RevealNews heeft aan het licht gebracht dat Facebook jarenlang bewust kinderen en hun ouders financieel misleid heeft, in sommige gevallen voor honderden of zelfs duizenden dollars, en weigerde vervolgens vaak om het geld terug te geven. Dit alles blijkt uit gerechtelijke documenten die als bewijs zijn aangevoerd in reactie op een juridische actie van Reveal.
De documenten maken deel uit van een class action-rechtszaak die gericht is op hoe Facebook kinderen beïnvloede in een poging om de inkomsten voor online games uit te breiden, bij spellen als Angry Birds, PetVille en Ninja Saga.
De meer dan 135 pagina's tellende openbare documenten, waaronder interne Facebook-memo's, geheime strategieën en e-mails van werknemers, geven een verontrustend beeld van hoe de sociale mediagigant zaken deed.
Facebook moedigde game-ontwikkelaars aan om kinderen geld te laten spenderen zonder de toestemming van hun ouders - iets wat de sociale mediagigant "vriendelijke fraude" noemde - in een poging om de inkomsten te maximaliseren, volgens een document dat de spelstrategie van het bedrijf beschrijft.
Soms wisten de kinderen niet eens dat ze geld uitgaven, volgens een ander intern Facebook-rapport. Facebook-medewerkers wisten dit wel, want uit hun eigen rapporten bleek dat minderjarige gebruikers zich niet realiseerden dat de creditcards van hun ouders waren verbonden met hun Facebook-accounts en dat ze echt geld uitgaven in de games. Jarenlang negeerde het bedrijf waarschuwingen van zijn eigen werknemers dat de kinderen werden bedot.
Een team van Facebook-medewerkers ontwikkelde zelfs een methode (kinderen moesten eerst zes cijfers van de creditcard intypen) die het probleem van misbruik van kinderen in het uitgeven van geld zou verminderen, maar het bedrijf is dit beveiliging systeem bewust ook niet gaan gebruiken.
Toen ouders erachter kwamen hoeveel hun kinderen hadden uitgegeven - een 15-jarige die in ongeveer twee weken $ 6.500 had gespendeerd door spelletjes op Facebook te spelen - weigerde het bedrijf restitutie verzoeken. Facebook-medewerkers noemden deze kinderen "walvissen" - een term die bekend is van de casino-industrie om verkwistende uitgevers te beschrijven. Een kind kan honderden dollars per dag spenderen aan in-game-functies, zoals het bewapenen van hun personage met een vlammend zwaard of een nieuwe betovering om een vijand te verslaan - zelfs als ze het niet wisten totdat de creditcardrekening arriveerde.
bewerkt door Drifter
Aanbevolen reactie
Doe je mee?
Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.