Seedboxen zijn behoorlijk populair bij een subset van enthousiaste torrent-gebruikers. Ze stellen mensen in staat om het seeding-proces uit te besteden aan een externe service, wat zorgt voor hoge download- en uploadsnelheden. Dit voorkomt ook dat de privé IP-adressen van gebruikers verschijnen in torrent-zwermen. Dat betekent echter niet dat ze altijd anoniem zijn.
BitTorrent is een openbaar protocol voor het delen van bestanden, dat IP-adressen van up- en downloaders naar het grote publiek uitzendt.
Voor sommigen is dit een probleem, dus om dit te voorkomen, wenden mensen zich tot services van derden , zoals VPN's , proxy's of cloud-torrent-downloaders.
Hoewel deze services een extra beschermingslaag toevoegen, zijn ze niet allemaal anoniem. Veel cloud-torrent-downloaders kunnen bijvoorbeeld nog steeds een IP-adres en tijdstempel koppelen aan een specifieke gebruiker of hun service.
Met dit in gedachten vroegen we ons af hoe dit van toepassing is op seedboxen. Hoewel deze services niet overwegend als anonimiteitstool worden gebruikt, denken sommigen van wel.
Om erachter te komen of dit inderdaad het geval is, hebben we een aantal van de grootste seedbox-aanbieders benaderd met een aantal relevante vragen. De vragen hebben onder meer betrekking op logboekregistratie, reacties op DMCA-kennisgevingen en juridische verzoeken.
De volledige set vragen is als volgt:
1. Verzamelt uw service tijdelijke of permanente gegevens die een seedbox IP-adres kunnen koppelen aan een specifieke gebruiker van uw service? Zo ja, welke informatie verzamelt u en hoe lang wordt deze bewaard?
2. Slaat uw service persoonlijk identificeerbare informatie van gebruikers op (inclusief IP-adressen)? Zo ja, welke informatie bewaart u, en voor hoelang?
3. Slaat uw service de namen / hashes of andere identificerende informatie op van (eerder) gedownloade inhoud (opgeslagen op uw servers) die kan worden gekoppeld aan een specifieke gebruiker? Zo ja, voor hoelang?
4. Biedt u speciale en / of gedeelde IP-adressen aan? Als IP-adressen worden gedeeld en u een 'live' klacht krijgt van een derde partij, is het dan mogelijk om een IP-adres te koppelen aan een 'live' torrent en een bijbehorend gebruikersaccount?
5. Hoe reageert uw service op DMCA-kennisgevingen of soortgelijke verwijderingsverzoeken?
6. Heeft u een beleid voor herhaalde overtreders? Zo ja, wat houdt dat in?
7. Heeft u ooit een verzoek van een derde partij gehad om informatie over een specifieke gebruiker te verstrekken en heeft u dit kunnen doen?
8. In welke omstandigheden geeft u gevolg aan wettelijke verzoeken en wat kunt u overhandigen?
Hoewel we contact hebben opgenomen met bijna een dozijn seedbox-providers, hebben slechts twee geantwoord. Dit valt nogal tegen, vooral van bedrijven die soms tienduizenden klanten bedienen.
Hieronder staan de reacties van de twee providers die zo vriendelijk waren om te antwoorden: SonicBit en Rapidseedbox.
SonicBit
1. We slaan IP-adressen van gebruikers op voor elke gebruiker die onze seedbox gebruikt om onze service vrij te houden van valse / nep-e-mailaccounts, ongeldige verwijzingsactiviteiten, enz. Informatie wordt verwijderd wanneer een gebruiker vraagt om zijn account te verwijderen.
2. We slaan gebruikers-IP's op wanneer een gebruiker inlogt en uitlogt, voor de beveiliging van de gebruikersaccount om eventuele ongeldige activiteit in hun account te controleren. Informatie wordt verwijderd wanneer een gebruiker verzoekt zijn account te verwijderen.
3. We slaan geen gedownloade hashes op.
4. We bieden alleen gedeelde seedbox IP-adressen aan, maar verschillende seedboxinstanties. We kunnen de specifieke gebruiker controleren op elke torrent die in zijn account is gedownload, zelfs met een gedeeld seedbox-IP-adres.
5. We zullen er onmiddellijk en serieus op reageren, controleren of het verwijderingsverzoek geldig is en de DMCA-melding dan doorsturen naar de gebruiker. Als er binnen drie dagen geen reactie is, zullen we de inhoud handmatig verwijderen.
6. Nee.
7. Nooit.
8. We voldoen aan de wettelijke verzoeken en doen ons best om eventuele juridische verzoeken op te lossen om onze service schoon te houden.
RapidSeedbox
1. Een gebruiker is op het moment van gebruik gekoppeld aan een seedbox-IP. Wanneer het abonnement wordt beëindigd, wordt ook de hele seedbox beëindigd.
2. We slaan de e-mail, transactiegeschiedenis, laatst gelogde tijd en IP-adres op in het klantgedeelte. Gebruikers kunnen op elk moment verzoeken om verwijdering van hun account / gegevens. Soms ruimen we slapende accounts op om middelen te besparen.
3. Nee. Bij vijf van de zes abonnementen krijgt de gebruiker een VPS met root-toegang en heeft hij volledige controle over de seedbox.
4. Elke seedbox heeft een speciaal IP-adres. “Live” klachten zijn gekoppeld aan een IP-adres / gebruiker.
5. Proactief lokaliseren en verwijderen van de gegevens, de gebruiker informeren en vragen om niet te herhalen.
6. Herhaalde overtreders zullen hun diensten opgeschort en uiteindelijk beëindigd krijgen.
7. We verwijzen mensen naar onze Servicevoorwaarden en moedigen hen aan om verantwoordelijkheid te nemen voor de activiteit en de inhoud op hun toegewezen seedbox.
8. Zie het antwoord op vraag 7.
—-
Zoals de bovenstaande antwoorden laten zien, kunnen seedboxen erg handig zijn. Ze zijn echter zeker niet (altijd) anoniem. Als uw seedbox-provider hier niet wordt vermeld, raden we u aan contact op te nemen met ondersteuning door dezelfde vragen te stellen.
- 1
Aanbevolen reactie
Doe je mee?
Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.