Spring naar bijdragen

  • Illegaal downloaden, gebeurt dat nog?

     Delen


    De Nederlandse filmindustrie moest onlangs een tegenvaller incasseren. Door een arrest van de Hoge Raad kan de sector het illegaal downloaden van films door particulieren voorlopig niet aanpakken. Hoewel piraterij al een aantal jaren op zijn retour is, is de strijd nog lang niet gestreden, zegt de muziek- en filmindustrie.

    1.jpg.f13c5e5ab5579af07a0e0550af701b9d.jpg

    In het kort

    • Nederland was jarenlang een paradijs voor illegaal downloaden films en muziek.
    • Streamingdiensten en bestrijding hebben dat veranderd.
    • Bestrijding blijft nodig maar is een taaie klus.


    De 25-jarige managementtrainee uit Amsterdam wil zijn verhaal wel vertellen, maar alleen op basis van anonimiteit. Jarenlang heeft hij met regelmaat films illegaal gedownload via platforms zoals The Pirate Bay. Hij behoort tot de generatie die nog nooit een cd of een dvd heeft gekocht. Nu is hij gestopt met illegaal dowloaden. Het is een combinatie van geweten en legaal aanbod, legt hij uit.

    Samen met anderen heeft hij inmiddels abonnementen op meerdere videostreamingdiensten, zoals Netflix, Amazon Prime en Disney+. ‘Er staat zo’n overload aan aanbod op de streamingdiensten dat ik altijd nog wel een film of serie moet kijken. Maar het is ook wel een kwestie van morele bezwaren. Ik heb een ongemakkelijker gevoel bij illegaal downloaden dan vroeger.’ Dat hij inmiddels een vast maandsalaris verdient, helpt natuurlijk ook.

    Zijn geval weerspiegelt een bredere ontwikkeling. Het illegaal downloaden is op zijn retour, door de streamingdiensten en de campagnes tegen piraterij. Nederland is jarenlang een paradijs geweest voor het illegaal downloaden van films en muziek, maar sinds een jaar of vijf, zes is daar een kentering in gekomen.

    Hek van de dam
    Tot 2014 stond de Nederlandse overheid het illegaal downloaden oogluikend toe. Via de zogenoemde thuiskopieheffing zou de film- en muziekindustrie al gecompenseerd worden. Tegelijk maakte een groot en makkelijk toegankelijk illegaal aanbod op internet het buitengewoon eenvoudig om films en muziek gratis te bekijken en te beluisteren.

    'Het gevolg was dat in de eerste vijftien jaar van deze eeuw het illegale aanbod van films en muziek op internet meer dan 50% van de markt besloeg', zegt Tim Kuik, directeur van de Stichting Brein, die in Nederland opkomt voor de rechten van muziek- en filmproducenten. ‘De verkoop van cd’s liep in die periode met 60% terug.’

    Het probleem van illegaal aanbod was niet nieuw, voegt hij eraan toe. In de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw werden op grote schaal illegale cd’s en dvd’s aangeboden. Maar in die periode besloeg het illegale aanbod nooit meer dan 10% à 15% van de markt. Met de komst van het wereldwijde web was het hek van de dam.

    Legaal aanbod
    Daar kwam pas verandering toen het Europees Hof van Justitie in 2014 de Nederlandse overheid op de vingers tikte en verordonneerde dat illegaal downloaden verboden moest worden. ‘In de jaren daarvoor was het normbesef in Nederland ten aanzien van het illegaal downloaden volledig verdwenen’, zegt Dirk Visser, advocaat en hoogleraar intellectueel eigendomsrecht aan de Universiteit Leiden. ‘Maar sinds 2014 is dat geleidelijk weer wat teruggekomen.’

    Het verbod van illegaal downloaden maakte effectievere bestrijding mogelijk, maar dat is niet het hele verhaal. Voor Kuik van Stichting Brein: 'Wij hebben bij Brein altijd gezegd dat je het gat in de markt vanwege illegaal aanbod moet vullen met legaal aanbod.' Daar heeft de filmindustrie in Nederland wel initiatieven toe ontplooid. Zo is een paar jaar geleden de website Film.nl opgericht. De site wijst consumenten waar zij hun favoriete film legaal kunnen vinden.

    Maar de echte vlucht heeft het legale aanbod pas genomen met de opkomst van de streamingdiensten. Netflix en zijn navolgers voor video en Apple Music en Spotify voor muziek. Het aanbod van de streamers is breed en van hoge kwaliteit, en veel mensen hebben daar wel een tientje per maand voor over.

    Muziekindustrie
    De lotgevallen van de muziekindustrie illustreren die ontwikkeling. De muziekmarkt is vorig jaar met 7,4% gegroeid, het zesde jaar van groei op rij. Daarvoor daalde de omzet jaar op jaar van $24 mrd in 2001 tot $14 mrd in 2014. De omslag is uitsluitend te verklaren door de inkomsten uit streaming, zo blijkt uit het jaarlijkse Global Music Report van branchevereniging IFPI.

    2.png.41a6b086dfeb14d10c98bde9d6504a69.png

    Ook in Nederland is het illegale aanbod fors afgenomen, met dank aan het streamingaanbod. Kuik leidt uit diverse onderzoeken af dat het illegale aanbod op internet is gedaald tot zo'n 25% voor muziek, en 30% voor films. Toch is dat nog niet de 10% à 15% van voor de komst van internet.

    ‘Streaming is heel belangrijk geweest, maar tegelijk blijft handhaving nodig’, zegt de directeur van Brein. De neiging tot illegaal downloaden is niet verdwenen. De streamingdiensten beconcurreren elkaar met exclusieve content. Nederlanders zijn over het algemeen wel bereid twee abonnementen te nemen, maar als een film of serie dan nog niet te krijgen is, grijpen ze terug op de illegaliteit. Hoogleraar Visser zegt: 'Er is nog steeds een categorie “diehard free riders”, en het is belangrijk dat die bestreden wordt.'

    Taaie klus
    Het bestrijden van piraterij van films is de afgelopen jaren een taaie klus gebleken. Brein kiest ervoor niet de individuele gebruiker aan te pakken, maar de aanbieder. Daar zijn drie mogelijkheden voor. Ten eerste het direct aanspreken van de illegale site, waar consumenten films kunnen downloaden. Lastig, want de mensen achter zo'n site zijn anoniem en verstoppen zich goed. De tweede mogelijkheid is het aanspreken van de Nederlandse hostingprovider, die de site plek biedt op zijn servers. Vaak wijkt de aanbieder dan uit naar een buitenlandse hostingprovider, en die maakt vaak toch weer gebruik van een Nederlandse server.

    De derde mogelijkheid is het blokkeren van de toegang tot een illegale site door de internetprovider. Maar ook dat is niet eenvoudig, omdat de grote Nederlandse internetproviders zoals KPN en Ziggo er liever niet aan meewerken. Niet omdat ze voor illegaal downloaden zijn, maar ze vinden het inperken van de vrijheid van hun klanten riskant. Er is altijd kans dat hun klant overstapt naar een andere provider. Vandaar dat zij pas willen zwichten als de rechter hen daartoe het bevel heeft gegeven.

    The Pirate Bay
    Een rechterlijk bevel is niet zo maar gehaald. Stichting Brein is in 2009 begonnen met een procedure om de toegang tot The Pirate Bay voor Ziggo-klanten te laten afsluiten. Er volgde een schier eindeloos juridisch gevecht dat van Nederlandse rechters helemaal naar het Europees Hof voerde en weer terug, en pas vorig jaar tot succes leidde. The Pirate Bay is inmiddels afgesloten voor Ziggo-klanten. Brein richt zich nu op de andere illegale aanbieders die nog niet geblokkeerd zijn. Ook daar is weer een rechterlijk bevel voor nodig, maar Kuik heeft goede hoop dat het met de jurisprudentie in de hand sneller kan. En het werkt, zegt hij. Bezoek aan een geblokkeerde site neemt met zo'n 70% tot 80% af.

    Filmdistributeur Dutch FilmWorks (DFW) heeft de afgelopen jaren de strijd langs een andere route gevoerd, die van opsporen en beboeten van de individuele gebruiker. 'We wilden een perfecte storm tegen piraterij ontketenen', zegt René van Turnhout, coo van DFW. 'De combinatie van legaal aanbod, de strijd van Brein tegen de aanbieders, en het aanpakken van de individuele gebruikers.' Duitsland is daarbij een inspiratiebron. Kabelaars doen daar niet moeilijk over het doorgeven van informatie over hun klanten en illegale downloaders hebben zo boete van $400 aan hun broek.

    Perfecte storm
    DFW heeft begin 2018 de IP-adressen van een paar honderd Ziggo-klanten verzameld, die illegaal naar de film The Hitman's Bodyguard keken. Om de kosten en boete op hen te kunnen verhalen vroeg DFW Ziggo om de namen, adressen en woonplaats. En daar begonnen de problemen. Ziggo weigerde en er volgde wederom een lange rechtsgang, die vorige week door de Hoge Raad in het voordeel van Ziggo werd beslecht. Als het niet om aanbieders, maar om individuele gebruikers gaat, bleek privacy toch zwaarder te wegen dan de auteursrechten van de filmproducenten.

    De rechterlijke uitspraken in deze zaak laten nog ruimte om het opnieuw te proberen, zegt Van Turnhout. Of DFW dat moet doen of een andere partij laat hij in het midden. Maar op de 'perfect storm' tegen piraterij zal nog even gewacht moeten worden.

     



    Vampire Inspector
    • Bedankt 1
     Delen


    Terugkoppeling

    Aanbevolen reactie

    • Oud-beheerder

    Goed artikel, piraterij blijft bestaan. Dat is een feit, maar wel in veel mindere maten als vroeger door goede legale alternatieven. Dat merk ik zelf ook voor de volle 100%.

    Wanneer heb ik voor het laatst een Mp3 bestand gedownload? Geen idee... Films is iets door die versnippering van diensten waar je soms op terug moet vallen. Ik wordt er treurig van. 

    Goed voorbeeld, afgelopen week wilde ik met de kinderen en mijn vrouw de film Music and Lyrics zien. Een film uit 2007.

    Zoektocht begint...

    Begonnen op Netflix, niet te vinden.
    Daarna naar Disney+ star, niet te vinden.
    Hop naar videoland, niet te vinden.
    Dan maar Amazon prime... ook niet te vinden (wel tegen losse betaling!)
    Youtube Premium.... wat denk je... niet te vinden (wel tegen losse betaling!!)
    gelukkig hebben we ook nog Ziggo movies XL.....OOK NIET TE VINDEN!

    Ik wordt daar Hondsdol van. Dit was ook twee weken terug met Trolls 2. Hij staat nu weer opeens op Prime en er is geen dienst. Ook niet film.nl welke goed kan weergeven waar de films op staan. Film.nl geeft namelijk maar 1/2 aan van de beschikbare diensten.

    Dat is serieus Drama. 

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites

    Helaas verschilt de inhoud van de artikelen over dit onderwerp niet veel en gaat het meer om de creativiteit van de schrijver om er iets aantrekkelijks van te maken. Als je dit artikel vergelijkt met een eerder artikel in April is er nauwelijks iets toegevoegd op de laatste Hoge Raad uitspraak na. Het valt mij in deze artikelen vooral op dat er wordt gesproken over het illegaal downloaden van Films en Series, terwijl dat maar een percentage is van het totale te downloaden aanbod. 

    Als ik binnen mijn eigen kenniskring ga kijken is het juist een wat oudere generatie die zich nog bezighoud met downloaden omdat die kennelijk wat meer tijd en kennis hebben om van alles en nog wat binnen te slurpen. Bovendien is die wat oudere generatie sneller geneigd om wat te zoeken en te downloaden voor jongeren. Ik ben ook van mening dat zolang er met gebruik van VPN veilig gedownload kan worden dit ook niet snel uit te bannen is, want het is een industrie die geheel op zichzelf staat.

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites



    Doe je mee?

    Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.
    Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

    Gast
    Voeg een reactie toe...

    ×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

    ×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Wie zijn er online?  7 leden zijn actief

Mededelingen

  • Nieuwe handleiding

  • Laatste nieuws

  • Willekeurig topic

  • Nu op het forum

    Eater

    Geplaatst

    @Joshua1964 er zijn nog steeds Nederlandse forums actief benader hun.

    Eater

    Geplaatst

    A Mincraft Movie Vier buitenbeentjes worden plotseling door een mysterieuze portal getrokken naar een bizarre, kubistische wonderwereld die gedijt op verbeelding. Om terug te keren naar hun eigen wereld, moeten ze niet alleen deze vreemde omgeving leren beheersen, maar ook een avontuur aangaan met een onverwachte, deskundige ambachtsman. In deze wonderlijke dimensie, waar de grenzen van de werkelijkheid vervagen, ontdekken de vier vrienden dat hun creativiteit en samenwerking de sleutel zijn tot hun ontsnapping. Elk van hen brengt unieke vaardigheden en perspectieven met zich mee, die hen helpen de uitdagingen van deze surrealistische wereld te overwinnen. Van het bouwen van ongewone constructies tot het oplossen van complexe puzzels, de groep leert dat hun verschillen hen juist sterker maken. Onder leiding van de mysterieuze ambachtsman, die hen introduceert in de kunst van het creëren en transformeren, ontdekken ze de ware kracht van verbeelding. Terwijl ze zich een weg banen door kleurrijke landschappen en ongewone wezens ontmoeten, groeit hun band en leren ze de waarde van vriendschap en vertrouwen. Hun reis is niet alleen een zoektocht naar terugkeer, maar ook een ontdekkingstocht naar hun eigen potentieel. Zal het hen lukken om de geheimen van deze kubistische wonderwereld te ontrafelen en hun weg naar huis te vinden? De uitdaging ligt niet alleen in het overwinnen van obstakels, maar ook in het omarmen van hun eigen creativiteit en het vieren van hun verschillen.   ---------------------------------------------------------------------- Dubbel Zes De verwende en chaotische Annabel verliest op een enkele nacht bijna alles wat ze bezit: haar erfenis, haar huis en zelfs haar relatie. En dat allemaal op haar verjaardag. Tot overmaat van ramp eindigt de avond met haar achter de tralies. Wanneer de stof is neergedaald, beseft Annabel dat ze haar leven op orde moet krijgen. Maar zichzelf veranderen... dat blijkt een hele uitdaging. Tot haar grote schrik ontdekt ze dat ze hier weinig talent voor heeft. Haar problemen stapelen zich op en ze raakt verstrikt in een web van onhandige leugens, terwijl ze verscheurd wordt tussen twee mannen – en zelfs twee identiteiten. De chaos in haar leven dwingt haar om diep in zichzelf te kijken. Met elke misstap wordt ze geconfronteerd met de gevolgen van haar keuzes en de noodzaak om haar verantwoordelijkheden onder ogen te zien. Annabel staat voor de keuze: blijft ze vastzitten in haar oude, destructieve gewoonten, of vindt ze de moed om de confrontatie aan te gaan met haar ware zelf? Terwijl ze de scherven van haar leven probeert op te rapen, ontdekt ze dat verandering niet alleen mogelijk is, maar ook noodzakelijk. Dit is het verhaal van een vrouw die, ondanks haar tekortkomingen, de kracht vindt om opnieuw te beginnen. Kan Annabel haar leven weer op de rails krijgen, of zal ze voorgoed verloren gaan in de chaos die ze zelf heeft gecreëerd?   ------------------------------------------------------------------------------------------- Death Of A Unicorn Vader-dochter duo Elliott en Ridley maken een onverwachte en bijzondere ontdekking wanneer ze per ongeluk een eenhoorn aanrijden met hun auto. In plaats van het schokkende voorval te negeren, besluiten ze om het magische wezen naar een afgelegen toevluchtsoord te brengen, dat toebehoort aan een extreem rijke CEO uit de farmaceutische industrie. Deze CEO, bekend om zijn onorthodoxe benadering van welzijn en zijn fascinatie voor zeldzame diersoorten, biedt een unieke kans voor het eenhoorn. Bij aankomst in het weelderige toevluchtsoord, omgeven door ongerepte natuur en luxe, wordt de eenhoorn met veel zorg behandeld. Elliott en Ridley worden verwelkomd door een team van wetenschappers en dierenverzorgers die gespecialiseerd zijn in het bestuderen van mythische wezens. Terwijl ze de eenhoorn verzorgen, ontdekken ze dat het dier niet alleen een symbool van schoonheid en kracht is, maar ook een bron van inspiratie voor de CEO, die hoopt zijn invloed te gebruiken om het welzijn van zowel mensen als dieren te bevorderen. De ontmoeting met de eenhoorn opent nieuwe perspectieven voor Elliott en Ridley, die zich realiseren dat ze deel uitmaken van iets veel groters. Hun avontuur transformeert van een ongelukkige gebeurtenis in een kans om een verschil te maken in de wereld. Met een hernieuwde visie op de verbinding tussen mens en natuur, vertrekken ze met de belofte om de magie van het leven te omarmen en te beschermen. --------------------------------------------------------------------------------------------- The Damned In een 19e-eeuws IJslands vissersdorp, waar de winter zijn wrede greep om de gemeenschap heen sluit, wordt een weduwe geconfronteerd met een onmogelijke keuze. Wanneer een vreemd schip vergaat voor de kust, brengt dit niet alleen de dreiging van de elementen met zich mee, maar ook de morele dilemma’s van leven en dood. De weduwe, die haar man heeft verloren aan de genadeloze zee, staat voor een cruciale beslissing. Terwijl de storm woedt en de golven zich woedend tegen de rotsen slaan, dringt de hulpbehoevendheid van de overlevenden tot haar door. Moet ze haar eigen veiligheid en die van haar kinderen boven alles stellen, of is er ruimte voor medemenselijkheid in deze barre omstandigheden? De inwoners van het dorp, gehard door de ontberingen van het leven, zijn verdeeld. Sommigen pleiten voor solidariteit en de plicht om te helpen, terwijl anderen vrezen voor de gevolgen van het openen van hun deuren voor onbekenden. De weduwe, met haar diepgewortelde empathie, voelt de druk van de gemeenschap en de nood van de drenkelingen. Terwijl de sneeuwvlokken vallen en de nacht zijn duistere schaduw over het dorp werpt, moet zij een keuze maken die niet alleen haar leven, maar ook dat van haar kinderen en de toekomst van het dorp zal bepalen. Zal ze de weg van de compassie inslaan, of kiest ze voor zelfbehoud in een wereld waar de natuur geen genade kent? -------------------------------------------------------------------------------------------- Vingt Dieux (Holy Cow) Totone's onbezorgde tienerleven, gekenmerkt door feesten en dansen, verandert drastisch wanneer hij de verantwoordelijkheid voor zijn 7-jarige zusje op zich moet nemen. De plotselinge rolverandering dwingt hem om zijn prioriteiten te heroverwegen en naar manieren te zoeken om financieel voor hen beiden te zorgen. Vastbesloten om een betere toekomst voor zijn zus te creëren, besluit Totone zijn passie voor kaas maken te benutten. Met een scherpe focus en een vernieuwde vastberadenheid begint hij aan het proces van het produceren van comté kaas, een ambacht dat niet alleen zijn creativiteit aanspreekt, maar ook zijn verlangen om uit te blinken. Hij duikt in de wereld van de traditionele kaasproductie, waarbij hij de fijne kneepjes van het vak leert en zijn eigen unieke recept ontwikkelt. Tegelijkertijd bereidt hij zich voor op een prestigieuze wedstrijd, waar hij zijn creatie kan presenteren. De competitie is fel, maar Totone laat zich niet ontmoedigen. Zijn kaas, met zijn rijke smaken en perfecte textuur, is het resultaat van hard werken en toewijding. Wanneer de dag van de competitie aanbreekt, staat Totone vol vertrouwen achter zijn product. De jury is onder de indruk van zijn ambachtelijke vaardigheden en de passie die in elke hap te proeven is. Door deze overwinning weet Totone niet alleen een geldprijs te winnen, maar ook een nieuwe weg te banen voor hem en zijn zusje, waarmee hij zijn onbezorgde tienerjaren achter zich laat en de verantwoordelijkheden van volwassenheid omarmt. ----------------------------------------------------------------------------------- Ik Zal Zien Wanneer Lot haar zicht verliest, staat haar wereld plotseling stil. In de duisternis van haar nieuwe werkelijkheid verliest ze zich in dromen en fantasieën, maar al snel worden deze dromen overschaduwd door angsten en twijfels. De chaos in haar gedachten neemt de overhand, waardoor ze gevangen raakt in een spiraal van onzekerheid en wanhoop. Pas wanneer ze de confrontatie aangaat met haar nieuwe realiteit, begint ze de touwtjes van haar leven weer in handen te krijgen. Het proces van acceptatie is niet eenvoudig; het vraagt om moed en doorzettingsvermogen. Langzaam maar zeker leert ze de schoonheid van het leven opnieuw te waarderen, niet door wat ze ziet, maar door wat ze voelt en ervaart. Met elke stap die ze zet, ontdekt Lot dat haar innerlijke kracht sterker is dan de beperkingen waarmee ze geconfronteerd wordt. Haar zintuigen worden scherper, haar creativiteit bloeit op en ze vindt nieuwe manieren om verbinding te maken met de wereld om haar heen. Door haar angsten onder ogen te zien, transformeert ze de duisternis in een bron van inspiratie. Lot leert dat blinde vlekken niet alleen fysiek kunnen zijn, maar ook emotioneel en geestelijk. In haar zoektocht naar licht in de duisternis ontdekt ze niet alleen zichzelf, maar ook de kracht van veerkracht en de waarde van acceptatie. Zo begint ze haar leven opnieuw vorm te geven, met een vernieuwd perspectief en een diepere waardering voor de kleine dingen. --------------------------------------------------------------------------------------------------- Gaucho Gaucho Een eerbetoon aan de Argentijnse gaucho's, een gemeenschap van cowboys en cowgirls die leven buiten de grenzen van de moderne wereld. Deze dappere individuen belichamen een unieke levensstijl, geworteld in traditie en verbonden met de uitgestrekte vlaktes van de Argentijnse pampa. Hun bestaan is een samenspel van moed, vakmanschap en een diepgaande respect voor de natuur. De gaucho's zijn niet alleen bekwame ruiters en veehouders, maar ook de hoeders van een rijke culturele erfenis. Hun kleding, muziek en dans weerspiegelen de ziel van de Argentijnse cultuur. Met hun karakteristieke poncho's en brede hoeden stralen ze een tijdloze trots uit. De klanken van de gitaar en de vurige tango brengen hun verhalen tot leven, verhalen van vrijheid, avontuur en de ongetemde schoonheid van het platteland. In een wereld die steeds meer gedomineerd wordt door technologie en snelheid, biedt de levenswijze van de gaucho's een waardevolle herinnering aan de eenvoud en authenticiteit van het bestaan. Hun toewijding aan het land en de dieren, evenals hun sterke gemeenschapsbanden, zijn voorbeelden van veerkracht en solidariteit. Laten we deze bijzondere gemeenschap vieren en hun erfgoed koesteren. De gaucho's zijn meer dan alleen een symbool van het verleden; ze zijn een inspiratie voor de toekomst, een levend bewijs van de kracht van traditie in een snel veranderende wereld. ------------------------------------------------------------------------------------- Holy Electricity Twee neven stuiten op een vergeten schat in een oud schrootbedrijf in Tbilisi: verlaten kruisen die, eenmaal opgeknapt, een nieuw leven kunnen krijgen. Geïnspireerd door hun ontdekking, besluiten ze deze kruisen om te toveren tot opvallende neonkunstwerken. Hun creaties, die een combinatie van traditie en moderne esthetiek weerspiegelen, trekken al snel de aandacht van voorbijgangers. Met een vastberaden geest en een vleugje ondernemerschap gaan de neven van deur tot deur in de Georgische hoofdstad. Ze verkopen niet alleen hun kunst, maar delen ook verhalen over de oorsprong van de kruisen en de betekenis die ze voor hen hebben. Deze persoonlijke benadering leidt tot onverwachte vriendschappen met hun klanten, die geraakt worden door de unieke combinatie van kunst en geschiedenis. De neven ontdekken dat hun neonkunst niet alleen een visuele impact heeft, maar ook een brug slaat tussen verschillende generaties en achtergronden. Hun werk stimuleert gesprekken over erfgoed en creativiteit, en creëert een gemeenschap van mensen die samenkomen om de schoonheid van het verleden te vieren, terwijl ze zich tegelijkertijd omarmen in de moderne wereld. Dit project, dat begon als een toevallige vondst, groeit uit tot een inspirerende onderneming die niet alleen de straten van Tbilisi verlicht, maar ook de harten van de mensen die het bewonderen. Zo bewijzen de neven dat kunst, in al zijn vormen, een krachtige verbindende factor kan zijn in onze samenleving.  
  • Recente actieve topics

×
×
  • Nieuwe aanmaken...