Spring naar bijdragen

Eregalerij

Gewaardeerde bijdragen

Inhoud met de hoogste reputatie waardering op 06/27/24 van alle content

  1. David S. (51) uit het Nederlandse Etten-Leur is veroordeeld tot een werkstraf van 180 uur door de Rechtbank in Breda voor het verkopen van illegale televisie-abonnementen gedurende een periode van zeven jaar. Deze activiteiten leverden hem een flinke som geld op, en als gevolg daarvan moet hij nu €30.000 terugbetalen. David S., die al geruime tijd met financiële problemen kampte, ging op zoek naar bijverdiensten en ontdekte een lucratieve kans toen hij zelf een illegaal tv-abonnement afsloot. Zijn onderneming nam snel toe, wat uiteindelijk resulteerde in bijna een half miljoen euro aan inkomen. De operatie van S. werd ontdekt nadat hij onder de aandacht kwam van Ziggo, voornamelijk vanwege de advertenties die hij op Marktplaats had geplaatst onder de naam 'Partyserver'. Dit trok de aandacht van Ziggo's onderzoekers, die vervolgens de autoriteiten inschakelden. Een huiszoeking in 2018 bij S. leidde tot de inbeslagname van ongeveer twintig computers en harde schijven die werden gebruikt om de illegale dienst te runnen, en onthulde een klantenbestand van ongeveer 400 personen. De betrokken apparatuur, inclusief een noodstroomvoorziening voor de illegale service, was te vinden op de zolder van David S. Hij gebruikte daarbij een rekening op naam van zijn moeder om de financiën van de operatie te beheren. Tussen 2011 en 2018 stroomde zo'n €465.000 door die rekening. Zijn cliënten kregen een Dreambox, een ontvanger waarmee men onrechtmatig toegang kon krijgen tot het complete zenderaanbod van Ziggo, door de gegevens van een echt abonnement te dupliceren en te verspreiden. David S. beweerde slechts een klein onderdeel van een groter geheel te zijn, met een zekere 'Marcel' die verantwoordelijk zou zijn voor de technische aspecten en de leiding had over de financiën. Onderzoek naar deze 'Marcel', van wie David de achternaam niet wist, heeft echter niet plaatsgevonden. Ondanks dat de aanklagers €70.000 aan onrechtmatig verkregen winsten wilden terugvorderen—waar David S. zelf beweerde slechts €14.000 winst te hebben gemaakt, na aftrek van €3.000 aan kosten—stemde de rechtbank in met een bedrag van €70.000. De lange duur van de rechtszaak, die zes jaar in beslag nam, heeft echter geleid tot het besluit dat een terugbetaling van €30.000 een passendere maatregel is. Voor S. begint nu een uitdagende periode. Na onlangs uit de schuldsanering te zijn gekomen, waar hij onder strikt toezicht van een bewindvoerder stond, moet hij nu deze forse terugbetaling zien te navigeren. Dit zal hoogstwaarschijnlijk leiden tot een nieuw en langdurig traject van financieel herstel.
    2 punten
  2. In de nabije toekomst zou het kunnen dat je toegang krijgt tot Netflix zonder daarvoor in de buidel te hoeven tasten. Netflix, een van 's werelds toonaangevende streamingdiensten, speelt met het idee van een kosteloos abonnement. Dit initiatief komt op een moment dat de service de prijzen stelselmatig heeft verhoogd; het meest recente voorbeeld is een prijsstijging van 1 tot 2 euro in mei, waardoor het premiumabonnement is gestegen naar 20 euro per maand. Het standaardabonnement kost momenteel 15 euro en het basicabonnement gaat voor minder dan tien euro over de digitale toonbank. Volgens een rapport van Bloomberg zou Netflix in de nabije toekomst het goedkoopste plan kunnen aanbieden als een gratis dienst. Hoewel Netflix geen definitieve beslissing heeft genomen over de invoering van dit gratis abonnement, lijkt het erop dat de focus primair zal liggen op uitbreiding in Aziatische en Europese landen. Dit gratis aanbod gaat niet uitsluitend over het uitbreiden van de klantenbasis; het is voornamelijk een strategische zet van Netflix om de omvang van hun advertentiemarkt te vergroten. Hoewel Netflix reeds abonnementsvormen met ingebouwde reclame verkoopt, blijft de klantenbasis voor deze diensten beperkt, gedeeltelijk omdat het nog niet universeel beschikbaar is, met inbegrip van landen zoals België en Nederland. De positionering van het Netflix-reclameplatform blijkt minder aantrekkelijk voor adverteerders in vergelijking met andere platforms, zoals YouTube, dat jaarlijks ruim 10,3 miljard dollar genereert uit advertentieverkoop. Netflix daarentegen haalt nog geen half miljard dollar op uit zijn reclame-inkomsten. Een gratis 'Netflix Basic met Ads'-abonnement kan mogelijk een impuls geven aan deze reclame-inkomsten. Netflix heeft echter te maken met toeschouwers die de advertentiebeloftes van het bedrijf met skeptisch beschouwen. Het platform is meermaals niet in staat geweest het gegarandeerde aantal vertoningen te leveren, wat leidde tot terugbetalingen aan diverse adverteerders aan het eind van 2022. Het verlangen naar een gratis abonnement is tweeledig: enerzijds hoopt Netflix hiermee nieuwe klantensegmenten aan te boren die wellicht afkerig zijn van of niet in staat zijn de maandelijkse kosten van een standaard Netflix-abonnement op te hoesten, en anderzijds probeert het de netto-inkomsten uit reclamevoering aanzienlijk te verhogen. Door een gratis, met reclame ondersteunde dienstvorm te implementeren, verkent Netflix innovatieve manieren om zijn platform toegankelijker te maken en tegelijkertijd nieuwe geldstromen aan te boren.
    1 punt
Onze eregalerij is gezet op Amsterdam/GMT+01:00
×
×
  • Nieuwe aanmaken...