ANWB introduceert Auto-stopfunctie tegen onredelijk hoge blokkeertarieven in de nacht
De ANWB speelt in op de behoefte efficiënter elektrisch laden met de lancering van een slimme Auto-stopfunctie binnen hun ANWB Laadpas-app. Dit innovatieve kenmerk is ontworpen om onnodige kosten te vermijden die voortkomen uit de zogenaamde blokkeertarieven bij laadpalen. Blokkeertarieven worden normaal gesproken toegepast wanneer elektrische voertuigen na het volledig opladen van de accu te lang aan de laadpaal verbonden blijven, waardoor ze potentieel andere gebruikers hinderen. Deze tarieven worden door sommige aanbieders van laadpalen gezien als een middel om een effectieve doorstroming en beschikbaarheid van laadpunten te waarborgen.
De ANWB onderkent echter de problematiek van deze tarieven, vooral gedurende de nachtelijke uren. Het toepassen van een blokkeertarief tijdens de nacht, wanneer de vraag naar laadpunten aanzienlijk lager is, wordt door hen gezien als contraproductief. Bijna een derde van de laadpalen in Nederland hanteert zo'n tarief, ook 's nachts. De Auto-stopfunctie van de ANWB pakt dit probleem aan door automatisch het laden te stoppen tussen 23:00 uur en 07:00 uur zodra de accu vol is, waarmee wordt voorkomen dat het blokkeertarief in rekening wordt gebracht. Indien de accu voor 23:00 uur vol is, adviseert de ANWB dat het redelijk is om het voertuig te verplaatsen.
Tegelijkertijd streeft de ANWB ernaar een brede discussie op gang te brengen over het concept en de toepassing van blokkeertarieven. Zij pleiten voor een beleid waarbij de duur voordat een blokkeertarief wordt ingezet en de hoogte ervan in lijn liggen met het doel van de laadpaal en de locatie. Dit om te voorkomen dat blokkeertarieven verworden tot een extra inkomstenbron voor laadpaalaanbieders, in plaats van een stimulans voor efficiënt gebruik.
Opvallend is dat Allego, een prominente speler op de Nederlandse markt voor laadpalen, reeds heeft aangekondigd hun beleid ten aanzien van blokkeertarieven aan te passen. Na constructieve feedback van de ANWB heeft Allego besloten dat vanaf 1 september 2024 blokkeertarieven pas in rekening worden gebracht na een sessieduur van meer dan vier uur. Tevens zijn de uren tussen 23:00 uur en 07:00 uur voortaan uitgesloten van deze regeling.
Door deze stappen te zetten, ontplooit de ANWB zich niet alleen als een facilitator van praktische oplossingen voor haar leden, maar ook als een invloedrijke stakeholder in de transitie naar duurzamere mobiliteitsopties. De introductie van de Auto-stopfunctie toont de betrokkenheid van de ANWB bij het bevorderen van het gebruiksgemak van elektrisch rijden en het op een verantwoorde manier stimuleren van het gebruik van publieke laadinfrastructuur.
Aanbevolen reactie
Doe je mee?
Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.