
Google heeft zijn plannen om third-party cookies in Chrome aan te pakken voorlopig volledig opgeborgen.
Dit betekent dat alles bij het oude blijft. In 2022 kondigde Google ambitieus aan dat het third-party cookies in Chrome zou gaan afschaffen, maar om verschillende redenen zijn deze plannen keer op keer uitgesteld. Adverteerders, vooral degenen die afhankelijk zijn van deze cookies, hebben deze ontwikkelingen met angst en frustratie gevolgd. Ook belangrijke toezichthouders in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk hebben hun bezorgdheid geuit over de mogelijke gevolgen, vooral voor kleinere adverteerders die vaak niet de middelen hebben om alternatieve oplossingen te vinden.
Van uitstel naar afstel
Al vorig jaar liet Google doorschemeren dat het de plannen om third-party cookies te verwijderen, toch niet zou doorvoeren. In plaats daarvan zou er een duidelijke optie komen voor Chrome-gebruikers om standaard alle trackingcookies te blokkeren. Hoewel websites nu al de mogelijkheid bieden om cookies afzonderlijk te weigeren, wilde Google een gebruiksvriendelijke oplossing op het niveau van de browser zelf. Dit plan is nu echter ook van de baan.
Google stelt dat er veel veranderd is sinds de lancering van het Privacy Sandbox-initiatief, waarvan de plannen voor het afschaffen van third-party cookies een onderdeel waren. Het bedrijf verwijst naar nieuwe technologieën die de privacy tijdens het browsen beter zouden beschermen, waardoor het aanpakken van third-party cookies volgens hen niet langer noodzakelijk is. Of het recente juridische oordeel dat Google een monopolie heeft in de online advertentiemarkt een rol heeft gespeeld bij deze beslissing, is niet duidelijk.
Inzetten op incognitomodus van Chrome
Ondanks de stilstand met betrekking tot third-party cookies blijft het Privacy Sandbox-initiatief van Google bestaan. Het bedrijf lijkt zich te willen richten op het verbeteren van de online privacy van gebruikers. De incognitomodus van Chrome, waarin het blokkeren van cookies van derden wel mogelijk is, zal later dit jaar worden uitgebreid met IP-bescherming. Daarnaast worden er verdere initiatieven ontwikkeld om de online veiligheid te bevorderen.
Het is duidelijk dat de situatie rondom third-party cookies frustrerend en teleurstellend is. De beloften van Google lijken niet meer dan woorden, en de zorgen van adverteerders en gebruikers blijven onbeantwoord. De stagnatie in de aanpak van privacykwesties laat zien dat er nog een lange weg te gaan is voordat we een werkelijk veilige online omgeving kunnen verwachten.
Aanbevolen reactie
Doe je mee?
Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.