kan worden gesteld dat de software voor het delen van bestanden de weg vrijmaakte voor legitieme bedrijfsmodellen die uiteindelijk zouden evolueren naar op abonnementen gebaseerde platforms zoals Spotify en Netflix. 
      De uitvinding van het MP3-formaat in 1993 haalde geen mainstream nieuwskoppen. Achteraf gezien was het echter een cruciaal moment dat een revolutie teweeg zou brengen in de muziekconsumptie, en meer. Uitgevonden door de Duitse ingenieur Karlheinz Brandenburg en zijn collega's van de Fraunhofer Society, maakte het coderingsformaat het mogelijk om de grootte van muziekbestanden te verkleinen zonder noemenswaardig verlies van hoorbare geluidskwaliteit. Door de verkleining konden deze digitale bestanden worden opgeslagen op flash-geheugenapparaten, wat leidde tot de uitvinding van speciale mp3-spelers die muziek konden afspelen die van cd's was geript. Deze mp3-spelers werden beschouwd als compacte en schokbestendige alternatieven voor de Discman. 

      In die tijd fantaseerden insiders uit de muziekindustrie al over een 'hemelse jukebox'; een tool of dienst die het mogelijk zou maken om elk nummer op aanvraag af te spelen. De MP3 hielp dit concept een stap dichterbij te brengen, zoals Napster al snel zou bewijzen. 
      Eind jaren negentig waren technologie en internet een speeltuin voor jonge ingenieurs en 'hackers'. Sommige van hen kwamen regelmatig bijeen in de w00w00 IRC-chatroom op het EFnet-netwerk. Deze tech-denktank had veel opmerkelijke leden, waaronder WhatsApp-oprichter Jan Koum en Shawn Fanning, die inlogden met de bijnaam Napster.

      In 1998 deelde de 17-jarige Fanning een idee met de groep: Napster, een netwerk van computers waarmee bestanden gedeeld konden worden, specifiek een centrale muziekdatabase waar iedereen ter wereld toegang toe had. Dit idee liet hem niet meer los. Hij stopte met school en, samen met zijn vriend Sean Parker, wijdde hij de volgende maanden aan het realiseren van zijn visie. Dit culminerende moment kwam op 1 juni 1999, toen de eerste publieke release van Napster online werd uitgebracht. Kort daarna ging de software viraal.

      Napster werd al snel omarmd door miljoenen gebruikers, die de software als iets magisch zagen. Het werd een toegangspoort voor muzikale verkenning, een die zelfs de grootste platenzaken in de stad in de schaduw stelde. En dat allemaal gratis. Hoewel het nu alledaags klinkt, werd het toentertijd gezien als pure technologische tovenarij. 
      Voor veel partijen binnen de muziekindustrie was de tovenarij van Napster pure hekserij. In die tijd voelde het produceren van cd's met hoge winstmarges als geld drukken, en het uiterlijk van Napster dreigde dit te verstoren. Volgens de voormalige CEO van de RIAA, Hilary Rosen, raakte de muziekindustrie enkele maanden na de release van Napster in volledige paniekmodus. In februari 2000 bespraken alle leidinggevenden van grote labels de dreiging tijdens een bestuursvergadering van de RIAA in het Four Seasons Hotel in Los Angeles. 

      "Ik zal deze dag nooit vergeten. Alle hoofden van de labels, letterlijk de titanen van de muziekbusiness, zaten in die kamer. Ik liet iemand een pc inrijden en een paar luidsprekers opzetten en ik begon een naam voor dat deuntje te maken", herinnerde Rosen zich later. De grote muziekbazen begonnen nummers te noemen, waaronder enkele die nog niet eens waren uitgebracht, en keer op keer kwam Napster met resultaten. Het bestuur was doodsbang. 
      Binnen een jaar klaagde de RIAA Napster Inc. aan en kort daarna volgden artiesten als Metallica en Dr. Dre. Deze spraakmakende zaken verhoogden de populariteit van Napster alleen maar, en mp3-spelers begonnen als warme broodjes over de toonbank te gaan. Begin 2001 bereikte het gebruikersbestand van Napster een piek van meer dan 26,4 miljoen wereldwijd. Natuurlijk was Napster, ondanks de enorme groei en de steun van investeerders, uiteindelijk niet opgewassen tegen de juridische uitdagingen.
      De RIAA-rechtszaak resulteerde in een bevel van de Ninth Circuit Court, die beval het netwerk af te sluiten. Dit gebeurde in juli 2001, iets meer dan twee jaar na de lancering van Napster. In september van dat jaar werd de zaak voor miljoenen dollars geschikt. Terwijl de Napster-rage voorbij was, had het delen van bestanden de massa gebiologeerd en was de geest uit de fles. Grokster, KaZaa, Morpheus, LimeWire en vele anderen doken op en boden alternatieven om te delen. Ondertussen klopte ook BitTorrent op de deur. 

      Vandaag, 25 jaar later, is muziekpiraterij zeker niet verdwenen maar wel veranderd. Toen Napster uitkwam, waren er simpelweg geen legale opties om digitale muziek online te kopen, laat staan opties die 'onbeperkte toegang' boden. 
      Napster maakte de weg vrij voor Apple's iTunes Store om te voldoen aan de vraag die er duidelijk was. De hausse in de verkoop van digitale downloads kwam echter nooit in de buurt van de 'all you can play'-ervaring en werd al snel gemarginaliseerd. De huidige muziekindustrie genereert het grootste deel van haar inkomsten uit online streaming-abonnementen, terwijl cd's zijn gedegradeerd tot zeldzame artefacten. 
      Dit muziekstreaminglandschap werd grotendeels gepionierd door een Napster-fan uit Zweden, Daniel Ek. Net als vele anderen was Ek gefascineerd door de 'all you can play'-ervaring die werd geboden door software voor het delen van bestanden, en dat plantte de zaden voor de muziekstreaming-startup Spotify, waar hij vandaag de dag nog steeds CEO is. Spotify gebruikte zelfs technologie voor het delen van bestanden onder de motorkap om snel afspelen te garanderen.
      Spotify is slechts een van de vele voorbeelden van het 'Napster-rimpeleffect', die veel verder reiken dan technologie alleen. De hele muziekindustrie is veranderd - ten goede en ten kwade, afhankelijk van iemands perspectief. En de rimpelingen die 25 jaar geleden begonnen, zullen de komende decennia nog steeds voelbaar zijn.
      Lees meer...

      290 • 0

    • William

      Als je klant bent van Ben of Simpel, heb je momenteel nog toegang tot 4G. Dat gaat echter veranderen, want binnen de komende weken krijgen klanten van deze providers een gratis upgrade naar 5G. Ben en Simpel, budgetmerken van Odido, bieden voordelige abonnementen aan, maar tot nu toe zonder 5G-ondersteuning.
      Dit gaat binnenkort anders worden. Odido maakt het mogelijk dat gebruikers van Ben en Simpel toegang krijgen tot het 5G-netwerk. Dit betekent aanzienlijk sneller mobiel internet voor zowel bestaande als nieuwe klanten. Bestaande Ben- en Simpel-abonnees zijn de afgelopen dagen geïnformeerd over de verbeterde internetsnelheid. Toekomstige klanten zullen automatisch van 5G gebruik kunnen maken zodra ze zich aanmelden. Deze overgang naar 5G gebeurt automatisch en er zijn geen extra kosten aan verbonden.
      Er is wel een belangrijke voorwaarde: je hebt een 5G-geschikt toestel nodig. De meeste recente smartphones ondersteunen 5G, maar dit is niet altijd het geval bij oudere en goedkopere modellen. Het is dus belangrijk om te controleren of jouw toestel 5G ondersteunt.
      Het grootste verschil tussen 4G en 5G is de snelheid. In theorie kan 4G een snelheid van maximaal 1 gigabit per seconde behalen, maar in de praktijk ligt dit vaak tussen de 20 en 100 megabit per seconde. Bij 5G ligt het theoretische maximum op 20 gigabit per seconde, maar in de praktijk varieert dit meestal tussen de 100 Mbps en 1 Gbps. Dit is nog steeds aanzienlijk sneller dan 4G, waardoor je met Ben en Simpel een flinke snelheidsupgrade krijgt.
      Daarnaast biedt 5G voordelen zoals minder last van netwerkoverbelasting. 5G kan tot een miljoen apparaten per vierkante kilometer ondersteunen, wat veel meer is dan bij 4G. Dit maakt 5G ook cruciaal voor het Internet of Things (IoT). Een ander groot voordeel is dat 5G-verbindingen minder energie verbruiken dan 4G-verbindingen. Uiteraard moet je wel opletten dat je niet ineens veel meer data gaat gebruiken vanwege de snellere verbinding.
      Kortom, de overstap naar 5G met Ben en Simpel betekent sneller en efficiënter mobiel internet, zonder bijkomende kosten, mits je een geschikt toestel hebt.
      Lees meer...

      208 • 0

    • William

      Wie Microsoft Office illegaal downloadt, doet zichzelf absoluut geen plezier: de software zit in de meeste gevallen boordevol malware. Van illegale software weet je immers nooit helemaal zeker of die veilig is. Onderzoekers van het AhnLab Security Intelligence Center (ASEC) ontdekten dat illegale kopieën van Microsoft Office-pakketten niet alleen kantoortoepassingen bevatten, maar vaak ook een arsenaal aan malware. ASEC wijst hiermee nogmaals op de risico’s van het downloaden van illegale software. Daarnaast stellen de onderzoekers dat malware niet alleen verspreid wordt via illegale Microsoft Office-downloads. Ook wie illegale en gekraakte versies van het Windows-besturingssysteem downloadt, loopt grote risico's. Verder blijkt ook de populaire Hangul-tekstverwerker in Zuid-Korea een geliefd doelwit.
      Bijzonder verraderlijk is dat gebruikers tijdens het installatieproces geen idee hebben dat er malware aan de software vastzit. De installatietool ziet er betrouwbaar uit en laat je zelfs kiezen welke versie van Microsoft Office je wilt installeren. Achter de schermen gebeuren er echter dingen die je niet kunt zien. Terwijl gebruikers hun illegale versie van Office binnenhalen, stuurt de installatietool een bericht naar een Telegram- of Mastodon-account. Via deze applicaties ontvangt de pc stiekem een URL. Deze URL verwijst naar bestanden op vertrouwde platforms zoals Google Drive of GitHub, waardoor antivirusprogramma’s vaak geen alarm slaan.
      De installatietool downloadt deze bestanden en pakt ze vervolgens uit met 7zip, wederom zonder dat de gebruiker iets merkt. Op die manier wordt een PowerShell-script uitgevoerd, dat op een later moment meerdere malwaretoepassingen in het systeem introduceert. Volgens ASEC betreft het meestal de volgende pakketten:
      1. **Orcus RAT:** Een remote access trojan (RAT) die cybercriminelen in staat stelt je gegevens te stelen. Met de RAT kunnen criminelen meekijken via je webcam, je toetsaanslagen registreren en je systeem overnemen.
         
      2. **XMRig:** Een tool om de cryptomunt Monero te delven. Wanneer je systeem niet veel rekenkracht nodig heeft, wordt deze tool actief om geld te verdienen voor de cybercriminelen. Zodra je echter zelf rekenkracht nodig hebt, zoals bij het gamen, stopt de activiteit om detectie te voorkomen.
      3. **3Proxy:** Verandert je pc in een proxyserver, waardoor cybercriminelen hun verkeer via jouw computer kunnen versturen. Als ze illegale activiteiten ondernemen, komt het IP-adres van jouw pc in beeld.
      4. **PureCrypter:** Een programma dat voortdurend de nieuwste malwaretoepassingen downloadt en installeert, zodat je systeem continu geïnfecteerd blijft.
      5. **AntiAV:** Een tool die het antivirusprogramma op je pc uitschakelt door aanpassingen te maken in de configuratiebestanden. Hierdoor kunnen gebruikers de geïnfecteerde Office-pakketten wel proberen te verwijderen, maar de malware blijft alsnog actief. Zelfs als je erin slaagt om de malware te verwijderen, blijft het probleem bestaan. Elke keer dat de pc opnieuw opstart, wordt de malware opnieuw geactiveerd.
      Dit zijn zeker niet de enige malwareversies die op deze manier worden verspreid. Illegale softwaredownloads zijn een populaire methode voor cybercriminelen om malware te verspreiden. Wie behoefte heeft aan gratis kantoortoepassingen, doet er goed aan te kiezen voor software die daadwerkelijk gratis is. Voor kantoorsoftware zijn LibreOffice en OpenOffice goede opties. Voor besturingssystemen zijn er diverse versies van Linux die gratis te installeren zijn en een veilige keuze vormen.
      Uiteraard is niet elke illegale Microsoft Office download onbetrouwbaar, maar het is verstandig om niet zomaar overal op het internet bij buitenlandse community's of indexers dit soort software te downloaden, maar je te beperken tot wat er op onze vaderlandse bodem aan kwaliteit software wordt aangeboden door bekende community's.
      Lees meer...

      236 • 0

    • William

      Een grootschalig botnet heeft miljoenen computers wereldwijd geïnfecteerd. Deze situatie ontstond doordat gebruikers gratis VPN-apps installeerden die voorzien waren van een verborgen achterdeur. De Amerikaanse FBI heeft nu gedetailleerde instructies vrijgegeven over hoe gebruikers deze schadelijke software kunnen verwijderen.
      Computers die VPN-apps MaskVPN, DewVPN, PaladinVPN, ProxyGate, ShieldVPN of ShineVPN hebben geïnstalleerd, werden onderdeel van het 911 S5-proxybotnet. Deze VPN-diensten werden vaak verspreid via illegaal gedownloade videogames en software. Bij het installeren van deze games en software werd zonder medeweten van de gebruiker ook de malafide VPN-app op de computer geïnstalleerd. Daarnaast zijn de apps via diverse online kanalen aangeboden en door gebruikers zelf geïnstalleerd. De achterdeur in deze apps maakte het mogelijk om de geïnfecteerde computers in het botnet op te nemen.
      Volgens de FBI was het 911 S5-proxybotnet een van de grootste ter wereld. Dit botnet telde meer dan 19 miljoen gecompromitteerde IP-adressen uit meer dan 190 landen. De schade die door dit botnet is veroorzaakt wordt geschat op miljarden dollars.
      Het Amerikaanse ministerie van Justitie heeft inmiddels de vermoedelijke beheerder van het botnet gearresteerd en het botnet zelf is offline gehaald. Echter blijft de schadelijke software nog steeds actief op de geïnfecteerde computers. Om gebruikers te helpen, heeft de FBI richtlijnen en adviezen gepubliceerd over hoe de malafide VPN-apps geïdentificeerd en verwijderd kunnen worden. 
      Gebruikers die vermoeden dat ze geïnfecteerd zijn, wordt dringend aangeraden om deze richtlijnen te volgen om verdere schade te voorkomen.
      Lees meer...

      428 • 2

    • William

      De hackersgroepering ShinyHunters beweert persoonlijke gegevens van 560 miljoen Ticketmaster-klanten te hebben buitgemaakt en biedt deze aan op het darkweb. De groep deelt bewijs van de gestolen gegevens, waaronder namen, adressen, e-mailadressen, creditcardgegevens en telefoonnummers. Deze data kunnen geïnteresseerden aanschaffen voor een bedrag van 500.000 dollar, ongeveer 463.000 euro. ShinyHunters stelt dat dit een eenmalige verkoop betreft en geeft aan bereid te zijn losgeld te accepteren om de verkoop te voorkomen.
      Ticketmaster heeft tot nu toe geen officiële reactie gegeven op het incident, en het is nog onduidelijk of de beweringen van ShinyHunters authentiek zijn. Dit is echter niet de eerste keer dat de groep wordt gelinkt aan een grote datadiefstal; eerder wisten ze al de gegevens van 73 miljoen AT&T-klanten te bemachtigen. Ook in dit geval hebben ze voorbeeldgegevens van de vermeende hack gepubliceerd.
      De Australische autoriteiten zijn een onderzoek gestart naar het omvangrijke datalek, mede doordat Ticketmaster veel klanten heeft in Australië. De Amerikaanse FBI ondersteunt dit onderzoek. Voor de getroffen klanten van Ticketmaster blijft het voorlopig onduidelijk wat de concrete gevolgen zullen zijn. Mocht de data verkocht worden, dan bestaat er een groot risico op phishingaanvallen en identiteitsfraude, vooral door de combinatie van namen, e-mailadressen en creditcardgegevens.
      Het lijkt erop dat er geen wachtwoorden gelekt zijn, maar het blijft raadzaam om je Ticketmaster-wachtwoord te wijzigen. Daarnaast is het verstandig om ook wachtwoorden te veranderen van andere websites waar je hetzelfde wachtwoord gebruikt in combinatie met hetzelfde e-mailadres.
      Lees meer...

      180 • 0

    • William

      In een ongekende, gecoördineerde internationale operatie van opsporingsautoriteiten zijn sinds dinsdag 28 mei meerdere botnets ontmanteld die een cruciale rol speelden in de wereldwijde cybercriminaliteit. Het betreft de botnets IcedID, Smokeloader, SystemBC, Pikabot en Bumblebee. De afgelopen dagen hebben geleid tot vier arrestaties en zestien huiszoekingen wereldwijd, inclusief één in Nederland. Tevens zijn er acht dagvaardingen uitgebracht tegen verdachten. Deze operatie, een van de grootste ooit in het bestrijden van botnets gerelateerd aan ransomware, beoogde niet alleen het neerhalen van de botnets, maar ook de verstoring van de gehele infrastructuur die door vele cybercriminelen werd gebruikt.
      De financiële schade veroorzaakt door deze criminelen wordt geschat op honderden miljoenen euro’s voor bedrijven en overheidsinstellingen. Daarnaast zijn miljoenen particulieren getroffen doordat hun systemen geïnfecteerd raakten, waardoor ze onderdeel werden van deze botnets. Deze grootschalige actie draagt de naam 'Operation Endgame'.
      In Nederland leidde de operatie, met gezamenlijke inspanningen van Team High Tech Crime en diverse politie-eenheden onder leiding van het Openbaar Ministerie, tot het offline halen van 33 servers in verschillende datacentra. Wereldwijd zijn meer dan 100 computerservers offline gehaald en werden meer dan 2000 domeinnamen overgenomen. Meer dan tienduizend geïnfecteerde computersystemen konden worden ontsmet door de installatie van de malware te verwijderen. Een van de hoofdverdachten zou naar verluidt 69 miljoen euro in cryptovaluta hebben verdiend door zijn criminelen activiteiten, waarop beslag wordt gelegd zodra dit mogelijk is.
      Deze gezamenlijke acties werden uitgevoerd door opsporingsautoriteiten in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Denemarken, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, met ondersteuning van Europol en Eurojust. Verder zijn, met medewerking van deze autoriteiten, ook politieacties uitgevoerd in Oekraïne, Zwitserland, Armenië, Portugal, Roemenië, Canada, Litouwen en Bulgarije voor het aanhouden of verhoren van verdachten, doorzoekingen of het in beslag nemen en neerhalen van servers.
      Operation Endgame is nog niet voorbij. Via de website www.operation-endgame.com worden nieuwe acties aangekondigd. Verdachten van deze, maar ook andere botnets, die nog niet aangehouden zijn, worden direct aangesproken op hun acties. Ook krijgen criminelen en getuigen de mogelijkheid om contact op te nemen met de politie.
      Na eerdere ontmantelingen van botnets zoals Emotet en Qakbot, hebben opsporingsdiensten hun krachten gebundeld in deze grootste internationale operatie tot nu toe. Zeven onderzoeken richtten zich op verschillende verdachten en botnets. De criminelen achter deze botnets verspreidden al jaren malware via honderden miljoenen phishingmails, wat resulteerde in een omvangrijk en complex netwerk waarmee systemen van slachtoffers werden misbruikt. Botnets zoals IcedID, Smokeloader, SystemBC, Pikabot, Trickbot en Bumblebee, hadden wereldwijd miljoenen computers geïnfecteerd.
      Internationaal en nationaal werd samengewerkt met verschillende private partijen. Internationale partners zoals Cryptolaemus, Abuse.ch, Sekoia, Shadowserver, Team Cymru, Prodaft en Proofpoint hebben een essentiële bijdrage geleverd. In Nederland is er samengewerkt met partners van het Melissa-samenwerkingsverband: NFIR, Computest, Northwave en Fox-IT.
      Een botnet is een netwerk van met malware geïnfecteerde computers die toegang biedt tot andere vormen van cybercriminaliteit. Malware komt vaak op een computer via phishingaanvallen per e-mail, waarbij het slachtoffer wordt misleid om op een schadelijke link of bijlage te klikken. Gebruikers van geïnfecteerde computers zijn zich vaak niet bewust van de besmetting. Botnets maken het mogelijk voor cybercriminelen om ransomware-aanvallen uit te voeren, financiële fraude te plegen en andere misdrijven te begaan. Ransomware vergrendelt een computer, waarna criminelen losgeld eisen in ruil voor toegang of om te voorkomen dat zij privacygevoelige informatie openbaar maken.
      De data van slachtoffers uit deze actie wordt gedeeld met het platform No More Leaks. Zo kunnen klanten of medewerkers van aangesloten bedrijven worden gewaarschuwd als hun inloggegevens onveilig zijn of als bekend is dat deze zijn uitgelekt. De informatie wordt ook beschikbaar gesteld via het NCSC, internationale partners en organisaties zoals DIVD, HaveIBeenPwned en Spamhaus. De Nederlandse politie heeft de gestolen gegevens van computergebruikers (e-mailadressen en inloggegevens) veiliggesteld.
      Lees meer...

      178 • 0

    • William

      In een opmerkelijke wending kondigt Discord, onder leiding van CEO Jason Citron, aan zijn koers te wijzigen door opnieuw de nadruk te leggen op de gaminggemeenschap. Deze strategische pivot werd onthuld op de negende verjaardag van het chatplatform, waarmee het afwijkt van het voornemen dat in 2020 werd geuit. Toen ambieerde Discord om een breder publiek aan te spreken dan alleen gamers, een zet die nu lijkt te worden teruggedraaid.
      Citron verheldert dat Discord gefocust zal zijn op het dienen van gamers door middel van het faciliteren en verdiepen van vriendschappen die geworteld zijn in gezamenlijke passies voor games. Deze hernieuwde focus gaat gepaard met een aankomend redesign, dat tot doel heeft de app een frisse uitstraling en visuele identiteit te geven. Dit onderstreept Discords streven om de ervaring voor gamers te verbeteren, en maakt duidelijk dat het de behoeften van deze kerngebruikers serieus neemt.
      Als onderdeel van deze strategische herpositionering, belooft Citron significante verbeteringen voor de app. Deze verbeteringen zijn gericht op het vereenvoudigen van de communicatie voordat, tijdens, en na het gamen. Een voorbeeld hiervan is een geplande update die ervoor zal zorgen dat gebruikers gemakkelijker toegang kunnen krijgen tot hun gesprekken. Daarnaast is het bedrijf van plan de kwaliteit van zijn spraak-, video- en streamingdiensten te verbeteren, wat ongetwijfeld als muziek in de oren klinkt voor gebruikers die afhankelijk zijn van deze features voor een naadloze game-ervaring.
      De uitbreiding van Discord naar meer apparaten is evenzeer cruciaal voor de strategie. Eerder introduceerde Discord al voicechat-functionaliteiten op platformen als PlayStation 5 en Xbox, deze lijn zal naar verwachting worden voortgezet om nog meer gebruikers te bereiken.
      De initiatie als een chatplatform specifiek gericht op gamers, gaf Discord een unieke positie in de digitale wereld. Toch koos het bedrijf in 2020 voor een bredere benadering, met de hoop een veelzijdig platform te worden waarop mensen van allerlei groepen konden samenkomen, gedreven door de connectiebehoeften tijdens de coronapandemie. Nu, met het afnemen van de pandemie, lijkt Discord zijn oorspronkelijke koers weer op te pakken, met hernieuwde aandacht voor de gaminggemeenschap die aan de wieg stond van zijn succes. Zo bewijst Discord eens te meer dat het flexibel inspeelt op zowel de wensen van zijn gebruikers als op tijdelijke externe omstandigheden.
      Lees meer...

      194 • 0

    • William

      Google is weer bezig met iets nieuws op het gebied van game-streaming. Echter, in tegenstelling tot het geflopte Google Stadia, gaat het bedrijf nu spellen naar YouTube brengen. Dit betekent dat je direct op de site van YouTube spelletjes kunt spelen. Momenteel bevindt deze nieuwe functie zich nog in de testfase en is alleen beschikbaar in Engels sprekende landen zoals de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Dit is logisch, want zo hoeft Google zich niet direct zorgen te maken over de complexiteit van meerdere talen. Pas wanneer deze tests succesvol blijken, zal de functie mogelijk ook naar Nederland komen.
      De games die naar YouTube komen zijn geen AAA-titels zoals bij Google Stadia. In plaats daarvan gaat het om eenvoudiger spelletjes zoals Angry Birds en schaakspellen. Een handig aspect is dat je voortgang wordt opgeslagen in YouTube zelf, waardoor je niet telkens opnieuw hoeft te beginnen. Dit biedt een leuke manier om gratis games te spelen op YouTube.
      **Hoe Probeer Je Deze Functie Uit?**
      Wil je de functie toch alvast proberen? Dat kan, maar je hebt wel een VPN nodig. Zet je locatie op een Engelssprekend land en er verschijnt ineens een nieuw tabblad onder "Explore" met de naam "Playables". Hier kun je de beschikbare spelletjes vinden.
      **YouTube-App Ondersteuning**
      Naast de browser zijn de games ook beschikbaar in de YouTube-app in de Engelstalige landen. Een YouTube Premium-abonnement is hiervoor niet nodig, wat het laagdrempelig maakt voor gebruikers.
      **YouTube Volgt Netflix' Voorbeeld**
      YouTube volgt hiermee het voorbeeld van Netflix, die eerder al met games kwam, maar wel alleen voor abonnees. De games van Netflix zijn niet de nieuwste AAA-titels, maar wel uitgebreider dan de spelletjes die op YouTube te vinden zijn. Bij Netflix zijn deze games te vinden in de app zelf, en je kunt ze downloaden op je Android-smartphone of iPhone.
      Dus, terwijl we in Nederland nog even moeten wachten, zit er potentie in deze nieuwe poging van Google om games toegankelijk te maken via YouTube.
      Lees meer...

      233 • 0

    • William

      *Inleiding*
      De piraterijscene in Nederland heeft een rijke geschiedenis die zich uitstrekt over meerdere decennia. Het delen van content heeft zich ontwikkeld van eenvoudige fysieke kopieën naar geavanceerde digitale methoden zoals Torrenting en Usenet nieuwsgroepen. Ondanks de inspanningen van organisaties zoals BREIN, overheden en internetproviders om deze praktijken in te dammen, blijft de vraag naar en het aanbod van illegale content levensvatbaar. Dit artikel onderzoekt de geschiedenis en methoden van de Nederlandse piraterijscene, de handhavingsmaatregelen, en biedt een toekomstperspectief op manieren om het delen van illegale content voort te zetten.
      *Historische Achtergrond*
      Oorsprong van Digitale Piraterij
      De opkomst van digitale technologie in de latere decennia van de twintigste eeuw bood nieuwe mogelijkheden voor het kopiëren en distribueren van media-inhoud. In eerste instantie maakten consumenten gebruik van fysieke dragers zoals cassettebandjes en later cd's en dvd's. Met de komst van het internet werd piraterij veel gemakkelijker en bereikbaarder.
      Torrenting
      Torrenting is een vorm van peer-to-peer (P2P) delen waarbij bestanden in kleine stukjes worden opgedeeld en verspreid over meerdere computers. Door middel van BitTorrent-software kunnen gebruikers deze stukjes downloaden van andere gebruikers en samenvoegen tot een compleet bestand. Populaire Torrent-websites zoals The Pirate Bay en Kickass Torrents hebben een centrale rol gespeeld in de distributie van illegale content.
      **Voordelen van Torrenting**:
      1. Gedecentraliseerd: Moeilijker te traceren of te stoppen.
      2. Snellere downloads door delen van bestanden onder meerdere gebruikers.
      **Risico's van Torrenting**:
      1. IP-adres zichtbaar voor alle peers in het netwerk.
      2. Mogelijkheid van juridische vervolging door auteursrechthandhavingsinstanties.
      Usenet Nieuwsgroepen
      Usenet is een verouderd maar nog steeds gebruikt netwerk voor het delen van binaire bestanden. Usenet bestaat al sinds de jaren '80 en was oorspronkelijk bedoeld voor het delen van tekstberichten en discussies. Het heeft echter ook een niche-markt gevonden in de digitale piraterij.
      **Voordelen van Usenet**:
      1. Snelle downloadsnelheid door gebruik van gecentraliseerde servers.
      2. Meer privacy door het gebruik van SSL-versleuteling.
      **Risico's van Usenet**:
      1. Traceerbaarheid via betalingssysteem voor toegang tot premium servers.
      2. Opslaglogs die toegankelijk kunnen zijn voor juridische instanties.
      Handhaving en Maatregelen
      *BREIN*
      Stichting BREIN (Bescherming Rechten Entertainment Industrie Nederland) is de voornaamste organisatie in Nederland die auteursrechten beschermt door piraterij te bestrijden. In samenwerking met internationale instanties zoals de Motion Picture Association (MPA) en de International Federation of the Phonographic Industry (IFPI), houdt BREIN zich bezig met het opsporen van illegale distributienetwerken en juridische vervolging van overtreders.
      **Methoden van BREIN**:
      1. Opsporen van uploaders en downloaders via IP-adressen.
      2. Samenwerken met internetproviders om toegang tot piraterijwebsites te blokkeren.
      3. Gebruik maken van juridische middelen zoals gerechtelijke bevelen en schadeclaims.
      *Overheidsmaatregelen*
      Overheden, op zowel nationaal als supranationaal niveau (bijvoorbeeld de EU), hebben verschillende wetten en regelingen ingevoerd om digitale piraterij aan banden te leggen. Deze omvatten:
      1. **Europese Richtlijn Intellectuele Eigendom**: Richtlijnen die de bescherming van intellectuele eigendomsrechten harmoniseren binnen de EU-lidstaten.
      2. **Wet auteurscontractenrecht**: Nederlandse wetgeving die de rechten van auteurs en artiesten versterkt in hun relatie tot exploitatie van hun werken.
      *Providers*
      Internet Service Providers (ISP's) spelen ook een cruciale rol in het bestrijden van piraterij. Zij zijn vaak wettelijk verplicht om samen te werken met handhavingsinstanties. Maatregelen die ISP's kunnen nemen, omvatten:
      1. **Blokkeren van toegang tot piraterijwebsites**: Op last van de rechter.
      2. **Waarschuwen van gebruikers**: Bij overtreding van de gebruiksvoorwaarden met betrekking tot illegale downloads.
      *Toekomstige Mogelijkheden en Tips voor Het Delen van Illegale Content*
      Gezien de voortdurende inspanningen om piraterij te bestrijden, is het belangrijk om in te zien dat er aanzienlijke risico's verbonden zijn aan het delen van illegale content. Voor degenen die deze activiteit desondanks willen voortzetten, kunnen er enkele voorzorgsmaatregelen worden getroffen:
      *Tips voor Uploaders*
      1. **Gebruik VPN's**: Virtual Private Networks kunnen je IP-adres verbergen en je privacy beschermen.
      2. **Anonieme betaling**: Gebruik cryptovaluta of anonieme betaalmethoden voor Usenet-diensten.
      3. **Versleuteling**: Encryptie van bestanden kan helpen je identiteit te verhullen.
      4. **Gedecentraliseerde platforms**: Gebruik platforms die moeilijk te traceren zijn, zoals IPFS (InterPlanetary File System).
      *Tips voor Downloaders*
      1. **Veilige software**: Gebruik vertrouwde torrent-clients en antivirussoftware.
      2. **Blokkeer tracking**: Installeer software die tracking door derden blokkeert.
      3. **Controleer bestanden**: Vermijd geïnfecteerde of gemanipuleerde bestanden door ze eerst te controleren met antivirussoftware.
      *Conclusie*
      De Nederlandse piraterijscene heeft een bewogen geschiedenis en blijft een kat-en-muisspel met handhavingsinstanties en technologie. Hoewel bescherming altijd een belangrijke overweging blijft, is er nog steeds een levendige markt voor piraterij. Door gebruik te maken van technieken zoals VPN's, versleuteling en veilige platforms kunnen zowel uploaders als downloaders de risico's enigszins verminderen.
      Echter, het is belangrijk te benadrukken dat deze activiteiten illegaal zijn en gepaard gaan met potentiële juridische en morele gevolgen. De distributie en het gebruik van illegale content schenden auteursrechten en kunnen leiden tot zware straffen. Voor langere termijn zijn er geen garanties, en de handhaving blijft zich voortdurend ontwikkelen om deze praktijken aan te pakken.
      Lees meer...

      192 • 0

Mededelingen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...