BeStreamWise: komt dit in Nederland?
BeStreamWise: Een Stille Strijd Tegen Piraterij
De anti-piracy campagne BeStreamWise heeft sinds de lancering meer dan een jaar geleden, een stille maar gestaag groeiende achterban weten op te bouwen. De campagne richt zich op het terugdringen van het gebruik van piraten IPTV, vooral in verband met live voetbal. Sky, de Premier League en de FACT hebben hun best gedaan om deze boodschap via de media kracht bij te zetten. Achter de schermen echter, is de lijst van verklaarde supporters aan het uitbreiden, met namen als de BBC, DAZN, NBCUniversal en de Politie Intellectual Property Crime Unit, om er maar een paar te noemen.
Een Ongebruikelijke Lancering
De exacte datum van de lancering van de BeStreamWise campagne is moeilijk vast te stellen. Vaak onderworpen aan intensieve planning en strikte media embargo's, stuitten we begin oktober 2023 toevallig op de live campagnewebsite. Het doel van BeStreamWise is om bewustzijn te creëren over de risico's die gepaard gaan met illegale streamingplatformen. Wanneer mensen zich abonneren op deze diensten, lopen ze het risico georganiseerde misdaad te ondersteunen, terwijl hun bankrekeningen misschien onverwacht worden leeggehaald.
Vreemde Afwezigheid van Media-aandacht
Het ontbreken van een gecoördineerde mediacampagne bij de lancering was enigszins ongebruikelijk, vooral gezien de krachtige ondersteuning van de campagne. De volgende partners werden bij de lancering bekendgemaakt: Federation Against Copyright Theft, Intellectual Property Office (UK overheid), CrimeStoppers (goed doel), British Association for Screen Entertainment, Sky, Premier League, Irish Industry Trust For IP Awareness, en ITV.
De hoofdcampagnevideo (bovenstaand) werd op 12 september 2023 geüpload naar YouTube, en toen we het begin oktober zagen, was het al 484.000 keer bekeken. Bij het schrijven van dit artikel rapporteert YouTube een indrukwekkend aantal van 4,9 miljoen views, een zeer respectabel totaal voor een video van dit type. Echter, met slechts 17 'duimpjes omhoog' en helemaal geen reacties, lijkt het erop dat deze views mogelijk vanuit andere bronnen zijn aangedreven, mogelijk via Facebook.
Gerichte Advertenties?
Anekdotisch bewijs van mensen die zeggen de campagne in actie te hebben gezien, geeft aan dat BeStreamWise-advertenties mogelijk verschenen zijn na het bezoeken van piraten sportstreamingwebsites of het bekijken van piratenstreams op sociale media. Wat de mechanismen ook zijn, de campagne lijkt goed getarget te zijn.
Nieuwe Partners bij de Campagne
Sky's rol als operator van de BeStreamWise campagne was vanaf het begin duidelijk. Het privacybeleid van de campagnewebsite is dat van Sky, en de website zelf wordt gehost op de uitgebreide infrastructuur van Sky. De focus van de campagne – de illegale uitzendingen van Premier League-wedstrijden – beperkt het ook aanzienlijk. Virgin Media en TNT ontbreken opmerkelijk op de lijst van hoofdpartners, hoewel beide wel leden zijn van BASE.
De nieuwssectie van BeStreamWise is soms bijgewerkt sinds de lancering, voornamelijk met details over arrestaties of veroordelingen van verschillende spelers in het IPTV-ecosysteem. Onderwerpen zoals malware en cyberbeveiliging, die relevant zijn voor de campagne, hebben echter geen aandacht gekregen in deze sectie. Hoewel er sinds de lancering geen specifieke aankondigingen zijn geweest over nieuwe BeStreamWise-partners (en nog steeds geen beveiligingsleveranciers), zijn er af en toe logo's verschenen op de partnerpagina.
In januari 2024 werd streamingdienst DAZN als partner vermeld, gevolgd in februari door de City of London Police en de BBC. In juni voegde GAAGO, het officiële streamingplatform voor Gaelic Games buiten Ierland, zich bij de campagne. In dezelfde maand sloot het Amerikaanse mediaconglomeraat Universal zich aan. Universal is uiteindelijk eigendom van Comcast, dat ook Sky bezit.
Wat Staat er te Wachten voor BeStreamWise?
Wat de toekomst voor BeStreamWise in petto heeft, is onduidelijk. De campagne wordt nog steeds redelijk regelmatig genoemd door de Britse tabloids, meestal in verband met verschillende anti-piracy operaties van Sky. Dat gezegd hebbende, de enthousiasme voor het uitbrengen van tientallen rapporten per week, soms gebaseerd op geen merkbare nieuwsitems of actuele gebeurtenissen, lijkt aanzienlijk te zijn afgenomen. Of dit gerelateerd is aan de eerste verjaardag van de campagne, is onbekend.
Wat Gebeurt er met de Data?
Jarenlang heeft het Intellectual Property Office van het VK een zeer gedetailleerd jaarlijks rapport geproduceerd, genaamd de "Online copyright infringement tracker." Het rapport van golf 12 werd in februari 2023 gepubliceerd, dus het rapport van golf 13 van dit jaar is al zeer laat; het is ook mogelijk dat er geen plannen zijn om dit jaar een rapport uit te brengen, wat als een verlies moet worden gezien, gezien de gedetailleerdheid die het rapport door de jaren heen heeft ontwikkeld.
Welke soort en hoeveelheid data BeStreamWise en haar partners het afgelopen jaar hebben verzameld, is nog niet onthuld, maar het is waarschijnlijk aanzienlijk. Of de data zullen aantonen dat er een vermindering is in het gebruik van piraten IPTV, is de miljoen dollar vraag. Wat de staat van zaken ook is, de klus is nog niet geklaard. Deze specifieke taak is, in welke vorm dan ook, al tientallen jaren een doorn in het oog van Sky. Het is niet denkbaar dat dit zo zal blijven voor nog eens tientallen jaren.
De zorgen over deze kwesties blijven toenemen, en de tijd zal leren hoe effectief de BeStreamWise campagne zal blijken te zijn in de strijd tegen piraterij.
Aanbevolen reactie
Doe je mee?
Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.