Onlangs heeft het Europees Parlement gestemd over wetgeving met betrekking tot het "recht om te repareren". Deze wetten zijn bedoeld om consumenten in de Europese Unie meer rechten te geven wanneer hun elektronische apparaten kapot gaan. Het Europees Parlement en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt over extra regels om consumenten te stimuleren hun toestellen te laten repareren in plaats van te vervangen.
Een belangrijke maatregel houdt in dat wanneer iemand zijn smartphone binnen de garantietermijn laat repareren, de garantieperiode met ten minste 12 maanden wordt verlengd. EU-lidstaten kunnen ervoor kiezen om de termijn nog langer te maken, maar een minimum van 12 maanden geldt overal. Dit moet consumenten aanmoedigen om hun toestellen te laten repareren, zelfs als de garantie bijna afloopt.
Op dit moment hebben consumenten in Europa standaard twee jaar garantie op hun aankopen. Als een toestel binnen die twee jaar stuk gaat, moet de fabrikant het kunnen repareren of vervangen. Echter, de garantieperiode werd voorheen niet verlengd na reparatie, waardoor veel gebruikers ervoor kozen om hun toestellen niet te laten maken, vooral tegen het einde van de garantieperiode. Met de verlengde garantieperiode willen de nieuwe regels consumenten gemoedsrust en een extra motivatie geven om hun toestellen toch te laten repareren.
De nieuwe wetgeving bevat ook andere bepalingen. Fabrikanten moeten bijvoorbeeld informatie verstrekken over vervangingsonderdelen. Deze onderdelen moeten ook beschikbaar zijn voor reparateurs en tegen een eerlijke prijs kunnen worden aangeschaft. Daarnaast wordt het gebruik van tweedehands of 3D-geprinte onderdelen toegestaan.
Voor reparateurs gelden ook enkele verplichtingen volgens de nieuwe wetten. Zij moeten reparaties binnen een redelijke termijn en tegen een redelijke prijs kunnen uitvoeren. Bovendien moeten ze een informatiefiche aan klanten kunnen tonen waarin duidelijk wordt vermeld hoeveel de reparatie zal kosten, zodat consumenten niet voor verrassingen komen te staan. Om het gemakkelijker te maken reparateurs te vinden, wordt er een online platform opgezet waarop gecertificeerde zaken vindbaar zijn.
Hoewel het gemakkelijker wordt om toestellen te laten repareren, is dit niet verplicht. Als een toestel binnen de garantieperiode stuk gaat, kan de consument er nog steeds voor kiezen om het volledig te laten vervangen. In dat geval kan er echter geen aanspraak worden gemaakt op de verlengde garantieperiode. Op deze manier probeert de EU haar inwoners te stimuleren om te kiezen voor reparaties en zo de klimaatimpact van verschillende soorten apparaten zoals smartphones, koelkasten en wasmachines te verminderen.
- 1
- 1
Aanbevolen reactie
Doe je mee?
Je kunt nu een bericht plaatsen en je later registeren. Als je al een account hebt, kun je je hier aanmelden.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.