
Game Shorts 22: AI neemt je RPG over, RuneFest rockt weer, Rockstar gaat Down Under, Godot Engine updatet zichzelf & Steam bereikt monsterlijke records
Hallo, gamer-helden en mensen die per ongeluk klikken omdat hun kat weer eens over het toetsenbord liep! Welkom bij Game Shorts, de plek waar gamingnieuws levert met net genoeg humor om zelfs Bowser te laten glimlachen. Pak wat snacks erbij (of laat je NPC-huishulpje wat te drinken halen!)—laten we meteen door de headlines duiken als een enthousiaste Skyrim-eekhoorn!
🤖✨ Wordt ChatGPT straks onze favoriete NPC?
"Vroeger was alles beter", zeggen RPG-veteranen. Nee, vroeger stond een NPC urenlang doelloos tegen muren te lopen en twintig keer per minuut dezelfde zin te herhalen. NVIDIA brengt daar verandering in, want zij experimenteren nu flink met AI-technologieën zoals ChatGPT voor interactieve, geloofwaardige NPC's. Stel je eens voor: NPC's die je keuzes onthouden, die specifieke wrok koesteren omdat je ooit bij hen inbrak, of je juist vriendelijk begroeten omdat je hun kippen redde (of stal). De toekomst van RPG's oogt interactief, dynamisch en vooral frustrerend moeilijk om uit te leggen aan je familie op verjaardagen.
⛵🎸 RuneFest 2025: Zeilend vaarwel naar je vrije tijd
RuneFest keerde terug naar Birmingham en duizenden gamers grepen de kans direct aan om hun zolders en kelders even te verlaten. Resultaat: uitverkocht binnen minuten! In een spectaculair weekend bracht Jagex spannende updates: Old School RuneScape krijgt Sailing als nieuwe vaardigheid, RuneScape zelf ontvangt nieuwe spelmodi ("Leagues") én een complete uitbreiding Havenhythe. Om het feest compleet te maken, speelde YouTube-held Cole Rolland live covers van epische RuneScape muziek—omdat je nu eenmaal niet kunt grinden op XP zonder bijpassende power chords, toch?
🌏🎮 Rockstar Games gaat Down Under en OZawa opent deuren in Tokyo
Rockstar Games kocht de ontwikkelaar achter L.A. Noire, Video Games Deluxe, en verandert deze tactisch in Rockstar Australia. Australie – bekend van spinnen, krokodillen én nu Rockstar GTA-ontwikkelaars – lijkt een ideale plek voor Rockstar om zich vast te bijten in nieuwe projecten. Tegelijkertijd opent Kenji Ozawa, voormalig Visions of Mana directeur, in Tokyo zijn gloednieuwe studio: Studio Sasanqua. Kenji zegt expliciet dat managers verantwoordelijk moeten zijn voor de prestaties van hun games. Translation: als het niks wordt, wijst hij naar zichzelf en zijn team, in plaats van de stagiair die de koffie haalt.
Bonus voor Nederlandse gamers: PlayStation The Concert komt binnenkort naar Amsterdam’s Ziggo Dome. Tijd om je beste cosplay-orkestkostuum uit de kast te halen (of een broek aantrekken is ook al prima).
🚀🎨 Godot Engine 4.4 laat ontwikkelaars "goden" spelen
De nieuwste Godot Engine-update (versie 4.4) brengt ontwikkelaars opnieuw dichterbij het creëren van betere games. Key feature: ingebouwde experimentele Jolt Physics, betere toonmapping, "ubershaders" die stotterende graphics voorkomen én ondersteuning voor XR-headsets zoals Meta Quest. Nu kan iedereen met beperkte schermruimte (én gigantische game-dromen) makkelijker ontwikkelen dankzij het embedden van het gamevenster. Nog nooit was vastlopen op je eigen scripts zo comfortabel! Dankzij Godot ben je slechts één muisklik verwijderd van het vernietigen van je eigen game's zwaartekracht en daarmee je personages hun slechtste dag ooit te bezorgen. Dat voelt best goed, geloof me!
🐉📈 Steam bereikt opnieuw monsterlijke cijfers dankzij Monster Hunter Wilds
Steam haalde deze maand een nieuw record van meer dan 40 miljoen gelijktijdige gebruikers dankzij het ongelooflijk populaire Monster Hunter Wilds, dat óók al records brak met maar liefst 1,38 miljoen tegelijk ingelogde spelers binnen 24 uur na lancering. Hoewel sommige gebruikers klagen over matige prestaties op pc en dus "mixed" recensies uitdelen, is één ding duidelijk: Als we grote beesten mogen vangen, zijn we er massaal bij. Capcom heeft ondertussen al richtlijnen gegeven om je pc probleemloos monsterproof te maken en onthulde plannen voor een sociale hub-update. Leuk idee, Capcom, maar we weten allemaal dat de gemiddelde Monster Hunter speler liever met een gigantisch zwaard rondzwaait dan sociaal contact heeft. Toch?
Conclusie:
Zo, dat was het alweer. We zagen AI die zelf NPC's wil worden, RuneScape die vaarwel zegt tegen vrije weekenden, Rockstar gaat strandhangen in Australië, Godot maakt je GPU gelukkiger en Monster Hunter maakt Steam nóg groter.
Tot morgen, bedankt voor het lezen en onthoud één ding: Als je ergens vastzit, is de NPC zéker weten slimmer dan jij dankzij NVIDIA. Game on! 🚀🎮😄
Aanbevolen reactie
Doe je mee?
Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.