Spring naar bijdragen

  • DeepSeek introduceert krachtige nieuwe AI-model: DeepSeek V3

     Delen


    DeepSeek introduceert krachtige nieuwe AI-model: DeepSeek V3

    Een opmerkelijke ontwikkeling in de wereld van kunstmatige intelligentie gerapporteerd. Een Chinees laboratorium heeft een van de meest geavanceerde 'open' AI-modellen tot nu toe gecreëerd: DeepSeek V3. Dit model, ontwikkeld door het AI-bedrijf DeepSeek, werd onlangs vrijgegeven onder een permissieve licentie, waardoor ontwikkelaars het kunnen downloaden en aanpassen voor een breed scala aan toepassingen, inclusief commerciële doeleinden.

    DeepSeek V3 is ontworpen om een verscheidenheid aan tekstgebaseerde taken aan te kunnen, zoals coderen, vertalen en het schrijven van essays en e-mails op basis van beschrijvende prompts. Volgens interne benchmarktests van DeepSeek overtreft V3 zowel de beschikbare 'open' modellen als de 'sluitende' AI-modellen die alleen via een API toegankelijk zijn. In een reeks coderingswedstrijden op Codeforces, een platform voor programmeerwedstrijden, blijkt DeepSeek V3 andere modellen te overtreffen, waaronder Meta's Llama 3.1 405B, OpenAI's GPT-4o en Alibaba's Qwen 2.5 72B. Bovendien excelleert DeepSeek V3 in de Aider Polyglot-test, die onder andere meet of een model succesvol nieuwe code kan schrijven die integreert met bestaande code.

    DeepSeek beweert dat DeepSeek V3 is getraind op een dataset van maar liefst 14,8 biljoen tokens. In de datascience vertegenwoordigen tokens stukjes ruwe data; 1 miljoen tokens komt overeen met ongeveer 750.000 woorden. Niet alleen de trainingsset is enorm, maar ook het model zelf is van indrukwekkende omvang: met 671 miljard parameters (of 685 miljard op het AI-ontwikkelingsplatform Hugging Face) is het ongeveer 1,6 keer zo groot als Llama 3.1 405B, dat 405 miljard parameters heeft.

    Het aantal parameters correleert vaak (maar niet altijd) met de vaardigheid van een model; modellen met meer parameters presteren doorgaans beter dan modellen met minder parameters. Echter, grote modellen vereisen ook krachtige hardware om goed te functioneren. Een niet-geoptimaliseerde versie van DeepSeek V3 zou een bank van high-end GPU's nodig hebben om vragen met redelijke snelheid te beantwoorden.

    Hoewel DeepSeek V3 niet het meest praktische model is, vertegenwoordigt het wel een significante prestatie. DeepSeek slaagde erin het model te trainen met behulp van een datacenter van Nvidia H800 GPU's in slechts twee maanden — GPU's die onlangs door het Amerikaanse ministerie van Handel aan Chinese bedrijven zijn ontzegd. De kosten voor de training van DeepSeek V3 bedragen naar eigen zeggen slechts $5,5 miljoen, een fractie van de ontwikkelingskosten van modellen zoals OpenAI's GPT-4.

    Een kanttekening is dat de politieke opvattingen van het model enigszins… beperkt zijn. Wanneer je DeepSeek V3 vraagt naar het Tiananmen-plein, krijg je bijvoorbeeld geen antwoord. Aangezien DeepSeek een Chinees bedrijf is, moet het voldoen aan de richtlijnen van de Chinese internetregulator, die ervoor zorgt dat de reacties van de modellen "de kernwaarden van het socialisme belichamen." Veel Chinese AI-systemen weigeren te reageren op onderwerpen die de woede van de regulators kunnen oproepen, zoals speculaties over het regime van Xi Jinping.

    DeepSeek, dat eind november DeepSeek-R1 onthulde als antwoord op OpenAI's o1 "redeneringsmodel", is een intrigerende organisatie. Het bedrijf wordt ondersteund door High-Flyer Capital Management, een Chinese kwantitatieve hedgefonds dat AI gebruikt om zijn handelsbeslissingen te onderbouwen. High-Flyer bouwt zijn eigen serverclusters voor modeltraining, waarvan de meest recente naar verluidt 10.000 Nvidia A100 GPU's bevat en 1 miljard yen (ongeveer $138 miljoen) heeft gekost. Opgericht door Liang Wenfeng, een afgestudeerde in de computerwetenschappen, streeft High-Flyer ernaar "superintelligente" AI te bereiken via zijn DeepSeek-organisatie.

    In een interview eerder dit jaar karakteriseerde Wenfeng gesloten AI zoals die van OpenAI als een "tijdelijke" barrière. "[Het] heeft anderen niet tegengehouden om in te halen," merkte hij op.

    Met de introductie van DeepSeek V3 lijkt het erop dat de concurrentie in de wereld van open AI-modellen een nieuwe dimensie heeft gekregen. De combinatie van geavanceerde technologie, een indrukwekkende trainingsset en een strategische benadering van ontwikkeling positioneert DeepSeek als een serieuze speler in het AI-landschap.



    Eater
     Delen


    Terugkoppeling

    Aanbevolen reactie



    Doe je mee?

    Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.
    Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

    Gast
    Voeg een reactie toe...

    ×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

    ×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


Mededelingen

  • Nieuwe handleiding

  • Laatste nieuws

  • Willekeurig topic

  • Nu op het forum

    Girev

    Geplaatst

    No Man's Sky: Van Rampzalige Lancering naar Triomfantelijke Verlossing No Man's Sky heeft een opmerkelijke transformatie doorgemaakt die weinigen in de game-industrie ooit hebben meegemaakt. Wat begon als een teleurstellende lancering is in 2025 uitgegroeid tot een levendig en dynamisch universum. Deze reis biedt waardevolle inzichten in gameontwikkeling en de rol van de spelersgemeenschap. De Hype Voor de Lancering en de Reddit Lek Enkele dagen voor de langverwachte lancering van No Man's Sky, dook er een naam op: Damian. Deze persoon onthulde op Reddit belangrijke informatie die de verwachtingen van de spelers stevig onder druk zette. Het bleek dat de reis naar het centrum van de melkweg veel korter zou zijn dan oorspronkelijk voorspeld. Daarnaast ontbraken veel van de beloofde functies, waaronder cruciale gameplay-elementen als rivieren en een functionerende multiplayer. De snelle reactie van Hello Games, waarbij medeoprichter Shawn Murray de fans vroeg om niet alle verrassingen van het spel te verklappen, kwam te laat; de eerste klap was al uitgedeeld en de aanvankelijke euforie werd snel ingekleurd door scepsis. De Marketingmachine en Onvervulde Verwachtingen Sony's marketingcampagne voor No Man's Sky was grandioos, maar liet veel vragen onbeantwoord. Spelers werden overspoeld met aantrekkelijke trailers en gameplay-teasers, terwijl de daadwerkelijke inhoud vaag bleef. Deze ambiguïteit leidde tot wild om zich heen slaande speculaties, wat resulteerde in onrealistisch hoge verwachtingen. Het contrast tussen de beloofde features en het uiteindelijke product bleek onoverkomelijk. De Nasleep: Reacties van Fans en Online Toxiciteit Het was op 9 augustus 2016, de dag van de lancering, dat het publiek het druistige verschil opmerkte tussen de beloften van de ontwikkelaars en de realiteit van het spel. Ontbrekende functies leidden tot een golf van frustratie, boosheid en zelfs wanhoop binnen de community. De online terugslag escaleerde; sommige individuen gingen zover als het hacken van de Twitter-account van Hello Games, wat de intense emoties binnen de gamegemeenschap blootlegde. Doodbedreigingen en vijandige opmerkingen maakten al snel de ronde op sociale media. De Lancering Ramp en de Nasleep De teleurstelling was niet te negeren. Cruciale elementen zoals multiplayer-opties, diverse planetaire omgevingen en de basisfunctionaliteit van portals ontbraken in het spel. Spelers deelden gedetailleerde lijsten van deze tekortkomingen, compleet met verwijzingen die de gebroken beloften onderstreepten. De woede in de community was begrijpelijk, en naast slimme marketing was de risico van reputatieschade waardoor Hello Games aan de rand van de afgrond stond. De Reactie van de Gemeenschap: Woede, Teleurstelling en Hoop Na de kritische ontvangst was er een mengeling van woede en een sprankje hoop van de gemeenschap. Discussies op platforms zoals Reddit weerspiegelden onzekerheid, maar ook een verlangen naar verbetering en verandering. De drang naar updates en meer transparantie nam toe, en spelers hoopten op een betere toekomst voor No Man's Sky. De Lange Weg naar Verlossing: Updates na de Lancering De Foundation Update, gelanceerd eind november 2016, markeerde de start van een nieuw hoofdstuk voor No Man's Sky. Deze update introduceerde essentiële features zoals basisbouw, verbeterde terrein generatie en een verrijkte ruimtegameplay. Het was een keerpunt dat de basis legde voor toekomstige verbeteringen en een hernieuwde speelervaring. De Voortdurende Stroom van Gratis Updates Sinds de Foundation Update heeft No Man's Sky een stortvloed aan grote updates ontvangen, waaronder 1.20, 1.30 en de uitgebreide Beyond-update. Elke update bracht aanzienlijke verbeteringen, zonder de gebruikelijke lastige microtransacties of betaalde DLC's. Dit werd door spelers bijzonder gewaardeerd; ze voelden niet de noodzaak om extra geld te investeren voor updates. De Veranderende Sentimenten van de Gemeenschap In de loop der jaren is de perceptie van de community ten opzichte van No Man's Sky drastisch veranderd. Veel spelers erkennen nu de toewijding van Hello Games aan het spel, zoals blijkt uit de langdurige gesprekken op fora waarin de ontwikkelaars worden geprezen om hun inzet en inspanningen. No Man's Sky in 2025: Een Arbeid van Liefde Met de komst van de 5.50-update in januari 2025, werden spannende nieuwe functies geïntroduceerd die de spelervaring naar nieuwe hoogten tillen. Deze updates omvatten: herzien algoritmes voor wereldgeneratie, verbeterde graphics en verlichting, en nieuwe biomen zoals waterwerelden en gasreuzen. Deze veranderingen kregen een enorm positieve ontvangst en bleken cruciaal te zijn voor het revitaliseren van de gameplay. De Huidige Staat van het Spel: Sterkte en Zwaktes Hoewel No Man's Sky nu veel boeiender is dan bij de lancering, behoudt het nog steeds zijn kernidentiteit als een resource-gathering game. Echter, er zijn nog steeds enkele bestaande bugs en beperkingen die de speelervaring kunnen beïnvloeden. Daarnaast zijn enkele nieuwe functies alleen toegankelijk na het voltooien van het hoofdverhaal, wat mogelijk obstakels creëert voor nieuwkomers. Een Casestudy in Gameontwikkeling en Verlossing No Man's Sky is een toonaangevend voorbeeld voor andere games die als mislukt werden beschouwd, zoals Final Fantasy XIV en Cyberpunk 2077. Wat No Man's Sky echter uniek maakt, is de relatief kleine omvang van Hello Games, wat hun indrukwekkende prestaties des te opmerkelijker maakt. Conclusie: Een Erfenis Gesmeed in Controverse en Doorzettingsvermogen De reis van No Man's Sky biedt waardevolle lessen voor ontwikkelaars en spelers. Belangrijke inzichten zijn onder andere: De impact van hype voor de release kan onrealistisch hoge verwachtingen scheppen. Voortdurende ondersteuning na de lancering is cruciaal voor het heropbouwen van vertrouwen bij spelers. Luisteren naar de gemeenschap kan de betrokkenheid en loyaliteit van spelers verhogen. Het Ethische Dilemma Aanpakken: Belonen van Verlossing Er is een actieve discussie gaande over de vraag of ontwikkelaars moeten worden beloond voor het aanpakken van falende lanceringen. Ondanks de tumultueuze start heeft No Man's Sky zijn weg gevonden naar groei en verbetering. De huidige ervaring is fundamenteel anders dan wat het ooit was, en het erkennen van deze groei is noodzakelijk. In 2025 staat No Man's Sky als een bewijs van de kracht van volharding, de steun van de gemeenschap en de toewijding van ontwikkelaars om te verbeteren. Het blijft tegelijkertijd de kans om een spel te creëren dat weerklank vindt bij de spelers, wat het verhaal van No Man's Sky een inspirerend voorbeeld maakt in de wereld van gaming.
  • Recente actieve topics

×
×
  • Nieuwe aanmaken...