Jumbo heeft aangekondig kunstmatige intelligentie (AI) te willen gebruiken om winkeldiefstal aan te pakken. De supermarktketen heeft jaarlijks te maken met meer dan 100 miljoen euro aan gestolen producten, en wil dit probleem aanpakken door middel van cameratoezicht en slimmere steekproeven bij zelfscankassa's.
Met behulp van AI-technologie wil Jumbo gerichte steekproeven uitvoeren bij de zelfscankassa's. Normaal gesproken worden deze steekproeven willekeurig uitgevoerd om te controleren of klanten alle boodschappen correct hebben gescand. Jumbo verwacht dat de AI-technologie in staat zal zijn om "afwijkend gedrag" van klanten in de winkel te detecteren. Momenteel wordt er al een proef uitgevoerd met deze technologie in verschillende winkels, en afhankelijk van de resultaten kan Jumbo besluiten om de maatregelen landelijk in te voeren.
Hoewel Jumbo beweert dat de AI-technologie geen gebruik maakt van individuele kenmerken van klanten en dat privacybescherming wordt gewaarborgd, zijn er critici die bezorgd zijn over de mogelijke gevolgen van massasurveillance. Privacy organisaties en Europarlementariërs uiten hun zorgen over het monitoren en volgen van klantgedrag in winkels. Ze benadrukken de risico's van onterecht als verdacht worden aangemerkt en de mogelijke vooroordelen en beperkingen van dit soort technologieën.
Beleidsadviseur Nadia Benaissa van privacy organisatie Bits of Freedom vindt de proef niet-proportioneel. "Jumbo kiest ervoor om te bezuinigen op winkelpersoneel en allerlei zelfscankassa's neer te zetten. Ook Europarlementariër Kim van Sparrentak, die nauw betrokken is bij de totstandkoming van de Europese AI-wet, spreekt haar zorgen uit. "Het is natuurlijk absurd als winkels je gedrag gaan monitoren en je volgen door de winkel. Zo worden we straks dagelijks geconfronteerd met surveillance door AI, puur en alleen omdat supermarkten geld willen besparen."
Het is nog niet bekend of Jumbo op grote schaal gebruik zal maken van kunstmatige intelligentie om winkeldiefstal tegen te gaan. Momenteel wordt de technologie nog getest en zal de supermarktketen de resultaten evalueren voordat er eventuele landelijke invoering plaatsvindt.
Andere bedrijven, zoals het Franse bedrijf Veesion, experimenteren ook met AI-technologie om winkeldiefstal aan te pakken. Het is vooral populair onder zelfstandige ondernemers die te maken hebben met diefstal in hun winkels.
De Autoriteit Persoonsgegevens heeft nog geen oordeel kunnen geven over de proef met AI bij Jumbo. Ze kunnen pas een oordeel vellen na onderzoek naar de privacyaspecten van de technologie.
Hoewel de inzet van kunstmatige intelligentie potentieel voordelen biedt voor het bestrijden van winkeldiefstal, blijven er zorgen bestaan over de privacy en mogelijke negatieve gevolgen van massasurveillance. Het is belangrijk om een evenwicht te vinden tussen het waarborgen van de privacy van klanten en het aanpakken van winkeldiefstal.
Aanbevolen reactie
Doe je mee?
Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.