
Ondanks de beschikbaarheid van meer legale streamingopties dan ooit tevoren, neemt de piraterij van tv-programma's en films toe. De toegenomen fragmentatie in het streaminglandschap in combinatie met hoge kosten drijft mensen naar illegale opties. Volgens gegevens van piraterijtrackingbedrijf Muso is Netflix-content nu goed voor 16% van al het piraterijverkeer.
Als eerste grote legale abonnement streamingdienst op internet maakte Netflix de weg vrij voor een streamingrevolutie.
Het bedrijf begon vanaf het begin te concurreren met piraterij en profileerde zichzelf als een superieur alternatief. In de beginjaren wierp de strategie zijn vruchten af.
Miljoenen abonnees schakelden over van het terloops consumeren van illegale inhoud op niet-gelicentieerde platforms ten gunste van een handig en redelijk geprijsd juridisch alternatief. Piraterij is nooit verdwenen, maar het illegaal downloaden van Netflix-content leek onnozel.
Streaming oorlogen
In de jaren die volgden werd het legale streaminglandschap drukker. Geïnspireerd door het succes van Netflix begonnen nieuwe streamingportals zoals Amazon, Disney +, HBO Max, Hulu, Paramount + en Peacock te concurreren om een deel van de lucratieve streamingmarkt.
De media verwijzen vaak naar deze competitie als de "streamingoorlogen", maar de echte dreiging komt misschien niet van legale streamingdiensten maar van illegale piratensites.
De suggestie dat 'abonnementsmoeheid' mensen kan motiveren om weer te gaan piraten, is niet nieuw. We hebben dit probleem in het verleden benadrukt en het is bevestigd door onderzoek, maar het bereikt nu een punt waarop het moeilijk is voor Hollywood om te negeren.
Piraterij volgbedrijf MUSO erkent het probleem ook. Naast het doen van antipiraterijwerk voor grote auteursrechthouders, helpt het Britse bedrijf ook grote spelers zoals Amazon, Lionsgate en Sony om de nieuwste piraterijtrends te begrijpen.
Piraterij is opnieuw aantrekkelijk
In een opiniestuk benadrukt MUSO CEO Andy Chatterley dat de toegenomen fragmentatie in het streaming-ecosysteem, in combinatie met hogere prijzen, piraterij weer aantrekkelijker begint te maken. En zonder een optie om alles te betalen, zoeken mensen naar alternatieven.
"Geconfronteerd met een steeds meer versplinterd streaminglandschap, doet de consument de rekensom en realiseert zich dat toegang hebben tot alle shows die ze willen bekijken geen gerechtvaardigde uitgave is wanneer hun boodschappenrekening is verdubbeld en ze fietsen of carpoolen om te werken om geld te besparen op brandstof," zegt Chatterley.
"En bij gebrek aan een one-stop-shop zoals Spotify is voor muziekliefhebbers, en nu piraterijsites zijn geëvolueerd tot geavanceerde, gebruiksvriendelijke ervaringen, vinden mensen die nog nooit eerder hun toevlucht hebben genomen tot piraterij het aantrekkelijker dan ooit. Alles wat je ooit zou willen bekijken, allemaal op één plek, slechts een paar klikken verwijderd en allemaal gratis. Wat is er niet leuk aan?"
Netflix-piraterij gedijt goed
Chatterley merkt op dat auteursrechthebbenden zich bewust moeten zijn van deze mogelijke verschuiving in gebruikersgedrag, dat wordt ondersteund door gegevens. Eerder dit jaar meldde Netflix dat zijn abonnee aantallen voor het eerst in de geschiedenis waren gedaald en dat piraterij blijft groeien.
Volgens de gegevens van MUSO was Netflix-inhoud goed voor een marktaandeel van 11,4% in de VS in de VS. Wereldwijd is dit aantal nog hoger, met Netflix-inhoud die 16% van de wereldwijde vraag naar piraterij uitmaakt.
"Stel je nu eens voor dat ze die piratenconsumenten zouden kunnen omzetten in betalende klanten," zegt Chatterley.
De berichtgeving van MUSO is deels uit eigenbelang, omdat het bedrijf piraterij-inzichten biedt als een commerciële dienst. Dit is een serieuze zaak voor Muso. Vorige week nog kondigde het bedrijf aan dat het een investering van $ 3,9 miljoen van Puma Private Equity had veiliggesteld.
Een one-stop streaming oplossing?
Dat gezegd hebbende, het feit dat een bedrijf dat met verschillende Hollywood-spelers werkt, bereid is om de gevaren van te veel abonnementen te benadrukken, is nogal wat. Zeker toen dat bedrijf zo'n tien jaar geleden begon als een vrij traditionele antipiraterij-outfit.
In plaats van met de vinger naar piraten te wijzen, richt Chatterley zich meer op de tekortkomingen van de tv- en filmindustrie. Piraterij kan worden verlaagd door een one-stop-oplossing aan te bieden voor een eerlijke prijs, maar op de een of andere manier lijkt dat een luchtkasteel.
"Door een dienst aan te bieden die zowel uitgebreid is als waar voor je geld biedt, maak je piraterij een veel minder aantrekkelijke optie", schrijft hij.
"Maar met content providers die miljarden investeren in hun platforms en vastbesloten zijn om hun shows exclusief voor hen te houden, lijkt dit fantasievol. En dus lijkt de daling van het aantal abonnees door te gaan, met piraterijsites die hen met open armen blijven ontvangen," besluit Chatterley.
Aanbevolen reactie
Doe je mee?
Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.