Spring naar bijdragen

  • EDPB spreekt zich uit tegen Meta 'pay-or-okay'-systeem

     Delen


    Europese regelgevers hebben zich duidelijk uitgesproken tegen het beleid van Meta Platforms Inc., het moederbedrijf van Facebook, waarbij gebruikers moeten betalen om hun privacy te beschermen tegen het gebruik van hun gegevens voor gerichte reclamedoeleinden. Dit zogenaamde 'pay-or-okay'-model wordt door de Europese Toezichthouder voor gegevensbescherming (EDPB), een collectief van Europese privacyautoriteiten, als oneerlijk beschouwd. De EDPB stelt dat deze praktijk de privacy reduceert tot een luxeproduct, doordat gebruikers moeten kiezen tussen betalen voor privacy of accepteren dat hun gegevens worden gebruikt.

    Anu Talus, voorzitter van de EDPB, benadrukt dat de huidige modellen gebruikers in een moeilijke positie plaatsen, waarbij ze moeten kiezen tussen het prijsgeven van hun gegevens of betalen voor services, zonder dat de volledige implicaties van die keuze begrepen worden. De EDPB pleit daarom voor een model waarbij gebruikers een 'echte keuze' hebben, inclusief twee gratis opties waarbij in de ene optie data van gebruikers verwerkt mag worden en in de andere optie gebruikersgegevens aanzienlijk minder of helemaal niet gebruikt worden voor reclamedoeleinden, met als gevolg dat advertenties meer contextueel van aard zouden zijn.

    Het standpunt van de EDPB is een reactie op verzoeken van privacytoezichthouders uit Nederland, Noorwegen en Duitsland, nadat Meta zijn abonnementsservice had aangekondigd. Aleid Wolfsen, voorzitter van de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens, juicht de duidelijke stellingname van de EDPB toe en ziet het als een steun voor nationale toezichthouders om actie te ondernemen tegen overtredingen.

    Naast de privacytoezichthouders hebben ook Europese consumentenorganisaties bezwaar gemaakt tegen de abonnementsservice van Meta, deze als 'misleidend', 'oneerlijk' en 'agressief' bestempelend. Bijna veertig Europarlementariërs hebben zich bij deze zorgen aangesloten met een brief waarin ze Meta oproepen om te stoppen met de praktijk van het 'pay-or-okay'-model, waarin ze betogen dat privacy geen koopwaar is, maar een fundamenteel recht dat niet door financiële barrières beperkt zou moeten worden.

    Deze brede weerstand onderstreept de groeiende zorg over de waardering en bescherming van persoonlijke gegevens binnen de digitale economie en de noodzaak voor bedrijven om transparante, eerlijke en inclusieve benaderingen te hanteren wanneer omgegaan wordt met gebruikersprivacy.



    William
     Delen


    Terugkoppeling

    Aanbevolen reactie

    Aanpakken die hap. Maar helaas is iedereen zo verslaafd aan sociale media dat ze bijna alles kunnen flikken. 

    Het is een begin al is het een druppel op een gloeiende plaat. 

    Link naar opmerking
    Deel via andere websites



    Doe je mee?

    Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.
    Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

    Gast
    Voeg een reactie toe...

    ×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

    ×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Wie zijn er online?  3 leden zijn actief

Mededelingen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...