Het lijkt misschien een onzekere toekomst voor Assassin’s Creed Shadows. Een zwarte samoerai? Een vrouwelijke shinobi? En dan zijn er ook nog twee uitstelperiodes. Genoeg redenen om zelf de sprong naar het feodale Japan te wagen en kennis te maken met de nieuwste moordtandem van Ubisoft.
De Setting: Feodaal Japan in Oorlog
Tijdens onze drie uur durende speelsessie, die begint in het tumultueuze jaar 1579, ontdekken we hoe de daimyo Oda Nobunaga alles op alles zet om Japan te verenigen te midden van een bloedige burgeroorlog. Jouw avontuur begint als Diogo, een zwarte slaaf en lijfwacht van Portugese missionarissen, die hopen op een gunstige ontmoeting met Nobunaga. Wat begint als een zoektocht naar zielenwinst en handel, verandert al snel in een verhaal vol geweld.
Nobunaga’s interesse in Diogo is bijzonder. Niet alleen zijn huidskleur en imposante verschijning vallen op, maar ook zijn opmerkelijke kennis van het Japans, opgedaan tijdens zijn verblijf aan wal. Na een kort maar intensief trainingstraject, ontvangt hij de naam Yasuke en de eer van de samoerai. Historici kunnen beweren dat deze titel vooral ceremonieel was, maar dat doet er in de game weinig toe.
De Eerste Missie: Geweld en Rechtvaardigheid
De speler wordt direct in de actie geworpen met Yasuke, die betrokken raakt bij een gewelddadige raid op een shinobi-dorp. Hier wordt zijn rechtvaardigheidsgevoel op de proef gesteld. Met zijn katana in de hand baant hij zich een weg door de chaos, waarbij de gameplay een perfecte mix biedt van Assassin’s Creed en Ghost of Tsushima. Yasuke beschikt over verschillende vechtstijlen en wapens, wat zorgt voor dynamische gevechten vol tactiek. Het blokkeren van aanvallen en het uit balans brengen van tegenstanders zijn essentieel om te overleven in deze wereld van bloed en strijd.
Twee Helden, Twee Stijlen
Na de heftige confrontatie met Yasuke, schakelt de game naar shinobi Naoe, die vanuit de schaduw toekijkt hoe Nobunaga’s soldaten haar dorp in brand steken. Gedreven door een diepgeworteld verlangen om haar clan te beschermen, ontvangt Naoe het iconische polsmes van haar vader en begint ze aan haar eigen avontuur.
Naoe’s gameplay is een terugkeer naar de klassiekers van de stealth-actie. Ze beweegt zich als een schim door het landschap, gebruikmakend van parkour en acrobatiek om haar doelwitten geruisloos uit te schakelen. Haar vaardigheden zijn perfect afgesteld op stealth, met de mogelijkheid om haar omgeving te observeren vanuit verborgen posities. De mix van stealth en actie biedt een frisse kijk op de Assassin’s Creed-formule.
Spectaculaire Acrobatiek en Dynamische Combat
Het vernieuwde parkoursysteem zorgt ervoor dat Naoe zich nog spectaculairder door de wereld beweegt. Tijdens haar missies kan ze duikrollen, aan muren afspringen en met een grappling hook snel daken bereiken. Deze dynamiek maakt het spel niet alleen visueel aantrekkelijk, maar ook ongelooflijk leuk om te spelen. Aan het einde van haar proloog toont Naoe haar vechtvaardigheden in een confrontatie met samoerai, waarbij ze haar tegenstanders met een combinatie van kungfu en haar Kusarigama te lijf gaat.
Complementaire Gameplay
De interactie tussen Yasuke en Naoe is interessant; hun stijlen zijn complementair en bieden de speler verschillende manieren om het verhaal te ervaren. Na de indrukwekkende proloog duiken ze samen in de open wereld, waar ze als Assassins strijden tegen onderdrukking. De mogelijkheid om op elk moment tussen de twee personages te schakelen biedt een nieuwe dimensie aan de gameplay en maakt het verkennen van de wereld nog boeiender. De missies zijn ontworpen om verschillende speelstijlen aan te moedigen, waarbij stealth en directe confrontatie met elkaar worden afgewisseld.
Verhalende Diepgang en Historische Intriges
De narratieve structuur van Assassin’s Creed Shadows doet denken aan de tv-serie Shogun, met zijn complexe politieke intriges en vreemde Japanse gewoontes. In een van de missies worden spelers zelfs uitgedaagd om deel te nemen aan een poëzieschrijfsessie, die abrupt wordt verstoord door rivaliserende clans. Dit soort momenten voegt een laag van diepgang toe aan het verhaal en maakt de wereld nog levendiger.
Een Sfeervolle Wereld vol Details
Ubisoft Québec heeft feodaal Japan met zorg vormgegeven. De wereld zit vol sfeer en aandacht voor detail. Het is niet alleen de actie die opvalt, maar ook de kleine dingen die de ervaring verrijken. Wanneer Yasuke zijn katana tevoorschijn haalt, wordt hij aangespoord om vrede te bewaren en zijn zwaard terug te steken. Dit soort interacties maken de wereld authentiek en meeslepend.
Zelf Ontdekken en Observeren
Een opvallend kenmerk van deze titel is de nadruk op zelfontdekking. In plaats van de speler aan de hand mee te nemen, moedigt de game je aan om zelf je doelwitten te lokaliseren. Dit geeft een gevoel van voldoening en avontuur, terwijl je je omgeving onderzoekt. De observatiemechanismen zijn ook vernieuwd; je moet actief op zoek naar belangrijke punten in de wereld, wat de immersie verder vergroot.
Conclusie: Een Veelbelovende Toekomst
Assassin’s Creed Shadows belooft een frisse wind door de franchise te laten waaien, met een sterke focus op verhaal, gameplay en historische context. De combinatie van Yasuke’s brute kracht en Naoe’s finesse creëert een unieke dynamiek die spelers zal boeien. Hoewel er twijfels waren, lijkt het wachten op deze titel meer dan waard te zijn. De belofte van een meeslepende ervaring in het rijke decor van feodaal Japan maakt ons enthousiast voor wat komen gaat.
Aanbevolen reactie
Doe je mee?
Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.