Vanaf half april zal datingapp Tinder gebruikers informeren over de redenen achter de kortingen die ze ontvangen voor de betaalde versie van de app. Het bedrijf heeft tot nu toe nagelaten om hier transparant over te zijn, terwijl dit wel de vereiste is.
Tinder biedt zowel een gratis versie als een betaalde versie aan. Voor de betaalde versie werd een variabele korting aangeboden, afhankelijk van de persoon. Bijvoorbeeld, gebruikers die weinig interesse toonden, bijvoorbeeld door niet te klikken op een aangeboden deal, ontvingen automatisch een korting van 50% voor de eerste maand. Gebruikers die daarentegen meer interesse toonden en de aanbieding wel bekeken, ontvingen deze korting niet. Hoewel dit weliswaar toegestaan is, moet het wel duidelijk worden vermeld.
Eerder bood Tinder ook kortingen aan op basis van de leeftijd van gebruikers, maar hierover werd evenmin informatie verstrekt.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft samen met de Zweedse consumentenwaakhond onderzoek gedaan naar dit vraagstuk op Europees niveau. Medio april zal Tinder in de app aangeven welke korting een gebruiker ontvangt en waarom. Daarnaast heeft Tinder beloofd om in de toekomst geen korting meer te geven op basis van leeftijd.
De ACM zal nauwlettend in de gaten houden of Tinder zich aan deze beloftes houdt. Indien dit niet het geval is, kan er een boete worden opgelegd.
Aanbevolen reactie
Doe je mee?
Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.