Gebruikers vertrouwen Netflix en Microsoft het meest van alle techbedrijven. Facebook wordt met afstand het minst vertrouwd met persoonlijke data, blijkt uit onderzoek van data-analist Toluna.
Onderzoeksbureau Toluna ondervroeg duizend gebruikers over wie zij hun persoonlijke data het meest toevertrouwden. Netflix en Microsoft kwamen daarbij als beste naar voren, samen met automaker Tesla.
Facebook staat ver onderaan. Ruim 40 procent van de ondervraagden gaf aan het bedrijf helemaal niet te vertrouwen met persoonlijke gegevens.
Na Facebook zijn het vooral Twitter en Amazon waar gebruikers het minste vertrouwen in hebben. Die bedrijven worden door 8 procent van de gebruikers genoemd.
Facebook kampte in 2018 met een aantal grote schandalen rondom persoonlijke data. Zo was er het Cambridge Analytica-schandaal, waarbij een Brits bedrijf heel veel persoonlijke informatie van Facebook-gebruikers wist te bemachtigen. Daarnaast werden de data van miljoenen gebruikers buitgemaakt bij een hack.
Andere techbedrijven waar gebruikers sceptisch over zijn zijn Uber en Google. Apple en Snap (het bedrijf achter Snapchat) vallen in het midden.
Facebook-moderatoren moeten duizend berichten per dag beoordelen
De mensen die bepalen of berichten op Facebook verwijderd moeten worden zeggen onder druk te staan omdat ze soms duizend berichten per dag moeten beoordelen.
Moderators zeggen tegen The New York Times dat zij acht tot tien seconden de tijd hebben om te bepalen of een bericht verwijderd moet worden. Voor een video hebben ze "iets langer" de tijd.
Facebook zegt dat moderatoren geen minimum aantal berichten krijgen dat dagelijks beoordeeld moet worden. Volgens het bedrijf hebben medewerkers ruim de tijd om berichten te verwerken, maar moderatoren stellen dat de meeste mensen hun baan maar enkele maanden volhouden omdat het zo vermoeiend is.
The New York Times kreeg veertienhonderd pagina's met regels voor Facebook-moderatoren in handen. De handleiding bestaat voor een groot deel uit verschillende PowerPoint-presentaties en Excel-sheets die zijn samengevoegd. In de regels staan volgens het bericht meerdere fouten en achterhaalde informatie.
Onduidelijke regels moeten snel worden toegepast
Verschillende medewerkers zeggen dat de regels niet altijd duidelijk zijn, waardoor ze soms berichten die tot geweld kunnen leiden moeten doorlaten. Omdat ze weinig tijd hebben om een bericht goed te keuren, moeten ze duizenden regels herinneren en binnen enkele seconden toepassen.
Facebook heeft wereldwijd zo'n 7.500 moderatoren in dienst. Het bedrijf zegt ook steeds meer gebruik te maken van computersystemen om berichten en beeld te beoordelen. "We hebben elke dag miljarden berichten en onze technische systemen herkennen vaker en vaker mogelijke overtredingen", zegt een ontwikkelaar. "Maar zelfs als je 99 procent van de berichten correct beoordeelt, blijven er veel fouten over."
Bron: NU.nl
Aanbevolen reactie
Doe je mee?
Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.