Antipiraterijgroepen zetten EU onder druk om te voorkomen dat piratensites anoniem werken
Tientallen grote antipiraterijgroepen en andere geïnteresseerden zetten de Europese Commissie onder druk om de controles van "ken uw zakelijke klant" te verbeteren als onderdeel van de geplande Digital Services Act. De belanghebbenden willen ervoor zorgen dat piratensites niet van de ene host kunnen verdwijnen om naadloos weer op een andere te verschijnen, maar zijn van mening dat de huidige plannen te beperkt zijn.
Een van de grootste problemen waarmee antipiraterijbedrijven en hun partners in de entertainmentindustrie worden geconfronteerd, is die van anonimiteit.
Een belangrijk element van handhavingsmaatregelen is om personen en entiteiten te kunnen identificeren die verantwoordelijk zijn voor inbreuk makende activiteiten, maar op dit moment kan dat een probleem blijken te zijn. In veel gevallen doen domeinbedrijven, hosts en andere providers die piratensites in staat stellen online te blijven geen due diligence wanneer platforms zich aanmelden voor service. Als gevolg hiervan is het problematisch om echte namen aan hun operators te geven.
Verscherp wetgeving om "vals spelers" te verslaan
Zoals afgelopen zomer gemeld, betreurden vertegenwoordigers van Europol, de MPA en soortgelijke groepen de "steeds meer grensoverschrijdende dimensie van piraterij" en pleitten ze voor een geverifieerde "Know Your Business Customer" (KYBC) als een praktische manier om piratenexploitanten aan te pakken.
"Dit soort benadering zou ons in staat stellen om anonimiteit op het web te bestrijden, nu een constante van degenen die illegaal werken om te exploiteren en te verdienen door het ongeoorloofde gebruik van audiovisuele werken, door de verificatie van de informatie die wordt verstrekt in het kader van de aankoop van diensten zoals hosting, domeinen, opslag enz.," zei antipiraterijgroep FAPAV.
Afgelopen september verhoogde een grote groep antipiraterij organisaties en auteursrechthebbenden, waaronder de MPA, BREIN, BPI, IFPI en Rights Alliance, de druk op de Europese Commissie door strengere online identiteitscontroles te eisen als onderdeel van de geplande Digital Services Act.
Zij riepen met name op tot maatregelen ter ondersteuning van artikel 5 van de richtlijn inzake elektronische handel, dat bedrijven verplicht zich te identificeren, maar vaak wordt genegeerd.
Speciaal portaal om te lobbyen voor KYBC
Tientallen entiteiten die de rechten van de entertainment-, omroep-, omroep-, reclame-, farmaceutische, cosmetica- en elektronica-industrie vertegenwoordigen, hebben nu hun eigen speciale KYBC-lobbyportaal.
Gisteren publiceerden de bedrijven en groepen een open brief met de eis dat de EC haar huidige plannen uitbreidt die tot nu toe alleen KYBC-verplichtingen opleggen aan online marktplaatsen op grond van de Digital Services Act.
"Wat de KYBC-verplichtingen betreft, juichen wij het toe dat in artikel 22 een bepaling wordt opgenomen die de traceerbaarheid van handelaren waarborgt. Wij erkennen dat dit een stap vooruit betekent. Het voorstel van de Commissie voor artikel 22 introduceert echter alleen KYBC-verplichtingen in het kader van onlinemarktplaatsen", schrijven ze.
"Zo'n beperkte aanpak is een gemiste kans om het brede scala aan illegale inhoud en vervalste, onveilige, niet-conforme en ondermaatse producten online aan te pakken."
Terwijl de ondertekenaars ook bedrijven als Heineken en Philips omvatten, is de overgrote meerderheid spelers in de entertainmentindustrie. De MPA, BREIN, IFPI, BPI, Rights Alliance, FAPAV (die het portaal beheert), TTVK, IVF, VAP, plus de BBC en Sky, roepen allemaal op tot hetzelfde – een aanscherping van de regels die het voor piratensites en -diensten veel moeilijker zou maken om straffeloos te werken door artikel 5 te negeren.
"Een bedrijf kan niet online gaan zonder domeinnaam, zonder gehost te worden, of zonder advertentie- of betaaldiensten. Deze intermediaire diensten, die een directe relatie met het bedrijf hebben, zijn daarom het best geplaatst om ervoor te zorgen dat alleen bedrijven die bereid zijn om aan de wet te voldoen toegang hebben tot hun diensten", luidt hun brief.
"Dit betekent niet dat ze het gedrag van hun zakelijke klanten moeten volgen, maar dat ze alleen maar moeten vragen om zichzelf te identificeren en eenvoudige due diligence-controles toe te passen op basis van openbaar beschikbare gegevens. Als de verstrekte informatie duidelijk onjuist blijkt te zijn, of als de tussenpersoon wordt geïnformeerd dat de zakelijke klant niet is wie hij beweert te zijn, moet de tussenpersoon stoppen met het verlenen van diensten totdat de zakelijke klant de situatie heeft verholpen."
De bedrijven achter de brief hebben een duidelijke vooringenomenheid om inhoud zonder vergunning te beschermen tegen online verspreiden. Ze beweren echter ook dat een verbeterd KYBC-regime zal helpen om consumenten ook te beschermen door niet alleen 'piraten'-exploitanten te hinderen, maar ook degenen die betrokken zijn bij oplichtingswebsites, namaakgeneesmiddelen, materiaal voor seksueel misbruik en malware.
"Deze illegale activiteiten kunnen ernstige schade toebrengen aan het fysieke, psychologische en financiële welzijn van EU-burgers. In sommige gevallen, vooral tijdens de COVID-19-pandemie, kunnen ze zelfs een bedreiging voor het leven vormen. Al deze exploitanten en alle intermediaire dienstverleners die hen in staat stellen te opereren, moeten onderworpen zijn aan kybc-bepalingen", merken zij op.
Volgens de ondertekenaars biedt de Wet digitale diensten de Europese Commissie de mogelijkheid om deze en aanverwante kwesties aan te pakken die momenteel in de e-commercerichtlijn worden behandeld, onder meer door klantverificatie te eisen waarmee tussenpersonen kunnen bepalen met wie ze zaken moeten doen.
"We dringen er daarom bij [de Europese Commissie] op aan ervoor te zorgen dat alle tussenpersonen – niet alleen online marktplaatsen – weten wie hun zakelijke klanten echt zijn", concluderen ze.
In een ondersteunende verklaring van BREIN zegt de antipiraterijgroep dat het zonder de mogelijkheid om de exploitanten van commerciële inbreuk makende platforms te identificeren, te gemakkelijk is voor hen om over te schakelen naar een andere host nadat ze online zijn genomen.
"Het is daarom noodzakelijk dat de hosting- en upstream provider de identiteit van hun zakelijke klanten verifieert en ook die van contractpartijen die hun diensten (her)verkopen", schrijft BREIN.
De antipiraterijgroep voegt eraan toe dat het momenteel juridische stappen onderneemt tegen een aantal Nederlandse hostingbedrijven om hen te dwingen cruciaal bewijs in verband met piratendiensten te overhandigen. Een van die bedrijven is Worldstream, dat eerder diensten aanbood aan de inmiddels ter ziele gegane piraat CDN Moonwalk.
Na eerder bekend te staan om een aantal piratendiensten in zijn boeken, waaronder verschillende IPTV-providers, lijkt Worldstream nu samen te werken met de autoriteiten. Eerder deze maand bespraken 275 deelnemers, waaronder vertegenwoordigers van wetshandhavingsinstanties in 43 verschillende landen, hoe piraterij over de grenzen heen kan worden aangepakt in een webinar van INTERPOL en Audio-Visual Anti-Piracy Alliance.
Onder hen was Worldstream Chief Legal Operations Officer Wouter van Zwieten, die naar verluidt uitlegde hoe de private sector in staat is om bij te dragen aan handhavingsactiviteiten door middel van training, het delen van inlichtingen, analytische ondersteuning en ondersteuning van operaties.
(Artikel is vertaald in Microsoft Edge Browser)
Aanbevolen reactie
Doe je mee?
Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.