Nieuwe gegevens gedeeld door MUSO, bedrijf voor het bijhouden van piraterij, laten zien dat de meeste torrent-filmpiraten de voorkeur geven aan releases in HD-kwaliteit, zelfs als ze maanden moeten wachten. De bevinding komt niet als een verrassing. Het betekent dat de volumes van piraterij relatief laag zijn wanneer er alleen CAM-releases beschikbaar zijn, maar niet noodzakelijkerwijs dat langere release-vensters in het algemeen tot minder piraterij leiden.
De filmindustrie verandert snel. Release-vensters worden steeds kleiner, waardoor films eerder in digitaal formaat beschikbaar komen. In sommige gevallen vinden theatrale en digitale premières plaats op dezelfde dag. Dit is goed nieuws voor consumenten, omdat het hun mogelijkheden vergroot.
Illegale HD-films worden sneller beschikbaar
Piraten zijn ook blij met deze nieuwe strategie. In plaats van enkele maanden te wachten, kunnen ze nu meteen een HD-kopie downloaden. Dit gebeurt op grote schaal, zoals we hebben gezien met titels als "Wonder Woman 1984" .
Deze verandering in het piraterijlandschap betekent dat films die in theaters zijn opgenomen, de lage kwaliteit CAM-versies, nog minder relevant worden. In de loop der jaren hebben deze CAM's al aan populariteit ingeboet, en met online premières is dit proces versneld.
Het belang van de kwaliteit en het vrijkomen ramen wordt geïllustreerd in een white paper gepubliceerd door piraterij volgen firma MUSO een paar dagen geleden.
Piraterijcycli vergelijken
Het bedrijf vergeleek de streaming-piraterijstatistieken van twee Hollywood-blockbusters. De eerste, "Birds of Prey", zag een brede theatrale release in februari 2020, gevolgd door digitale releases in maart (VS) en april (VK), die per land varieerden.
De tweede film is Tenet, die een veel langer releasevenster heeft. De film ging afgelopen augustus in première in de bioscoop en werd drie maanden later, in december, digitaal uitgebracht.
Als we de onderstaande grafieken bekijken, is het duidelijk dat er al vroeg een grotere piek in piraterij was voor "Birds of Prey" omdat er een HD-kopie beschikbaar was. Deze situatie werd verergerd door het feit dat illegaal gekopieerde HD-kopieën in verschillende landen beschikbaar waren vóór de legitieme release.
Voor Tenet waren er aanvankelijk alleen CAM-rips van lage kwaliteit op piratensites, die het bredere publiek neigt te negeren. Als gevolg hiervan waren de aantallen streamingpiraterij veel lager.
"De strategie om Tenet pas op 15 december digitaal uit te brengen, resulteerde in de film met 42% minder streamingpiraterij dan Birds Of Prey in de eerste 90 dagen na de release", schrijft MUSO.
Piraterij uitgesteld, niet meer piraterij?
Hoewel deze bewering correct is, verdient de conclusie enige nuance die MUSO niet biedt. Afgezien van de verschillende beperkingen die het meten van streamingpiraterij met zich meebrengt, bevat de bovenstaande grafiek niet de grootste piek in Tenet-piraterij, die na 90 dagen kwam.
Met andere woorden, met een langer releasevenster tot de digitale release wordt de grote piek in piraterij gewoon uitgesteld. Op basis van deze enkele vergelijking is het niet mogelijk om te beweren dat er bij beide strategieën meer of minder piraterij is.
Dat gezegd hebbende, suggereren de gegevens ook dat veel piraten graag maanden wachten tot er een HD-versie beschikbaar komt. Ze geven de voorkeur aan videokwaliteit boven vroege toegang. Dit is een probleem waar MUSO ook op ingaat.
Piraten wachten op HD-releases
Als we kijken naar Tenet piraterij-streaming na de eerste 90 dagen, zien we dat het hoogste aantal 'views' na 90 dagen kwam, toen de HD-kopie lekte op piratensites.
Dit suggereert dat piraten meer geïnteresseerd zijn in video van hoge kwaliteit. We vragen ons zelfs af of alle mensen die eerder Tenet probeerden te streamen, de film ook daadwerkelijk hebben bekeken. Sommigen hebben er misschien net op geklikt om de kwaliteit te controleren, zonder deze volledig te bekijken.
De honger naar HD-releases wordt nog duidelijker als we kijken naar de interesse in illegale Tenet-kopieën op torrent-sites. Zoals hieronder wordt getoond, vertegenwoordigt de vroege CAM-release slechts een fractie van de downloads in vergelijking met de HD-versie die maanden later uitkwam.
"Het P2P / torrent-publiek wacht liever tot de HD-release van deze titel, met 68% van deze downloads alleen al in december", schrijft MUSO in hun whitepaper.
"Torrenters zijn misschien meer geïnteresseerd in eigendom en kwaliteit voor dit type actiethriller blockbuster-genre in vergelijking met het illegale streamingpubliek dat vroege toegang wil via de gelekte bioscoop CamRip", voegt het bedrijf eraan toe.
Deze gegevens zijn tegenwoordig bijzonder relevant, aangezien de filmindustrie de release-vensters heeft verkort. In sommige gevallen zijn releasevensters volledig verdwenen. Warner Bros brengt nu bijvoorbeeld films tegelijkertijd uit op HBO Max en in theaters.
Windows met een langere release is niet 'beter'
Dit betekent dat voor deze films de piek in piraterij ook eerder zal komen. Dit zou mogelijk kunnen betekenen dat deze illegale releases ook de inkomsten van bioscopen zullen schaden. Dat is echter niet iets dat MUSO-gegevens kunnen bewijzen.
In feite suggereert het enige academische onderzoek naar dit onderwerp dat kortere release-vensters de piraterij niet vergroten , maar eerder plaatsvinden.
Evenzo bleek uit dit onderzoek dat verkorte release-vensters de box office-inkomsten niet schaden en de digitale verkoop zelfs verhogen. Met andere woorden, filmstudio's verdienen meer inkomsten, ondanks het feit dat mensen eerder films maken.
Het draait allemaal om inkomsten
Samenvattend illustreren de gegevens van MUSO keurig dat de grootste pieken in piraterij zich concentreren rond HD-releases. Dat betekent echter niet dat het uitstellen van deze releases het algehele piraterijvolume zal verlagen. Het is ook niet per se winstgevender en kan zelfs de inkomsten schaden.
De whitepaper van MUSO concludeert dat antipiraterij-teams het verschil in piraterijgedrag moeten begrijpen en hun handhavingsstrategieën dienovereenkomstig moeten aanpassen.
“Piraterij is genuanceerd en gevarieerd. Door gedetailleerde gegevens over het gebruik van piraterij te gebruiken, kunnen bedrijven hun antipiraterijresultaten optimaliseren en verbeteren. Door gegevens te gebruiken om beslissingen te nemen en te focussen op de juiste gebieden voor een individuele release, worden effectievere campagnes tegen piraterij mogelijk gemaakt en worden uiteindelijk inkomsten gegenereerd via legale kanalen, ”schrijft MUSO.
Hoewel we het eens zijn met deze algemene conclusie, leidt het zien van minder illegale streams en downloads niet altijd tot meer inkomsten. Het is dus misschien wel belangrijker om na te denken over de invloed van piraterij op de verkoop.
Aanbevolen reactie
Doe je mee?
Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.