Spring naar bijdragen

• Microsoft moet familie van overledene toegang tot Hotmail-account geven

Delen

Microsoft moet de ouders en zussen van een in juli overleden man toegang geven tot zijn Hotmail- en OneDrive-account. Dat heeft de rechtbank Amsterdam vrijdag bepaald.

De man overleed plotseling in juli. Zijn familieleden wisten dat hij in elk geval een account bij maildienst Hotmail had, maar konden niet inloggen aangezien ze het wachtwoord niet hebben. Ook tot andere Microsoft-accounts kregen ze geen toegang.

Hoewel de nabestaanden een kopie van zijn paspoort, een overlijdensakte en een verklaring van het erfrecht hebben opgestuurd, blokkeerde Microsoft de accounts. De familie stapte daarom naar de rechter.

Die gaf de erfgenamen gelijk. De rechter ging niet mee in het argument van Microsoft dat deze situatie in Nederland niet duidelijk in de wet is beschreven.

Privacywet niet van toepassing op overleden personen

Microsoft zei op grond van de Europese privacywet rekening te moeten houden met de belangen van mensen met wie de man heeft gemaild. Er kunnen privégegevens van deze personen in de mails staan.

Volgens de rechter is de privacywet niet van toepassing op overledenen. Ook kon Microsoft niet aantonen dat de man een overeenkomst met het bedrijf heeft gesloten om zijn accounts niet over te dragen aan zijn familie.

Wel zegt de rechter dat er zorgvuldig moet worden omgegaan met gegevens van anderen in de mailbox. "De derden zullen auteursrecht hebben op deze e-mails", oordeelt de rechtbank. "En hun persoonlijke belangen moeten wellicht worden beschermd vanuit het oogpunt van gegevensbescherming."

Erfgenamen hebben er belang bij om snel toegang te krijgen

De erfgenamen hebben volgens de rechter een zwaarwegend belang om snel toegang tot de accounts te krijgen om de nalatenschap af te wikkelen. Ook biedt het mogelijk meer inzicht in de omstandigheden waarin de man is overleden. Bovendien kunnen de nabestaanden via de mailbox vrienden en kennissen van de man informeren over zijn overlijden.

Microsoft krijgt twintig dagen de tijd om de wachtwoorden van de accounts te herstellen. Ook moet een van de familieleden de mogelijkheid krijgen om een nieuw wachtwoord in te stellen.

De beslissing

De voorzieningenrechter

5.1.

gebiedt Microsoft aan de erven [eisers] op de hiervoor onder 4.14 omschreven wijze toegang te verschaffen tot alle aan wijlen de heer [naam erflater] toebehorende data of waarover hij kon beschikken uit hoofde van de met hem gesloten MSA, zoals opgeslagen door of in opdracht van Microsoft in de zogenoemde cloud of anderszins, hieronder begrepen doch niet beperkt tot de mailboxen van de heer [naam erflater] , waaronder de mailboxen behorende bij het e-mail adres [e-mailadres] ,

5.2.

veroordeelt Microsoft om aan de erven [eisers] een dwangsom te betalen van € 10.000,00 voor iedere dag of gedeelte daarvan, te rekenen vanaf de 20e dag na betekening van dit vonnis, dat zij niet aan de in 5.1 uitgesproken veroordeling voldoet, tot een maximum van € 500.000,00 is bereikt,

Gast
     Delen

Terugkoppeling

Aanbevolen reactie

@Duken , als je gezeik vreest van ze, heb ik er alle begrip voor als je dit bericht verwijdert. Maar juridisch kunnen ze er in Nederland helemaal niets mee.

Naar mijn mening, waar ik volgens de Nederlandse grondwet recht op heb, is Microsoft een enorm kwaadaardig, bureaucratisch bedrijf, dat meer advocaten in dienst heeft dan tech personeel.  

Ik ken een bijna 100 jarige man, die jarenlang de foto's en video's van zijn kinderen en kleinkinderen opsloeg in OneDrive. Helaas vertrouwde hij Microsoft volledig. Hij sloeg niets offline op. Op een gegeven moment verzond hij een foto van zijn achterkleinkind in bad, met alleen een zwembroekje aan. Microsoft gebruikt software die pedofielen rotzooi eruit probeert te vissen, wat ik fantastisch vind. Wordt er wat gevonden, dan sluiten ze je Microsoft account. En, dan kan je als overgrootvader huilend bellen, mailen, smeken, met een rechtszaak dreigen, de account blijft gewoon inactief.  

Fijn dat Windows en Office redelijk draaien. Fijn dat ze redelijk wat hebben gedaan in de technologische revolutie waar we nog  maar net inzitten. Maar dit soort bagger...  🤮🤬🤮

bewerkt door Meh Meh
    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

• Oud-beheerder
    44 minuten geleden zei Meh Meh:

, als je gezeik vreest van ze, heb ik er alle begrip voor als je dit bericht verwijdert. Maar juridisch kunnen ze er in Nederland helemaal niets mee.

Gezeik van Microsoft? Nee hoor, daar maak ik mij niet druk om :) Dit is informatieve tekst wat zeker gedeeld mag worden. 

Ik heb ook alle foto's van de kinderen al 15 jaar bij Google Photo's, Daar staan vast ook foto's tussen dat ze klein zijn en in bad zitten. Als die Ai daar ooit over valt.... nooit bij nagedacht. 😶

Link naar opmerking
    Deel via andere websites

Als Microsoft dergelijke software gebruikt, dan doet Google dat vrijwel zeker ook. Apple is, als ik het artikel dat ik laatst snel las goed begreep, ook al van plan om smartphones te scannen op mogelijk pedo materiaal. Ik vind het uitstekend dat ze AI inzetten om pedofielen op te sporen. Maar, ik ben bang dat de privacy in het geding komt en dat een hoop mensen ten onrechte nadelen ondervinden. 

Link naar opmerking
    Deel via andere websites

Doe je mee?

Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.
    Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
    Voeg een reactie toe...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Mededelingen

• Nieuwe aanmaken...