Spring naar bijdragen

  • De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat optreden tegen de verkoop van nepreviews

     Delen


    De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een strijd aangekondigd tegen de verspreiding en het gebruik van nepreviews binnen de online handelsomgeving. Dit initiatief is een verlenging van hun voortdurende inspanningen om online misleiding aan te pakken en consumentenvertrouwen te herstellen. Nepreviews vormen een directe bedreiging voor zowel consumentenbeslissingen als eerlijke concurrentie onder bedrijven, door valse representaties van producten of diensten.

    Directeur Consumenten bij de ACM, Edwin van Houten, legt nadruk op de noodzaak voor consumenten om op authentieke reviews te kunnen vertrouwen wanneer ze online vergelijkingen maken tussen diverse aanbieders. Hij benadrukt dat misleidende praktijken niet alleen consumenten benadelen, maar ook het algemene online winkel-ecosysteem ondermijnen.

    In reactie op deze problematiek, heeft de ACM de mogelijkheid om aanzienlijke boetes op te leggen aan zowel verkopers van nepreviews als aan webshops die deze frauduleuze beoordelingen gebruiken. Deze boetes kunnen oplopen tot 900.000 euro per geconstateerde overtreding, een duidelijke waarschuwing aan het adres van die partijen die overwegen dergelijke praktijken te hanteren.

    De regelgeving rondom online reviews is sinds medio 2022 verder aangescherpt, waaronder een expliciet verbod op het plaatsen en verspreiden van valse klantbeoordelingen. Deze strengere regels stellen de ACM in staat effectiever op te treden tegen deze en andere vormen van online misleiding.

    Naast de focus op nepreviews houdt de ACM toezicht op andere vormen van misleidende praktijken, zoals de inzet van misleidende afteltimers bij online aanbiedingen, die consumenten onder druk kunnen zetten om haastige en vaak onweloverwogen aankoopbeslissingen te nemen. Door dergelijke praktijken aan de kaak te stellen en aan te pakken, streeft de ACM naar het creëren van een eerlijker en transparanter online handelsklimaat.

    De verantwoordelijkheid voor het naleven van de regels ligt bij de webshop-eigenaren. Zoals benadrukt in de "Leidraad bescherming online consument" die in 2020 is gepubliceerd, moeten zij ervoor zorgen dat hun online praktijken, waaronder het gebruik van reviews en aftelklokken, voldoen aan de geldende regelgeving. Onderzoeken naar de inspanningen van webshops om misleiding tegen te gaan, zoals bij leden van Thuiswinkel of Webwinkel Keur, onderstrepen het belang van bewustzijn en proactiviteit onder deze ondernemers om de integriteit van hun online aanwezigheid te waarborgen.

    Door het benadrukken van deze verantwoordelijkheid en het handhaven van de regelgeving, werkt de ACM voortdurend aan het verbeteren van de online handelsomgeving voor consumenten, waarbij eerlijkheid, transparantie en vertrouwen centraal staan.



    William
     Delen


    Terugkoppeling

    Aanbevolen reactie



    Doe je mee?

    Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.
    Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

    Gast
    Voeg een reactie toe...

    ×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Jouw link is automatisch embedded.   Toon als een normale link

    ×   Je vorige inhoud is hersteld.   Schoon editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Wie zijn er online?  4 leden zijn actief

Mededelingen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...