Ook Instagram krijgt advertenties die je niet kunt overslaan. Het fenomeen van niet-over te slaan advertenties verspreidt zich steeds verder naar smartphones en televisies, en nu is ook Instagram aan de beurt. De populaire socialmediagigant heeft bevestigd dat het bezig is met de uitrol van reclameblokken in de stijl van YouTube, die gebruikers niet kunnen overslaan.
Recentelijk hebben diverse Instagram-gebruikers screenshots gedeeld van een pop-up met de titel "Ad break" en een aftelklok. In tegenstelling tot de gebruikelijke advertenties op Instagram, kun je deze nieuwe advertenties niet voorbij scrollen of swipen; je moet simpelweg wachten tot ze eindigen.
Gebruikers hebben op platforms zoals X (voorheen Twitter) en Threads gemeld dat ze de 'Ad break', oftewel de advertentieonderbreking, in hun feed hebben gekregen. Ze konden de advertentie niet overslaan. In de advertentie stond de tekst 'Ad break', een info-knop, en een aftellende timer die aangeeft hoe lang ze nog moeten kijken.
Bij het klikken op de info-knop verscheen de tekst: 'Je ziet een ad break. Ad breaks zijn een nieuwe manier om advertenties op Instagram te bekijken. Soms moet je een advertentie bekijken voordat je verder kunt scrollen.'
Helaas lijken dit geen geïsoleerde incidenten te zijn. Instagram heeft officieel aan TechCrunch bevestigd dat ze dit nieuwe advertentieformaat testen met het oog op een bredere uitrol. "We zijn altijd op zoek naar nieuwe formaten die waardevol kunnen zijn voor adverteerders," aldus een woordvoerder van Meta.
De exacte plannen van Meta rondom de Ad break-functie zijn nog onzeker, maar de voortekenen lijken weinig positief. "Terwijl we testen en leren, zullen we updates geven mocht deze test tot productwijzigingen leiden," voegde de woordvoerder eraan toe.
Dit lijkt geen tijdelijk experiment te zijn voor een kleine groep gebruikers. De eerste reacties op sociale media suggereren dat dit voor sommigen de druppel kan zijn die de emmer doet overlopen en hen ertoe kan aanzetten het platform te verlaten. Onskipbare advertenties op Instagram lijken bij gebruikers een sterkere weerstand op te roepen dan vergelijkbare advertenties op YouTube. Als je YouTube via je tv bekijkt, heb je waarschijnlijk gemerkt dat de reclameblokken het afgelopen jaar zijn verlengd. Sinds mei 2023 heeft YouTube onskipbare reclameblokken van maar liefst 30 seconden geïntroduceerd, tot groot ongenoegen van vele gebruikers.
In totaal lijkt het erop dat onoverslaanbare advertenties op Instagram een nieuwe realiteit kunnen worden, wat wellicht een grote invloed zal hebben op de gebruikerservaring en de populariteit van het platform.
Aanbevolen reactie
Doe je mee?
Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.