Paul McCartney waarschuwt voor de gevaren van AI in de muziek, ondanks het succes van AI-verbeterde Beatles-liedjes
Paul McCartney heeft zich uitgesproken over de risico's van ongecontroleerde kunstmatige intelligentie (AI) voor toekomstige muzikanten. Deze waarschuwing komt op een moment dat AI een cruciale rol heeft gespeeld in de productie van het Grammy-genomineerde nummer 'Now and Then'. Terwijl de Britse wetgevers zich voorbereiden om de rechten van creators te beschermen tegen ongeautoriseerd gebruik van hun kunst voor het trainen van AI-modellen, benadrukt McCartney de noodzaak om de menselijkheid in de muziek te behouden.
In aanloop naar een debat in het Britse Parlement over AI en auteursrecht, waarschuwde de legendarische Beatle dat kunstmatige intelligentie jonge muzikanten van het podium kan duwen, tenzij er grote voorzichtigheid wordt betracht. Dit lijkt misschien verrassend, vooral omdat AI McCartney en zijn bandgenoten recentelijk hielp bij het behalen van Grammy-nominaties voor Record of the Year en Best Rock Performance. Het "verloren" nummer "Now and Then" maakte gebruik van AI om audio te herstellen, inclusief de stem van de overleden John Lennon. AI-tools hebben Lennon's vocalen van een oude demo opgehaald en verbeterd, waardoor het leek alsof hij weer in de studio was met de rest van de band.
Desondanks zingt McCartney een nieuwe melodie over generatieve AI en de impact ervan op muzikanten. Een eindeloze stroom aan AI-afgeleide muziek die menselijke artiesten imiteert zonder erkenning of betaling van royalties, zou de kansen voor opkomende talenten om door te breken, kunnen verwoesten. Deze waarschuwing komt op een cruciaal moment voor AI en muziek, aangezien de Britse regering overweegt wijzigingen in de datalaws die kunstenaars in staat stellen zich af te melden voor het gebruik van hun werk voor AI-training. Deze wet zou creators de mogelijkheid bieden om AI-ontwikkelaars te verbieden hun werk te gebruiken, wat de AI's capaciteit om die nummers en geluiden na te maken, zou beperken.
"We moeten voorzichtig zijn, want het kan zomaar de overhand krijgen en dat willen we niet, vooral niet voor de jonge componisten en schrijvers voor wie dit misschien de enige manier is om een carrière op te bouwen," aldus McCartney in een verklaring gepubliceerd door The Guardian. "Als AI dat wegneemt, zou dat inderdaad een zeer treurig iets zijn."
De AI-muziek onder ogen zien
Sommigen zijn van mening dat het systeem van opt-out niet voldoende is. Veel mensen pleiten ervoor om de verantwoordelijkheid van de artiesten naar de AI-ontwikkelaars te verschuiven. Het argument is dat het aan AI-bedrijven zou moeten zijn om eerst toestemming te vragen voor het gebruik van muziek. Anders zouden muzikanten meer tijd kwijt zijn aan het controleren van AI dan aan het maken van echte muziek. Gezien de snelheid waarmee AI zich ontwikkelt, is dat een beetje alsof je copyright-whack-a-mole speelt.
Het debat in het Parlement is niet de enige plek waar AI en muziekrechtenhouders met elkaar in botsing komen. Veel apps die AI gebruiken om muziek te maken, zoals Tad.AI, Suno en Udio, worden geconfronteerd met rechtszaken van grote muzieklabels. Hoewel "Now and Then" een succes mag zijn, lijkt McCartney overtuigd dat AI de waarde van menselijke creativiteit in de muziek kan verdunnen.
Regulators moeten de juiste balans vinden tussen de rechten van artiesten en de innovaties van AI. Tot die tijd willen muzikanten dat AI-ontwikkelaars een voorbeeld nemen aan het werk van McCartney en "let it be".
-
Bron: https://www.duken.nl
Terugkoppeling
Aanbevolen reactie
Doe je mee?
Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.