Spring naar bijdragen

Activiteit zonder films

Toont status updates, discussies, handleidingen, nieuwsberichten, reviews en links geplaatst zijn in de afgelopen 365 dagen dagen.

Deze tijdlijn wordt automatisch bijgewerkt

  1. Vandaag
  2. How nice that you are going to London! Good that you are already thinking about the return trip. Hopefully someone knows if that test is approved, so that you can go back without stress!
  3. Eater

    Meta en een nieuw sprookje.

    Meta is begonnen met nieuwe tests om jongeren te ontmaskeren die zich voordoen als volwassenen op Instagram. Het moederbedrijf van het platform heeft aangekondigd nog meer gebruik te maken van artificiële intelligentie om te achterhalen of jongeren liegen over hun leeftijd. Deze stap, die Meta zelf als “een grote verandering” bestempelt, laat zien dat het bedrijf proactief te werk wil gaan in het opsporen van volwassen accounts die in werkelijkheid door tieners worden beheerd. Vanaf nu zullen de instellingen van deze accounts automatisch worden aangepast naar een tienerprofiel, wat betekent dat de gebruikers zullen worden onderworpen aan de beperkingen die zijn ingesteld ter bescherming van jongeren. Tienerprofielen op Meta-platformen zijn bedoeld voor gebruikers van 13 tot 18 jaar en hebben strikte regels om hen te beschermen tegen de gevaren van het internet en sociale media. Dit houdt in dat ze alleen privéberichten kunnen ontvangen van mensen die ze al volgen, en dat gevoelige content, zoals geweld en afbeeldingen van cosmetische ingrepen, beperkt toegankelijk is. Bovendien worden tieners gewaarschuwd wanneer ze een app langer dan een uur gebruiken, en is er een slaapmodus ingesteld tussen 22:00 en 07:00 uur. Voor kinderen onder de 16 jaar kunnen deze instellingen niet worden aangepast zonder toestemming van een volwassene. Meta claimt dat er inmiddels al 54 miljoen tieneraccounts zijn aangemaakt en dat deze maatregelen goed worden ontvangen door zowel ouders als tieners. Uit een enquête blijkt dat 90 procent van de ouders de restricties als nuttig beschouwen. Toch roept deze aanpak vragen op over de effectiviteit en de ethiek van het gebruik van AI in deze context. Is het werkelijk mogelijk om met technologie de waarheid te achterhalen, of is dit slechts een schijnoplossing die de echte problemen negeert? Het blijft de vraag of Meta met deze nieuwe tests daadwerkelijk een veiligere online omgeving kan creëren, of dat het simpelweg een manier is om de schijn op te houden zonder de onderliggende problemen aan te pakken. Ik vraag me af hoelang het duurt voordat er een studie komt die zegt het werkt. Maar maanden later blijkt dat het niet werkt.
  4. Consumenten ontevreden over streamingdiensten - Jongere generaties haken af Uit het meest recente “Digital Media Trends”-onderzoek van Deloitte blijkt dat bijna de helft van de streaminggebruikers (47%) zich in de luren gelegd voelt door hun abonnementskosten. Bijna de helft van de gebruikers vindt dat ze te veel betalen voor hun streamingdiensten, terwijl 41% van de respondenten aangeeft dat de geboden content de prijs niet meer rechtvaardigt. Dit percentage is een zorgwekkende stijging van 5 procentpunten in vergelijking met 2024. Volgens Deloitte bevinden mediabedrijven zich op een cruciaal kruispunt. Na jaren van prijsstijgingen die sneller gingen dan de inflatie, lijkt de tolerantie van consumenten bijna op zijn limiet te zijn. Een prijsverhoging van slechts vijf dollar zou al 60% van de gebruikers kunnen doen besluiten om hun favoriete dienst op te zeggen. De nieuwe generatie kijkt anders De veranderingen in mediaconsumptie zijn vooral prominent zichtbaar bij de jongere doelgroepen. Steeds minder tijd wordt besteed aan traditionele televisie en betaalde streamingdiensten; in plaats daarvan zoeken zij hun vermaak op AI-gedreven en sociaalgerichte platforms zoals TikTok. De opkomst van gratis, advertentie-ondersteunde content en door creators gegenereerd entertainment dwingt mediabedrijven tot een heroverweging: wat is anno 2025 nog écht waardevol voor de kijker? “De data zijn glashelder,” stelt Doug Van Dyke, vicevoorzitter van Deloitte LLP. “Entertainmentbedrijven moeten innoveren en wendbaar zijn om te overleven. Dit vereist een beter begrip van jongere doelgroepen, het inzetten van technologie voor gepersonaliseerde content en advertenties, en het verkennen van nieuwe distributie- en verdienmodellen.” Abonnementenmoeheid en de kracht van makers Een van de meest opvallende conclusies uit het rapport is de opkomst van ‘abonnementenmoeheid’. Jongere kijkers worden steeds kritischer en kiezen vaker voor gratis alternatieven, zoals sociale mediaplatforms met reclame. Bovendien wint de rol van AI-gestuurde apps aan belang als ontdektools voor nieuwe content. Voor Generatie Z en millennials blijkt content op sociale media vaak relevanter dan traditionele films of series. De invloed van de ‘creator economy’ groeit eveneens, waarbij digitale makers en influencers steeds meer het kijkgedrag bepalen en een loyaliteit opbouwen die traditionele studio’s nauwelijks kunnen evenaren.
  5. Nvidia heeft onlangs een hotfix uitgebracht voor zijn nieuwste GeForce-driver, bedoeld om een probleem op te lossen waarbij monitoringsoftware in sommige gevallen de temperatuur van de GPU onjuist weergeeft. Dit probleem kan leiden tot storingen in aangepaste fanprofielen, waardoor de prestaties van de videokaart niet optimaal zijn. Op hun officiële website meldt de techgigant dat de hotfix-driver, versie 576.15, is gebaseerd op de eerder uitgebrachte Game Ready Driver 576.02. Deze laatste versie werd vorige week gelanceerd, gelijktijdig met de introductie van de GeForce RTX 5060 Ti. De hotfix is specifiek ontworpen om te voorkomen dat bepaalde software de GPU-temperatuur verkeerd weergeeft na het ontwaken van de computer uit de slaapstand of wanneer de functie voor snel opstarten is ingeschakeld. In deze situaties kan de temperatuur vast komen te zitten op een onjuiste waarde, wat resulteert in het falen van aangepaste fanprofielen die afhankelijk zijn van de temperatuur van de GPU. Unwinder, de ontwikkelaar van MSI Afterburner, heeft dit probleem bevestigd op het Guru3D-forum. Naast het oplossen van het temperatuurprobleem, pakt de update verschillende andere kwesties aan die gebruikers van de RTX 50-serie zijn tegengekomen. Dit omvat onder andere te lage idle kloksnelheden, crashes en flikkeringen tijdens het gamen, en het verschijnen van een zwart scherm bij laptops. Ook zijn er oplossingen voor crashes tijdens het renderen in Lumion 2024 en het optreden van microstutters bij het gebruik van v-sync met SteamVR. Belangrijkste Oplossingen in Hotfix Driver 576.15: [RTX 50-serie] Sommige games vertonen schaduwflikkeringen of -corruptie na de update naar GRD 576.02. Lumion 2024 crasht op GeForce RTX 50-serie grafische kaarten bij het betreden van de rendermodus. GPU-monitoringtools kunnen stoppen met het rapporteren van de GPU-temperatuur na het ontwaken van de pc uit de slaapstand. [RTX 50-serie] Sommige games kunnen crashen tijdens het compileren van shaders na de update naar GRD 576.02. [GeForce RTX 50-serie notebook] Terugkeer uit de moderne slaapstand kan resulteren in een zwart scherm. [RTX 50-serie] SteamVR kan willekeurige V-SYNC micro-stutters vertonen bij gebruik van meerdere beeldschermen. [RTX 50-serie] Lagere idle GPU-kloksnelheden na de update naar GRD 576.02. Een GeForce-driver is een uiterst complex stuk software. Een team van software-engineers is voortdurend bezig met het toevoegen van functies en het verhelpen van bugs. Deze wijzigingen worden in de hoofdversies van de driver verwerkt, die vervolgens door een uitgebreid kwaliteitscontroleproces gaan voordat ze worden vrijgegeven. Met zoveel wijzigingen in de pijplijn, proberen we vaak de release van drivers af te stemmen op belangrijke game- of productlanceringen. Hoewel dit proces ons in de loop der jaren goed heeft gediend, heeft het ook een belangrijke zwakte: soms kan een wijziging die voor veel gebruikers van belang is, enige tijd wachten voordat we de driver kunnen uitbrengen. De GeForce Hotfix-driver is onze manier om enkele van deze oplossingen sneller beschikbaar te stellen. Deze drivers zijn in wezen hetzelfde als de eerder uitgebrachte versie, met een beperkt aantal aanvullende gerichte oplossingen. De fixes die worden opgenomen, zijn deels gebaseerd op uw feedback in de Driver Feedback-discussies en deels op de haalbaarheid om deze snel aan te pakken. Deze oplossingen (en vele andere) zullen worden opgenomen in de volgende officiële driverrelease, waarna de hotfix-driver niet meer beschikbaar zal zijn. Het is belangrijk op te merken dat deze Hotfix-drivers in bèta zijn, optioneel en "as-is" worden aangeboden. Ze doorlopen een verkort kwaliteitscontroleproces. De enige reden voor hun bestaan is om u sneller van oplossingen te voorzien. De veiligste optie is om te wachten op de volgende WHQL-gecertificeerde driver. We begrijpen echter dat velen van u bereid zijn om deze hotfixes uit te proberen. Daarom bieden we NVIDIA Hotfix-drivers uitsluitend aan via onze NVIDIA Customer Care-ondersteuningssite. Download de GeForce Hotfix-displaydriver versie 576.15 voor Windows 10 x64 / Windows 11 x64 via de volgende link. Deze Hotfix-drivers zijn het resultaat van veel extra werk van onze engineeringteams. We hopen dat ze waardevol voor u zijn.
  6. Eater

    Vercel Bekritst LaLiga's Blokkades

    Vercel Bekritst LaLiga's Blokkades als “Onverantwoorde Internetcensuur” Vandaag heeft Andy Maxwell gemeld dat Vercel, een cloud-gebaseerd webapplicatieplatform, zich heeft aangesloten bij de groeiende lijst van bedrijven wiens servers in Spanje zijn geblokkeerd als gevolg van LaLiga's voortdurende anti-piraterijcampagne gericht op IPTV. In een krachtige verklaring hebben de CEO van Vercel en de hoofdingenieur van het bedrijf de "onbeperkte" blokkades bestempeld als een "onverantwoorde vorm van internetcensuur," die legitieme klanten belemmert in hun dagelijkse werkzaamheden. Sinds begin februari heeft Spanje te maken met ongekende, maar vermijdbare verstoringen van eerder functionerende, volledig legitieme online diensten. Een gerechtelijk bevel, verkregen door de prestigieuze voetbalcompetitie LaLiga in samenwerking met telecomgigant Telefonica, heeft ISPs gemachtigd om blokkades uit te voeren op grote schaal, met als doel de toegang tot piraten IPTV-diensten en websites te voorkomen. Aanvankelijk lag de focus op Cloudflare, waar gedeelde IP-adressen door lokale ISPs werden geblokkeerd zodra piraten werden gedetecteerd, ongeacht of legitieme Cloudflare-klanten deze ook gebruikten. Toen juridische stappen van Cloudflare faalden, deels omdat een rechter stelde dat er geen bewijs was van schade aan derden, gingen LaLiga en Telefonica door met hun blokkadecampagne. Deze begon in februari en heeft sindsdien onschuldige derden getroffen. Vercel: De Laatste Doelwit Het Amerikaanse Vercel beschrijft zichzelf als een "volledig platform voor het web." Door het aanbieden van cloudinfrastructuur en ontwikkelaarstools kunnen gebruikers code vanaf hun computers implementeren en binnen enkele seconden operationeel maken. Vercel is geen 'illegale' hostingprovider die auteursrechtschendingen negeert; het neemt zijn verantwoordelijkheden zeer serieus. Toch werd vorige week duidelijk dat de blokkade-instructies van het door Telefonica beheerde telecombedrijf Movistar opnieuw onschuldige gebruikers troffen, dit keer klanten van Vercel. Movistar meldde opnieuw onterechte blokkades. Terwijl de discussie op X voortduurde, werd Vercel CEO Guillermo Rauch gevraagd of Vercel "verzoeken had ontvangen om illegale inhoud te verwijderen voordat de blokkade plaatsvond." De hoofdingenieur van Vercel, Matheus Fernandes, antwoordde snel: "Geen verwijderverzoeken, alleen blokkades." Al snel lieten andere gebruikers hun onvrede blijken; ChatGPT werd regelmatig op zondag geblokkeerd, een hele dag "verpest" door onterechte blokkades van de AI-code-editor Cursor, blokkades bij Cloudflare, GitHub, BunnyCDN, en de lijst gaat maar door. Vercel Bekritiseert “Onverantwoorde Internetcensuur” In een gezamenlijke verklaring vorige week wezen Vercel CEO Guillermo Rauch en hoofdingenieur Matheus Fernandes op het gerechtelijk bevel van LaLiga/Telefonica en meldden dat ISPs "hele IP-reeksen blokkeren, niet specifieke domeinen of inhoud." Onder deze IP-adressen bevinden zich 66.33.60.129 en 76.76.21.142, "gebruikt door bedrijven zoals de Spaanse startup Tinybird, Hello Magazine, en anderen die op Vercel opereren, ondanks geen enkele betrokkenheid bij piraterij." Dit is geen nauwkeurig gerichte verwijdering. LaLiga is een particuliere organisatie die IP-brede blokkades in gang zet die cruciale infrastructuur, ontwikkelaars en bedrijven beïnvloeden—zonder beoordeling, due process of transparantie. Deze blokkades worden voornamelijk gehandhaafd tijdens LaLiga-wedstrijden, meestal in het weekend en op geselecteerde weekdagen wanneer live-uitzendingen plaatsvinden. Het blokkeren van individuele sites door ISPs is gebruikelijk. Dit gebeurt doorgaans door het inspecteren van de Server Name Indication (SNI) header tijdens de TLS-handshake. SNI bevat de hostnaam in platte tekst voordat deze wordt versleuteld, waardoor ISPs specifieke domeinen kunnen blokkeren terwijl ander verkeer op hetzelfde IP ongemoeid blijft, zelfs wanneer het daadwerkelijke verkeer is versleuteld. Maar dat is niet wat hier gebeurt. Spaanse ISPs blokkeren hele IP's, negeren SNI en doen geen moeite om onderscheid te maken tussen hosts. Elke website of dienst achter een geblokkeerd IP wordt offline gehaald, ongeacht de legitimiteit. Wat begon als een anti-piraterijmaatregel is veranderd in een onverantwoorde vorm van internetcensuur. Er is geen onderscheid tussen gerichte handhaving en massale collateral damage. IP's worden collectief op de zwarte lijst gezet. Vercel en LaLiga in Contact Zoals alle platforms die werken met door gebruikers geüploade inhoud, ontvangt Vercel externe klachten over mogelijke auteursrechtschendingen. Vercel's laatste transparantierapport onthult dat het in de laatste rapportageperiode 1.015 DMCA-meldingen heeft ontvangen en in reactie daarop inhoud heeft beperkt in 1.001 gevallen. Ter vergelijking, Vercel heeft zes miljoen gebruikers en heeft een speciaal geschillenbeslechtingsprogramma, mocht dat nodig zijn in het kader van enige klacht. De details over deze laatste blokkadecrisis en de vele andere sinds februari zijn niet openbaar beschikbaar. Dit gebrek aan transparantie is kenmerkend voor de meeste, zo niet alle, dynamische blokkadeprogramma's wereldwijd. Met bijna nul transparantie is er geen verantwoordelijkheid wanneer blokkades de verkeerde kant op gaan, en er is geen duidelijk proces waardoor onschuldige partijen eerlijk gehoord kunnen worden. Hoewel deze nadelen een reële zorg zijn, lijkt het erop dat tech-savvy Spanjaarden de uitdaging omarmen. In ons vorige rapport hebben we verschillende coderingsprojecten belicht die proberen de blokkadeproblemen op verschillende manieren tegen te gaan. Het project hayahora.futbol is bijzonder indrukwekkend; het verzamelt bewijs van blokkade-incidenten, inclusief data, welke ISPs blokkades hebben geïmplementeerd, hoe lang de blokkades van kracht waren, en welke legitieme diensten onterecht zijn geblokkeerd. De Veranderende Rol van ISPs Traditioneel waren ISPs de eersten die zich tegen siteblokkades verzetten, maar in Spanje hebben alle betrokkenen commerciële belangen bij de geblokkeerde inhoud. Ze hebben ingestemd met de voorwaarden van het blokkadebevel en zijn er niet tegen hun wil aan onderworpen; daarom heeft de rechtbank het goedgekeurd. Toch, wanneer LaLiga wordt gepresenteerd als de drijvende kracht achter de gebeurtenissen in Spanje, krijgt de aanzienlijke hulp die het nodig heeft om blokkades te realiseren weinig aandacht. De redenen waarom die hulp blijft komen – ondanks bekende en herhaalde overblokkade-incidenten – kunnen vragen oproepen in het kader van het bredere netneutraliteitsdebat. Enerzijds beschermen LaLiga, Telefonica en de betrokken ISPs hun rechten in live-uitzendingen van LaLiga-wedstrijden tegen wijdverspreide piraterij onder extreem moeilijke omstandigheden. Anderzijds blokkeren ze IP-adressen waarvan hun geavanceerde anti-piraterijafdelingen weten dat deze ook worden gebruikt door onschuldige bedrijven en hun klanten die legitieme zaken in Spanje proberen te doen. Er zijn aanwijzingen dat ze mogelijk in de problemen komen. Dat leidt ons naar RootedCON, de cybersecuritygroep die eerder heeft geprobeerd om LaLiga's blokkadecampagne te beëindigen met een beroep op de rechtbank. Net als Cloudflare mislukte deze poging, maar de motivatie om andere potentiële kansen te onderzoeken blijft hoog. Eerder afgedaan als "nerds" door LaLiga, beschouwen anderen de term "hackers" als meer beschrijvend. Dit voegt ook meer spice toe aan de recente vermelding dat er mogelijk een release van "technische tools om mensen te irriteren" kan komen als een interim (maar volkomen legale) anti-blokkade maatregel. Conclusie De situatie rondom de blokkades door LaLiga en Telefonica roept belangrijke vragen op over de toekomst van internetcensuur en de verantwoordelijkheden van zowel bedrijven als overheden. Terwijl Vercel zich inzet voor een open en toegankelijke webomgeving, is het duidelijk dat er een balans moet worden gevonden tussen het bestrijden van piraterij en het waarborgen van de rechten van legitieme gebruikers. De komende maanden zullen cruciaal zijn in het bepalen van de richting die deze kwestie zal inslaan.
  7. Eater

    Nintendo Vordert Schadevergoeding

    Nintendo Vordert Schadevergoeding en Brede Verbodsbepaling Tegen 'Piraten' Game Streamer Nintendo heeft zijn zinnen gezet op een juridische afhandeling van de rechtszaak tegen gamer Jesse Keighin, beter bekend als EveryGameGuru, nadat hij niet heeft gereageerd op de aanklacht. De gamegigant eist $17.500 aan schadevergoeding wegens inbreuk op het auteursrecht, waaronder het streamen van pre-release games en het delen van links naar emulators. Daarnaast vraagt Nintendo om een brede wereldwijde verbodsbepaling om toekomstige inbreuken te voorkomen, zelfs voor games die nog niet bestaan. Voor grote bedrijven zoals Nintendo is het bestrijden van online piraterij niet alleen een kwestie van het straffen van individuele inbreukmakers; het gaat ook om strategische afschrikking. Rechtszaken aanspannen tegen casual gamers die mogelijk een eenmalige fout hebben gemaakt, is niet bepaald een slimme zet en kan averechts werken. Nintendo is zich hiervan bewust en kiest zijn strijd zorgvuldig. De zaak tegen Jesse Keighin, die onder zijn gamernaam "EveryGameGuru" bekend is, illustreert deze aanpak. De aanklacht, die in november vorig jaar werd ingediend bij een federale rechtbank in Colorado, somt verschillende vermeende overtredingen op, waaronder het streamen van pre-release games met behulp van illegaal verkregen ROMs en de verspreiding van omzeiltools. Gezien de publieke blootstelling via streamingplatforms zoals YouTube, Discord en Twitch, is het niet moeilijk te begrijpen waarom Nintendo deze specifieke beklaagde in het vizier heeft genomen. Afwezig en Onverschrokken Beklaagde Het kan een angstaanjagende gedachte zijn om aangeklaagd te worden door een multinationale onderneming ter waarde van miljarden dollars. In dit geval leek de beklaagde echter onverschrokken, gezien de openbare berichten die online verschenen. In plaats van te proberen een juridische ramp te vermijden, nam Keighin blijkbaar het initiatief, zonder tekenen van berusting. Sterker nog, hij schreef op een gegeven moment aan het juridische team van Nintendo: "Jullie runnen een bedrijf. Ik run de straten," en waarschuwde hen dat ze beter onderzoek hadden moeten doen voordat ze actie ondernamen. De beklaagde zou bovendien bewijs hebben vernietigd en heeft geprobeerd om de pogingen van Nintendo om hem persoonlijk op te roepen te ontwijken. Vanwege deze complicaties stond de rechtbank uiteindelijk toe om de oproep via e-mail en de woonadressen van zijn moeder, grootmoeder en partner te doen. Toen dat ook geen reactie opleverde, vroeg de gamegigant om een standaard uitspraak, zodat ze de zaak verder konden brengen zonder een officiële verdediging. Nintendo Vordert Standaard Uitspraak In een verzoekschrift voor een standaard uitspraak legt Nintendo uit dat de beklaagde opzettelijk gestreamde pirated versies van pre-release games naar zijn volgers heeft uitgezonden. Deze streams werden aangeduid als "EARLY RELEASE" of "FIRST LOOK", maar zonder toestemming van Nintendo. "Minstens vijftig keer in de afgelopen twee jaar heeft de Beklaagde gameplay van pirated versies van ten minste tien verschillende Nintendo games gestreamd - allemaal voordat deze titels werden uitgebracht," stelt Nintendo. "Door games te streamen voordat ze gepubliceerd zijn, normaliseert en moedigt de Beklaagde pre-release piraterij aan, wat kijkers signaleert dat ook zij moeten piraten en het spel nu kunnen spelen, zonder te wachten op de release of ervoor te betalen." De Aanklachten van Nintendo Naast de directe inbreuk op de auteursrechten van games zoals "Mario & Luigi: Brothership", deelde de beklaagde ook links naar Nintendo Switch emulators zoals Ryujinx, Yuzu, Suyu en Sudachi op sociale media. Hiermee zegt Nintendo dat hij effectief handelde in omzeiltechnologie. Bovendien beschuldigt Nintendo Keighin ervan technische beschermingsmaatregelen zelf te omzeilen, in strijd met de DMCA, en gebruik te maken van gehackte hardware om pirated games te spelen. "De Beklaagde gebruikte vaak een emulator, maar ook een gehackte Nintendo Switch, wat aantoont dat hij zonder toestemming toegang heeft verkregen tot de pre-release games die hij streamde," schrijft Nintendo. $17.500 en een Brede Verbodsbepaling De juridische documenten omvatten tien titels waarvan de beklaagde naar verluidt opzettelijk inbreuk heeft gemaakt. In theorie kan dit leiden tot maximaal $1,5 miljoen aan wettelijke schadevergoeding voor auteursrechtsinbreuk alleen, maar de gamefirma vraagt om een aanzienlijk lager bedrag. Nintendo vraagt schadevergoeding voor slechts één van de tien games en stelt dat $10.000 een passende vergoeding is. Na bijna twee jaar negeren van eerdere waarschuwingen, zou dit moeten helpen om toekomstige overtredingen te ontmoedigen. Voor het omzeilen van technische beschermingsmaatregelen en het verhandelen van omzeiltechnologie vraagt de gamegigant respectievelijk $5.000 en $2.500 aan schadevergoeding. Dit brengt het totale schadebedrag op $17.500. Naast de financiële schadevergoeding vraagt Nintendo ook om een brede permanente verbodsbepaling tegen Keighin, die wereldwijd van toepassing zou zijn. Indien verleend, zou dit verbod de beklaagde verbieden om in de toekomst enige inbreukmakende activiteiten te ondernemen, inclusief het gebruik van emulators. De Voorgestelde Verbodsbepaling van Nintendo Deze beperkingen gelden voor bestaande emulators zoals Yuzu of Ryujinx, maar ook voor die nog niet zijn genoemd. Evenzo zou het verbod van toepassing zijn op bestaande Nintendo games en games die nog niet bestaan. Ondertussen moeten alle inbreukmakende hardware en software worden vernietigd. De rechtbank heeft het verzoek van Nintendo nog niet goedgekeurd, maar het is opmerkelijk dat het bedrijf niet het maximale bedrag aan schadevergoeding heeft gevraagd. In plaats daarvan hoopt het een afschrikkende boodschap over te brengen aan Keighin en andere vermeende piraten, om te stoppen met het pirateren en streamen van Nintendo games. Of deze strategie vruchten zal afwerpen, moet nog blijken. Tot nu toe lijkt “EveryGameGuru” niet erg ontvankelijk voor de benadering van Nintendo. Desondanks brengt deze juridische actie ook een waarschuwing voor anderen met zich mee dat Nintendo geen waarde hecht aan pre-release streams of reclame voor 'rogue' emulators.
  8. Welkom bij onze wekelijkse blik op de meest gepirate films op NZB en torrent-sites. Wat zijn de piraten deze week aan het downloaden? Op de eerste plaats staat 'A Working Man', gevolgd door 'Mickey 17'. 'A Minecraft Movie' sluit de top drie af. De gegevens voor onze wekelijkse downloadlijst zijn geschat door TorrentFreak en dienen uitsluitend ter informatie en educatieve doeleinden. Het downloaden van content zonder toestemming is een schending van het auteursrecht. Deze Torrent en NZB-downloadstatistieken zijn bedoeld om verder inzicht te geven in de trends van piraterij. Alle gegevens zijn verzameld uit openbare bronnen. Deze week verwelkomen we een nieuwkomer in de lijst. “A Working Man” is de meest gedeelde titel van het moment. Hieronder vindt u de meest gedownloade films voor de week eindigend op 21 april: Rang Vorige Filmtitel IMDb Beoordeling 1 (6) A Working Man 6.0 2 (1) Mickey 17 7.0 3 (3) A Minecraft Movie 6.0 4 (2) Novocaine 6.6 5 (5) In Lost Lands 4.7 6 (4) Black Bag 7.0 7 (7) Captain America: Brave New World 6.0 8 (10) Mufasa: The Lion King 6.7 9 (8) Moana 2 6.9 10 (…) The Alto Knights 5.7 We blijven de ontwikkelingen in de wereld van film en piraterij nauwlettend volgen. Vergeet niet dat het downloaden van films zonder de juiste toestemming niet alleen onwettig is, maar ook de creatieve industrie schaadt. Blijf op de hoogte van onze wekelijkse updates en ontdek welke films de meeste aandacht trekken in de wereld van piraterij.
  9. Als gepassioneerde gamer kan ik soms overweldigd worden door het enorme aantal titels in mijn gamebibliotheek. Playnite is uitgegroeid tot een krachtige oplossing om mijn game-launchervaring te stroomlijnen. Een van de meest waardevolle functies die ik heb ontdekt, is de mogelijkheid om mijn gamebibliotheek efficiënt te organiseren. Door games te categoriseren in op maat gemaakte collecties, kan ik mijn favorieten of titels die ik nog moet spelen snel terugvinden. Zo heb ik collecties aangemaakt op basis van genres, platforms en zelfs persoonlijke beoordelingen. Deze aanpak bespaart niet alleen tijd, maar verrijkt ook mijn game-ervaring door me in staat te stellen snel toegang te krijgen tot de games waar ik op dat moment zin in heb. Hieronder zie je de verschillende soorten catagorieën die je bijvoorbeeld kan aanmaken/wijzigen of zelfs verwijderen Daarnaast zijn de aanpasbare launchopties van Playnite echt een game-changer voor mij. Ik kan specifieke launchparameters voor elke game instellen, zoals het aanpassen van de resolutie-instellingen of het starten in venstermodus. Dit niveau van aanpassing zorgt ervoor dat elke game optimaal draait volgens mijn voorkeuren. Zo heb ik bepaalde games zo ingesteld dat ze starten met specifieke mods of configuraties die de gameplay verbeteren, wat de ervaring nog aangenamer maakt. Kortom, de combinatie van efficiënte organisatie en aanpasbare launchopties heeft mijn benadering van gamen volledig veranderd. Integratie met Andere Gamingdiensten Een van de opvallende kenmerken van Playnite is de naadloze integratie met verschillende gamingdiensten, inclusief Duken. Deze integratie heeft mijn game-ervaring aanzienlijk verbeterd door meerdere platforms in één handige interface samen te brengen. Met Playnite heb ik toegang tot mijn hele bibliotheek, of mijn games nu op Steam, Epic Games of andere platforms staan, zonder dat ik tussen verschillende launchers hoef te schakelen. Deze uniforme ervaring vereenvoudigt niet alleen het gamebeheer, maar stelt me ook in staat om speeltijd en prestaties over verschillende diensten bij te houden. Op deze afbeelding zie je de standaard playnite Lay-Out met verschillende games uit verschillende bibliotheken/launchers/clients (zoals steam/GOG/Epic) Om deze integratie te maximaliseren, heb ik enkele tips opgevolgd om Playnite effectief te verbinden met verschillende gamingdiensten. Ten eerste zorgde ik ervoor dat al mijn accounts zijn gelinkt binnen de Playnite-instellingen, wat automatische game-detectie mogelijk maakt. Ik raad ook aan om regelmatig de bibliotheek te verversen om nieuwe titels die aan mijn accounts zijn toegevoegd op te vangen. Door dit te doen, houd ik mijn gamebibliotheek up-to-date en georganiseerd zonder de rompslomp van handmatige invoer. De mogelijkheid om al mijn games op één plek te hebben, verrijkt mijn totale game-ervaring, waardoor deze aangenamer en efficiënter wordt. Game Metadata Instellen voor Betere Organisatie Het gebruik van het tagging-systeem van Playnite heeft mijn organisatie-inspanningen echt revolutionair gemaakt. Door tags toe te wijzen aan elke game op basis van verschillende criteria, zoals genre, voortgangsstatus en persoonlijke beoordelingen, kan ik snel filteren en de games vinden die ik wil spelen. Zo heb ik tags aangemaakt voor "Voltooid," "In Behandeling," en "Multiplayer," waardoor ik mijn game-sessies kan prioriteren op basis van mijn huidige stemming of beschikbare tijd. Dit niveau van organisatie bespaart niet alleen tijd, maar verrijkt ook mijn game-ervaring door het navigeren door mijn bibliotheek te vergemakkelijken. Bovendien blijkt het benutten van metadata in Playnite een efficiënte strategie voor gamebeheer te zijn. Door gedetailleerde informatie toe te voegen, zoals releasedata, ontwikkelaars en gamebeschrijvingen, krijg ik een dieper inzicht in mijn bibliotheek. Deze metadata helpt me om weloverwogen beslissingen te nemen over welke games ik opnieuw wil bezoeken of verder wil verkennen. Daarnaast maakt Playnite het mogelijk om metadata uit verschillende bronnen te importeren, waardoor mijn bibliotheek niet alleen georganiseerd is, maar ook verrijkt met waardevolle informatie over elke titel. Playnite Verbeteren met Plugins Het verkennen van Playnite-plugins heeft een wereld van mogelijkheden geopend voor het verbeteren van mijn game-ervaring. De community-gedreven aard van Playnite betekent dat er talloze plugins beschikbaar zijn die inspelen op verschillende gamingbehoeften. Zo ontdekte ik plugins die extra metadata bieden, de gebruikersinterface verbeteren en zelfs gameplay-statistieken tonen. Deze plugins stellen me in staat om Playnite aan te passen aan mijn specifieke voorkeuren en gamestijlen, waardoor het een echt gepersonaliseerde ervaring wordt. Op de onderstaande afbeelding zie je een aangepaste versie van Playnite met plugins en skins Om het meeste uit de plugin-mogelijkheden van Playnite te halen, raad ik aan om de tijd te nemen om de beschikbare opties te verkennen en gebruikersrecensies te lezen. Op deze manier kan ik de plugins identificeren die mijn ervaring het meest zullen verbeteren. Zo vond ik een plugin die mijn game-prestaties op een visueel aantrekkelijke manier weergeeft, wat het gemakkelijker maakt om mijn voortgang bij te houden. Door deze plugins toe te voegen, heb ik Playnite omgetoverd tot een uitgebreide gaminghub die aan al mijn wensen als gamer voldoet. Het Back-uppen van je Playnite-configuratie Het waarborgen van de veiligheid van mijn gamingconfiguratie is een prioriteit geworden, en Playnite biedt uitstekende tools voor het back-uppen van mijn instellingen. Ik heb verschillende tips ontdekt voor het effectief back-uppen van mijn gamingconfiguratie. Ten eerste exporteer ik regelmatig mijn Playnite-configuratiebestand, dat al mijn instellingen, collecties en tags bevat. Deze eenvoudige stap zorgt ervoor dat ik mijn setup snel kan herstellen in het geval van onvoorziene problemen of systeemstoringen. Daarnaast heb ik de gewoonte aangenomen om mijn backups op meerdere locaties op te slaan, zoals cloudopslag en externe schijven. Deze redundantie garandeert dat mijn configuratie veilig is, ongeacht wat er met mijn primaire opslag gebeurt. Door prioriteit te geven aan backups kan ik met een gerust hart genieten van mijn zorgvuldig samengestelde gamebibliotheek en gepersonaliseerde instellingen, waardoor ik me volledig kan concentreren op mijn game-ervaring zonder me zorgen te maken over het verliezen van mijn voortgang. Conclusie Met Playnite ben ik erin geslaagd om mijn gamingervaring te optimaliseren door gebruik te maken van de krachtige functies die het biedt. Van het organiseren van mijn gamebibliotheek tot het integreren met verschillende gamingdiensten en het benutten van metadata en plugins, elke stap heeft bijgedragen aan een efficiëntere en aangenamere gamingervaring. Door regelmatig mijn configuratie te back-uppen, heb ik ook de gemoedsrust dat mijn games veilig zijn. Dus, of je nu een doorgewinterde gamer bent of net begint, Playnite biedt onmisbare tools om je game-ervaring te verbeteren. Je vind Playnite hier
  10. Welkom terug bij Game Shorts, jouw favoriete plek voor gamingnieuws, zo snel als de Joy-Con drift bij je favoriete kartgame. We zijn aangekomen bij aflevering #35, en net als elke gamer op zondagmiddag, zijn we vandaag in vijf hapklare stukjes verdeeld. Dus trek je +2 bril van scherpzinnigheid aan, zet je chocokoekje klaar en laten we ons samen onderdompelen in het nieuwste gamenieuws. Let’s-a go! Switch 2: Alleen microSD Express – snellere laadtijden en tragere portemonnee Heb je al wat gespaard voor de Switch 2? Geweldig! Maar houd je portemonnee gereed, want voor extra opslag heb je nu een gloednieuw soort microSD-kaartje nodig: microSD Express. Nintendo heeft besloten dat de oude kaartjes net zo welkom zijn als een blauwe shell op de finishlijn. Deze kaarten zijn sneller dan je beste combo in je favoriete fighting game (ja, die vergelijkingen zijn legitim, we zijn gamers). Maar pas op, ze zijn ook duur! Een 256 GB kaartje kan wel oplopen tot zestig euro. En om het in perspectief te plaatsen: dat is ongeveer gelijk aan drie keer Stardew Valley, een halve controller, of die onbetaalde rekening van je internetprovider (ja, die moet ook betaald worden). Tip van de dag: Koop je games fysiek! Zo bespaar je opslagruimte én het voelt super retro. “It’s-a deal!” Oblivion Remaster officieel: Terug naar de wortels van Tamriel Ja, je leest het goed: The Elder Scrolls IV: Oblivion krijgt een officiële remaster! Bethesda heeft het bevestigd met een teaser, en we wachten allemaal met spanning op de onthulling van morgen om 17:00 uur. Wie weet, misschien krijgen we aan het einde van de show wel een shadowdrop, en dat is altijd spannend! Voor degenen die Oblivion vergeten zijn: dit is die game waarin je urenlang verdwaalt door willekeurige NPC’s te volgen of stiekem tomaten uit winkels te roven. In 2006 won het de Game of the Year-award, en nu, 19 jaar later, zijn we klaar voor een nostalgische terugkeer naar de gouden poorten van, nou ja, Oblivion. Spoiler: Mijn fast-travel-scroll ligt al klaar, ik moet alleen nog even die goblins van mijn voordeur meppen. NVIDIA RTX 5060 Ti: Snellere pixels voor een kleinere portemonnee NVIDIA heeft eindelijk de geheimen onthuld van de GeForce RTX 5060 Ti! Deze nieuwe GPU komt in twee varianten: 16 GB voor $429 8 GB voor $379 Dat is, laten we eerlijk zijn, niet goedkoop, maar vergeleken met eerdere generaties GPU’s is het alsof je in een EA-game een lootbox koopt en daadwerkelijk krijgt wat je nodig hebt. Hopelijk zonder het gevoel dat je bedrogen bent. Volgens NVIDIA moeten laptops met de 5060 Mobile chip in mei beschikbaar zijn, vanaf $1099. Dus ja, het is tijd om je prioriteiten te stellen: nieuwe GPU of een vakantie met het gezin? Keuzes, keuzes… 🐼 Game Freak lanceert Pandoland – Pokémon zonder Pokémon, maar mét panda's De makers van Pokémon hebben een nieuwe game gelanceerd: Pandoland. Dit gratis mobiel RPG-avontuur laat je op schattenjacht gaan met vrienden. Je kunt tot wel 500 metgezellen verzamelen – het verzamelplezier blijft intact, maar nu zonder Pikachu en met Pandachonk XL (oké, die naam heb ik verzonnen, maar je snapt het idee). Natuurlijk zijn er ook microtransacties, want deze panda's willen geen bamboe, maar euro’s. En tijdens de lanceerweek krijg je een “SR Guaranteed Ticket” als je vrienden uitnodigt. Heerlijk old-school werven – Pokémon Go meets MLM-vibes! 📱 Fun fact: Het spel is ontwikkeld met WonderPlanet, en nee, dat is geen nieuwe Sonic-zone. Rematch scoort tijdens bèta – Kungfu ontmoet FIFA Van de makers van Sifu komt nu Rematch, een hilarische sportgame waarin je 4v4 of 5v5 potjes speelt in een kungfu-voetbalsetting. Tijdens de open bèta van afgelopen weekend waren er meer dan 100.000 gelijktijdige spelers actief – dat zijn er meer dan je gemiddelde Eredivisie-wedstrijd, en ze kunnen ook nog eens tegen een bal schoppen! De game verschijnt op 19 juli voor PS5, Xbox Series X|S en PC, en is meteen beschikbaar via Game Pass. Maar pas op: de prijs is €30, dus dit is geen gratis schot! 🥋 Mijn voorspelling: Je gaat verliezen van een twaalfjarige die zijn combo's sneller kent dan jij je Netflix-wachtwoord. 🎉 Tot slot: Dat was Game Shorts #35! We hebben geleerd dat geheugenkaartjes duur zijn, Bethesda graag onze nostalgie melkt, NVIDIA ons nog steeds niet kan uitleggen wat ‘euro’s’ zijn, pandabeertjes ook microtransacties kennen, en dat voetbal veel leuker is met een achterwaartse trap in slow-motion. Volgende keer duiken we misschien in de mysterieuze wereld van pre-order bonussen, of bespreken we waarom onze game-backlog eigenlijk de eindbaas is waar we nooit van winnen. Tot die tijd: zorg ervoor dat je savegames niet corrupt raken, je microSD-kaarten niet verdwijnen in de bank, en vergeet vooral niet… Altijd op F5 te drukken in het echte leven. Het helpt misschien niet, maar het voelt wel krachtig. Heb je zin in de volgende editie? Game Shorts #36 verschijnt zodra de gamenieuws-goden ons opnieuw zegenen met absurditeiten, aankondigingen en belachelijke DLC-prijzen! 🕹️
  11. Welkom bij de nieuwste aflevering van Tech Shorts, waar AI, ASML en de TikTok-generatie van ouderen perfect samensmelten! We zijn inmiddels beland bij editie #36, oftewel drie dozijn technologische puzzels met een flinke scheut satire. Vandaag nemen we een duik in de wereld van simkaart-samenzweringen, een AI-fabriek zonder centen, taalmodellen die hallucineren, digitale opa’s en oma’s met een staalhard brein, en ontdekken we waarom een Brabantse boerenapostel de grondlegger van open source marketing is. Laten we nerdy worden! De Prepaid Puzzel: Simkaarten als de nieuwe balaclava Nederland is met stip een van de laatste Europese landen waar je anonieme prepaid simkaarten kunt kopen alsof het frikandellen zijn bij het tankstation. En eerlijk is eerlijk, dat is best verwarrend, vooral omdat de gemiddelde crimineel ze gebruikt als zijn Zwitsers zakmes voor digitale misdaden. Zo werd een paar dagen geleden een bende ingehaald in een vakantiehuisje in Gasselternijveen (te schattig!). Niet met een bordspel of gourmetstel, maar met laptops, headsets, een voorraad wiet en een indrukwekkende collectie simkaarten die zelfs Vodafone zenuwachtig maakt. Eén van de verdachten verklaarde dat hij ze gebruikte om met korting pizza te bestellen. Leuke poging, maar de volgende keer kun je beter zeggen dat je ze verzamelt als Pokémonkaarten. Misschien moeten we toch eens gaan nadenken over een ID-check bij de aankoop, net zoals onze buren doen. Geen revolutie, gewoon een simpele vraag: “Mag ik je ID zien, meneer?” voor je 47 simkaarten aanschaft. De AI-Fabriek: Grootse plannen, nul euro Het kabinet heeft grootse plannen voor het opzetten van een AI-fabriek. Wat dat precies inhoudt? Stel je een soort Willy Wonka’s chocoladefabriek voor, maar dan met algoritmes in plaats van Oempa Loempa’s. Het idee is dat deze hypermoderne hotspot AI-modellen ontwikkelt en test, zowel voor bedrijven als voor de overheid. Minister Beljaarts hoopt dat dit ons zal helpen om de dienstverlening aan burgers te verbeteren. Denk aan chatbots die je niet in een existentiële crisis storten, en AI die echt begrijpt dat je een paspoort nodig hebt voordat je op vakantie gaat. Het enige probleem? Ze hebben geen geld. Maar hey, Groningen is genoemd als mogelijke locatie. Handig, want als je een AI-fabriek wilt bouwen zonder budget, is het fijn dat je in ieder geval ruimte hebt. Misschien kunnen we ChatGPT vragen om een crowdfundingcampagne te schrijven? AI-hallucinaties: o3 droomt meer dan o1; o4-mini, de dromedaris van het stel OpenAI heeft zijn modellen getest op nauwkeurigheid en hallucinaties. De resultaten? Het o3-model hallucineert meer dan het o1-model. En dat is geen verrassing voor degenen die ooit hebben gehoord dat "de hoofdstad van Frankrijk sushi" is. En we hebben ook nog de o4-mini, een kleiner model dat minder nauwkeurig is, nóg meer hallucinaties heeft, en waarschijnlijk denkt dat giraffen kunnen programmeren. Het is alsof je een Mini Cooper laat racen tegen een Tesla met turbo: leuk idee, maar eindigt meestal met onzinnige uitspraken over Einstein en avocado’s. Desondanks zijn deze modellen krachtig, mits ze goed worden ingezet – zoals in onze Tech Shorts natuurlijk. Opa op TikTok: Technologie houdt de hersens jong (behalve bij Candy Crush) Volgens een studie in Nature Human Behaviour hebben ouderen die technologie gebruiken minder kans op cognitieve achteruitgang. Dat betekent: hoe vaker oma op Google zoekt naar “wat is een meme?”, hoe scherper haar brein blijft. Smartphones, computers en internet zorgen voor iets wat onderzoekers “technologische reserve” noemen. Dat is in feite het tegenovergestelde van digitale dementie. Dus, tijd voor een tablet-cursus in het bejaardentehuis! Of je nu Candy Crush speelt, online scrabblet, of gewoon heel boos wordt op de NS-app: alles is goed voor je hersenen. Maar met een kleine caveat: matig gebruik. Dus misschien niet tot 03:00 uur 's nachts blijven scrollen op Threads (ja, Henk, ik weet dat je dit leest). De schimmel die ASML heet ASML dreigde weer eens met vertrek uit Nederland. De nieuwe Franse CEO klinkt alsof hij net ontdekt heeft dat er in Veldhoven geen oesters op het menu staan. Maar wat hij niet begrijpt, is dat ASML niet alleen in de regio zit; het ís de regio. De hele Zuid-Oost Brabantse techcultuur is ontstaan uit een kleurrijke mix van boerenapostels, kennisdelers, Philips-gekken en coöperaties. En ASML? Die is als schimmel: diepgeworteld, alles overwoekerend en onuitroeibaar – op een goede manier te begrijpen. Deze regio is gebouwd op het idee dat je door kennis te delen, slimmer wordt. Zelfs concurrenten worden in je lab verwelkomd. Dat is precies wat de marketingwereld nu ook moet gaan doen: Delen is groeien. En dat is geen wijsheid van Confucius, maar zou dat wel kunnen zijn. 🎉 Tot slot: TechTips van Tante Truus En dat was Tech Shorts #36! Wat hebben we vandaag geleerd? Koop geen 100 simkaarten, tenzij je een ongekende honger naar pizza hebt. AI-fabrieken bestaan voorlopig alleen in PDF-rapporten. Kleinere taalmodellen hallucineren als een student tijdens de tentamenweek. Opa’s met tablets zijn de nieuwe digitale Jedi’s. En ASML? Dat is geen bedrijf, dat is een mycelium. Tot de volgende aflevering! En vergeet niet: kennis delen is sexy. Of zoals ze in Brabant zeggen: “ge hoeft nie alles voor oeige te houwe, da maakt oe nie slimmer.”
  12. Gisteren
  13. Linux Kernel 6.13 Bereikt Einde Levenscyclus: Tijd om te Upgraden naar Linux Kernel 6.14 Met trots kondigen we aan dat de Linux kernel 6.14 zijn intrede heeft gedaan in de stabiele repositories van diverse distributies, waaronder Arch Linux, Fedora Linux, Alpine Linux en Ubuntu. Dit is een vriendelijk herinnering dat de 6.13-serie zijn einde heeft bereikt en dat het tijd is om de sprong te maken naar de nieuwste versie. Een Nieuwe Horizon: Wat Biedt Linux Kernel 6.14? Op 19 januari 2025 werd Linux kernel 6.13 gelanceerd, met innovatieve functies zoals ondersteuning voor lazy preemption, een gebruikersruimte shadow stack voor AArch64 via Guarded Control Stack (GCS), en de mogelijkheid om Linux te draaien in beschermde virtuele machines. Ook introduceerde het ondersteuning voor sub-NUMA clustering op Intel en split-lock detectie voor AMD-processors. Dit alles markeerde een belangrijke stap voorwaarts in de ontwikkeling van het Linux-ecosysteem. Echter, met de release van 6.13.12 door de gerenommeerde Linux kernel ontwikkelaar Greg Kroah-Hartman, is de levenscyclus van deze versie officieel beëindigd. Hij heeft gebruikers aangespoord om over te schakelen naar de nieuwste 6.14-serie, die op 24 maart 2025 uitkwam. Verken de Vernieuwingen van Linux Kernel 6.14 Linux kernel 6.14 brengt een schat aan nieuwe mogelijkheden met zich mee, waaronder: Btrfs RAID1 Leesbalancering: Dit zorgt voor een efficiëntere gegevensverwerking en verhoogt de prestaties van je systeem. Ntsync Subsystem: Dit nieuwe systeem voor Win NT synchronisatie-primitive is ontworpen om game-emulatie met Wine te verbeteren. Ongecacheerde Buffered I/O Ondersteuning: Dit biedt snellere toegang tot gegevens en verbetert de algehele systeemprestaties. Nieuwe Acceleratordriver voor AMD XDNA Ryzen AI NPUs: Dit opent de deur naar krachtige AI-toepassingen. DRM Panic Ondersteuning voor de AMDGPU Driver: Dit zorgt voor een stabielere grafische ervaring. Uitgebreide SELinux Permissies: Voor verhoogde veiligheid en controle over je systeem. De adoptie van Linux kernel 6.14 door populaire distributies zoals Ubuntu 25.04 en Fedora Linux 42, evenals bekende rolling release distro's zoals openSUSE Tumbleweed en Arch Linux, getuigt van de kracht en stabiliteit van deze nieuwe versie. Een Blik op de Toekomst: Wat te Verwachten? Het is belangrijk te beseffen dat Linux kernel 6.14 een kortlevende versie is, die slechts enkele maanden ondersteuning zal krijgen. Dit betekent dat we rond mei 2025 opnieuw moeten nadenken over upgrades. Voor diegenen die op zoek zijn naar langdurige ondersteuning, zijn de Linux kernel 6.12 LTS en 6.6 LTS uitstekende keuzes, die tot december 2026 ondersteund worden. De Kracht van Vernieuwing Het overstappen naar de nieuwste versie van de Linux kernel is niet alleen een kwestie van het bijhouden van de nieuwste technologieën, maar ook een kans om je systeem te optimaliseren, de veiligheid te verbeteren en de prestaties te verhogen. Laat de mogelijkheden van Linux kernel 6.14 je inspireren om te innoveren en je digitale ervaring naar een hoger niveau te tillen. Dus waar wacht je nog op? Upgrade vandaag nog naar Linux kernel 6.14 en ontdek de eindeloze mogelijkheden die deze nieuwe versie te bieden heeft!
  14. In afwachting van goedkeuring, dankjewel voor de mogelijkheid.
  15. Afgelopen week
  16. Hier in de huisartsenpraktijk lieten ze mij na 3 "consulten"van 5 minuten bijna 3 maanden rondlopen met een, wat later bleek, gebroken voet. En maar vol willen douwen met pillen, smeersels en wat nog meer. Hier in de huisartsenpraktijk zou dit dus een erg welkome aanvulling zijn op het huidige medische personeelsbestand, ik ga crowdfunden.
  17. Heel angstig allemaal maar..... Als je zo zelf 4 of 5 stappen onderneemt om opgelicht te worden? Is er nou nog niet genoeg informatie voorziening geweest en gaande die dit voorkomt? Kan zijn dat ik naïef ben, maar alles wat sms't, belt, appt, mailt en weet ik niet wat die niet aan een contact gekoppeld zijn in m'n telefoon wordt genegeerd, verwijderd, niet opgenomen, geblokkeerd etc. Zie ik iets over het hoofd?
  18. White Bird Julian, een jongen die worstelt om zijn plek te vinden op zijn nieuwe school na zijn schorsing vanwege zijn gedrag tegenover Auggie Pullman, ontvangt onverwacht bezoek van zijn grootmoeder. Terwijl ze samen tijd doorbrengen, vertelt ze hem haar indrukwekkende verhaal over haar moedige pogingen om te ontsnappen uit het door de nazi's bezette Frankrijk tijdens de Tweede Wereldoorlog. Haar woorden zijn als een krachtige stroom die door Julian's hart stroomt. Ze beschrijft de angst en de onzekerheid, maar ook de hoop en de vastberadenheid die haar drongen om door te vechten voor vrijheid. Haar verhalen over vriendschap, opoffering en de kracht van de menselijke geest raken Julian diep. Hij beseft dat ware moed niet alleen gaat om grootse daden, maar ook om het maken van de juiste keuzes, zelfs als het moeilijk is. Geïnspireerd door zijn grootmoeders ervaringen begint Julian zijn eigen reis van zelfontdekking. Hij leert dat het omarmen van verschillen en het tonen van empathie de weg is naar echte verbinding. Terwijl hij de lessen uit het verleden in zijn leven toepast, groeit hij uit tot een jongen die niet alleen zichzelf kan vergeven, maar ook anderen de kans geeft om te bloeien. Julian's transformatie is een herinnering dat, ongeacht de uitdagingen die we tegenkomen, de kracht van verhalen ons kan leiden naar een toekomst vol begrip en acceptatie. ---------------------------------------------------------------------------- Until Dawn In een wereld waar de tijd zich eindeloos herhaalt, bevinden een groep vrienden zich gevangen in een angstaanjagende spiraal van gebeurtenissen. Elke nacht worden ze achtervolgd door schimmige vijanden, die hen op gruwelijke wijze te lijf gaan. Maar in deze duisternis schuilt ook een sprankje hoop. Terwijl de zon ondergaat en de schaduwen zich samenpakken, ontdekken ze dat hun ware kracht ligt in hun saamhorigheid. Ze leren elkaar beter kennen, delen geheimen en onthullen verborgen talenten. Wat begon als een strijd om te overleven, verandert in een epische zoektocht naar zelfontdekking en vriendschap. Met elke herhaling van de nacht ontwikkelen ze strategieën, leren ze van hun fouten en worden ze sterker. Ze beseffen dat de sleutel tot ontsnapping niet alleen ligt in het overleven, maar in het omarmen van hun angsten en het vinden van moed in de meest onwaarschijnlijke momenten. Naarmate de dageraad nadert, groeit hun vastberadenheid. Ze zijn niet langer slachtoffers van hun omstandigheden, maar krijgers die samen strijden voor hun vrijheid. De opkomende zon symboliseert niet alleen een nieuw begin, maar ook de kracht van vriendschap en doorzettingsvermogen. Zal het hen lukken om de cyclus te doorbreken en de dag te verwelkomen? De tijd dringt, maar hun harten zijn gevuld met hoop. Samen zullen ze de duisternis overwinnen en de overwinning behalen. ----------------------------------------------------------------------- The Bibi Files Een onthullende blik op de corruptieonderzoeken tegen de Israëlische premier Benjamin Netanyahu, onthuld door gelekte politie-interviewvideo's. Deze beelden bieden niet alleen inzicht in de juridische strijd van een van de meest controversiële leiders van onze tijd, maar ze belichten ook de bredere thema's van macht, verantwoordelijkheid en de zoektocht naar gerechtigheid. In de video's zien we een man die, ondanks de druk van het onderzoek, vastberaden blijft. Het is een krachtig voorbeeld van hoe de waarheid, hoe moeilijk ook, altijd aan het licht komt. Terwijl de wereld toekijkt, worden de fundamenten van leiderschap en integriteit op de proef gesteld. De vragen die worden gesteld, zijn niet alleen van juridische aard; ze raken de essentie van wat het betekent om een leider te zijn in een democratie. Deze onthullingen zijn niet slechts een schandaal; ze zijn een oproep tot bewustwording en verandering. Ze herinneren ons eraan dat elke burger recht heeft op transparantie en dat leiders verantwoordelijk moeten worden gehouden voor hun daden. Dit is een kans voor Israël om te reflecteren op de waarden die het nastreeft en om te bouwen aan een toekomst waarin eerlijkheid en rechtvaardigheid centraal staan. Laat deze situatie ons inspireren om een cultuur van integriteit en openheid te bevorderen, zowel binnen als buiten de politieke arena. --------------------------------------------------- Drie Vis Dagen In deze aangrijpende zwart-wit drama/comedy staat de complexe band tussen Gerrie en zijn zoon Dick centraal, tijdens hun jaarlijkse driedaagse reünie in het bruisende Rotterdam. Terwijl de stad om hen heen tot leven komt, hangt er een onzichtbare schaduw boven hun samenzijn: dit zou wel eens Gerrie’s laatste bezoek kunnen zijn. De dagen zijn gevuld met momenten van zowel humor als melancholie, waarbij de twee mannen hun verleden onder ogen moeten zien. Hun gesprekken, vaak doorspekt met scherpe grappen en onuitgesproken gevoelens, onthullen de diepte van hun relatie. Gerrie, met zijn levenswijsheid en een vleugje ironie, probeert de kloof te overbruggen, terwijl Dick worstelt met zijn eigen angsten en verwachtingen. De stad zelf fungeert als een levendige achtergrond, een symbool van verandering en vergankelijkheid. Terwijl ze samen door de straten slenteren, worden herinneringen opgehaald en nieuwe inzichten geboren. Het is een reis van acceptatie en verzoening, waarin de liefde tussen vader en zoon steeds weer opbloeit, ondanks de pijnlijke realiteit van de tijd die verstrijkt. Dit verhaal herinnert ons eraan dat zelfs in de moeilijkste momenten, de kracht van verbondenheid ons kan inspireren om het verleden los te laten en samen een nieuwe weg in te slaan. Laat je meevoeren in deze ontroerende en soms hilarische zoektocht naar begrip en liefde. ----------------------------------------------------------------------------- Riefenstahl Riefenstahl Duikt diep in het artistieke erfgoed van Leni Riefenstahl, een vrouw wiens talent en creativiteit onmiskenbaar zijn, maar wiens leven ook doordrenkt is van controverse. Deze verkenning onthult de gelaagdheid van haar relatie met het naziregime, waarbij haar zelfportret wordt tegenovergesteld aan overtuigend bewijs dat wijst op haar bewustzijn van de gruwelijkheden die zich rondom haar afspeelden. In deze inspirerende analyse wordt niet alleen haar meesterlijke cinematografie belicht, maar ook de morele dilemma's waarmee zij werd geconfronteerd. Riefenstahl's werk, vaak geprezen om zijn visuele pracht en innovativiteit, roept vragen op over de verantwoordelijkheid van de kunstenaar in tijden van onderdrukking. Hoe kan schoonheid samengaan met de schaduw van het kwaad? Dit boek daagt ons uit om verder te kijken dan de oppervlakte van haar creaties en ons af te vragen wat het betekent om een kunstenaar te zijn in een wereld vol morele ambiguïteit. Het nodigt ons uit om de complexiteit van de menselijke ervaring te omarmen en ons te inspireren om kritisch na te denken over de impact van kunst. Riefenstahl's nalatenschap, hoewel beladen, biedt ons waardevolle lessen over de kracht van creativiteit en de verantwoordelijkheden die daarmee gepaard gaan. --------------------------------------------- Perfect Endings (13 Sentimentos) In "Perfect Endings" (2024) van Artur Volpi, nemen João en Hugo een moedige stap: na tien jaar samen te zijn geweest, besluiten ze hun relatie te beëindigen, maar blijven ze beste vrienden. Wat begint als een zorgvuldig geplande scheiding, verandert al snel in een emotionele achtbaan. Terwijl ze elkaar opnieuw leren kennen, komen de oncontroleerbare gevoelens naar boven, die hun vriendschap op de proef stellen. Hun verhaal is een krachtige herinnering aan de complexiteit van de liefde. Ondanks het besluit om uit elkaar te gaan, blijven de herinneringen en de verbinding tussen hen sterk. Terwijl ze samen lachen, huilen en hun dromen delen, ontdekken ze dat het leven niet altijd volgens plan verloopt. De perfectie die ze zochten in hun breuk blijkt een illusie te zijn, en in plaats daarvan bloeit er iets onverwachts en moois op: een hernieuwde liefde die hen uitdaagt om opnieuw naar elkaar te kijken. "Perfect Endings" is een inspirerend verhaal over de kracht van vriendschap en de onvoorspelbaarheid van het leven. Het laat zien dat zelfs na een einde, nieuwe beginpunten kunnen ontstaan. João en Hugo leren dat liefde niet altijd rechtlijnig is, maar dat het juist de onverwachte wendingen zijn die ons de meeste vreugde en groei brengen. In de chaos van emoties ontdekken ze dat ware verbinding nooit verloren gaat. -------------------------------------------------------------- Black Dog (Gouzhen) Na zijn vrijlating uit de gevangenis keert Lang terug naar zijn geboortestad in het noordwesten van China. De lucht is zwaar van herinneringen, maar zijn hart klopt vol hoop. Als lid van een hondenpatrouille, die de zwerfhonden moet opruimen ter voorbereiding op de Olympische Spelen van 2008, ontmoet hij een zwarte zwerfhond. Deze hond, met zijn doordringende ogen en een ziel die net als de zijne hunkert naar verbinding, wordt al snel zijn trouwe metgezel. Lang en de hond, beiden eenzaam en op zoek naar een nieuw begin, vinden in elkaar een onverwachte vriendschap. Terwijl ze samen door de straten van de stad zwerven, ontdekken ze niet alleen de schoonheid van hun omgeving, maar ook de kracht van wederzijdse steun en begrip. Iedere dag is een nieuwe kans om te groeien, om de schaduwen van het verleden achter zich te laten en een nieuwe toekomst te omarmen. Hun reis is er een van herstel en herontdekking, waarin ze leren dat ware vrijheid niet alleen gaat om het loslaten van de ketens van het verleden, maar ook om het omarmen van de liefde en vriendschap die het leven betekenis geven. Samen staan ze sterker en bewijzen ze dat, zelfs in de donkerste tijden, er altijd hoop en een nieuw begin te vinden is. -------------------------------------------------- Quiet Life In Zweden wordt een vluchtelingenfamilie geconfronteerd met een onvoorstelbare uitdaging. Hun jongste dochter is in een onverklaarbare coma geraakt, net nadat hun asielaanvraag was afgewezen. Terwijl de ouders wanhopig op zoek zijn naar antwoorden en een behandeling, worden ze geconfronteerd met een zware emotionele belasting. Toch, te midden van deze duisternis, vinden ze een sprankje hoop. De kracht van hun liefde en vastberadenheid om voor hun dochter te vechten, groeit met elke dag. Ze omarmen hun gemeenschap, zoeken steun bij vrienden en medemensen die hun verhaal horen. Samen vormen ze een netwerk van solidariteit en inspiratie, dat hen helpt om de zware weg te bewandelen. De ouders ontdekken nieuwe manieren om hun dochter aan te moedigen en haar geest te ondersteunen, zelfs als haar lichaam stil is. Ze lezen haar verhalen voor, delen herinneringen en creëren een omgeving vol liefde en positiviteit. Hun reis is er een van veerkracht en vastberadenheid, een bewijs dat zelfs in de meest uitdagende tijden de menselijke geest kan zegevieren. Deze familie herinnert ons eraan dat hoop en liefde ons kunnen leiden, zelfs als de weg onduidelijk is. Hun verhaal is een krachtige oproep tot verbinding en solidariteit in een wereld die vaak verdeeld lijkt. Samen kunnen we de kracht vinden om te overwinnen, ongeacht de obstakels die we tegenkomen. --------------------------------------------------------------- Pink Floyd At Pompeii -MCMLXXII In het betoverende decor van de oude Romeinse Amphitheater in de ruïnes van Pompeii, Italië, creëerde de Britse progressieve rockband Pink Floyd in 1971 een onvergetelijke muzikale ervaring. Terwijl de echo's van hun klanken door de eeuwenoude stenen weerkaatsten, voerden ze een set uit die de essentie van hun tijd vastlegde. Het was een optreden dat, hoewel vrij van publiek, doordrenkt was met een krachtige energie en creativiteit. De band, omringd door de stille getuigen van een vervlogen tijd, speelde niet alleen voor de camera's van hun filmcrew, maar voor de geest van de geschiedenis zelf. Elke noot en elke harmonieuze samenzang vulde de lege ruimte met leven en emotie, als een eerbetoon aan de grandeur van het verleden. De combinatie van de majestueuze architectuur en de innovatieve muziek van Pink Floyd creëerde een unieke symbiose, die de kijker meenam op een reis door tijd en ruimte.Dit bijzondere optreden is niet zomaar een concert; het is een kunstwerk dat de grenzen van muziek en film overschrijdt. Het herinnert ons eraan dat zelfs in stilte, waar geen publiek aanwezig is, de kracht van creativiteit en expressie kan weerklinken als een echo door de eeuwen heen. Pink Floyd in Pompeii is een inspirerende ode aan de tijdloze verbinding tussen muziek en de menselijke ervaring. ------------------------------------------------- The Accountant 2 Christian Wolff, een meesterbrein met een onorthodoxe benadering, duikt in de duistere diepten van een onopgeloste moord op een schatkistchef. Gedreven door een onverzadigbare nieuwsgierigheid en een diepgeworteld gevoel voor rechtvaardigheid, gebruikt hij zijn uitzonderlijke intellect en creatieve, zij het riskante, methoden om de waarheid bloot te leggen. In een wereld waar geheimen en leugens de boventoon voeren, laat Wolff zich niet afschrikken door de schaduwzijde van zijn zoektocht. Hij gelooft dat elke puzzel, hoe complex ook, een oplossing heeft die wacht om ontdekt te worden. Met elke aanwijzing die hij ontrafelt, komt hij dichter bij de kern van de zaak. Zijn vastberadenheid en vindingrijkheid vormen de sleutel tot een waarheid die velen al lang vergeten zijn.Wolff's reis is niet alleen een zoektocht naar gerechtigheid, maar ook een inspirerend verhaal over de kracht van doorzettingsvermogen en de moed om het onbekende te omarmen. Terwijl hij de grenzen van het mogelijke oprekt, herinnert hij ons eraan dat zelfs de meest verwarrende raadsels uiteindelijk kunnen worden opgelost door de combinatie van intellect en vastberadenheid. In de schaduw van de waarheid schuilt altijd een sprankje hoop. Wolff's verhaal is een ode aan de onverzettelijke geest van de waarheidzoekers in ons allemaal. ----------------------------------------------------------- The Ritual Twee priesters, elk gevangen in hun eigen strijd, worden gedwongen om hun verschillen opzij te zetten. De ene worstelt met een crisis van geloof, terwijl de ander wordt geconfronteerd met de schaduwen van een roerig verleden. Hun paden kruisen elkaar in een onwaarschijnlijke alliantie, gedreven door een gemeenschappelijk doel: een gedurfde exorcisme uitvoeren. In de duisternis van hun twijfels en angsten ontdekken ze dat ware kracht niet alleen ligt in geloof, maar ook in de bereidheid om te helen. Terwijl ze samen de confrontatie aangaan met de demonische krachten die hen omringen, leren ze dat vergeving en acceptatie de sleutel zijn tot bevrijding, niet alleen voor de bezetene, maar ook voor henzelf.Hun reis wordt een krachtige metafoor voor de strijd die velen van ons aangaan. Het herinnert ons eraan dat zelfs in de meest chaotische tijden, hoop en herstel mogelijk zijn. Door hun kwetsbaarheid te omarmen, vinden ze een diepere verbinding met elkaar en met de spirituele wereld. Dit verhaal van transformatie en samenwerking herinnert ons eraan dat we, ongeacht onze verschillen, samen sterker kunnen zijn. In het licht van hun gedeelde ervaringen, ontdekken ze dat het pad naar verlossing niet alleen gaat om het verdrijven van duisternis, maar ook om het omarmen van het licht dat in ons allemaal schuilt. ------------------------------------------------------------- Star Wars Revenge Of The Sith (20th Anniversitty) Naarmate de Clone Wars zijn einde nadert, staat Obi-Wan Kenobi voor een nieuwe uitdaging. Vastberaden en met een scherpzinnig oog voor de duistere krachten die zich aandienen, gaat hij op zoek naar een dreiging die de galaxy kan verwoesten. Ondertussen wordt Anakin Skywalker, de veelbelovende Jedi, verleid door de sinistere invloed van Chancellor Palpatine. Zijn woorden zijn als honing, maar verbergen een gevaarlijk spel dat de toekomst van de galaxy op het spel zet. In deze kritieke momenten, waar hoop en wanhoop met elkaar strijden, staan de paden van de helden en de schurken op het punt om elkaar te kruisen. Obi-Wan, met zijn onverzettelijke moed en wijsheid, is vastbesloten om de duisternis te weerstaan. Hij gelooft in de kracht van de Jedi en de mogelijkheden van de toekomst. Anakin daarentegen, gevangen in de webben van verleiding en angst, staat op het punt om een keuze te maken die niet alleen zijn eigen lot, maar dat van de hele galaxy zal bepalen. Zal de kracht van vriendschap en de onverzettelijke geest van de Jedi zegevieren, of zal de schaduw van de duisternis de overhand krijgen? De strijd om de ziel van de galaxy is nog niet voorbij, en de ware helden zullen zich tonen in de meest onwaarschijnlijke momenten. De toekomst ligt in hun handen.
  19. In de wereld van cybercriminaliteit is er een nieuwe bedreiging opgedoken: een malware-as-a-service (MaaS) platform genaamd 'SuperCard X'. Dit platform richt zich op Android-apparaten via NFC-relay aanvallen, die het mogelijk maken om betalingen bij verkooppunten en geldopnames bij geldautomaten uit te voeren met gestolen betaalgegevens. SuperCard X heeft connecties met Chinese-sprekende dreigingsactoren en vertoont codeovereenkomsten met het open-sourceproject NFCGate en de kwaadaardige afgeleide hiervan, NGate, die sinds vorig jaar aanvallen in Europa heeft gefaciliteerd. De malware wordt gepromoot via Telegram-kanalen, die ook directe ondersteuning bieden aan "klanten". De mobiele beveiligingsfirma Cleafy heeft SuperCard X ontdekt en rapporteert dat aanvallen met deze Android-malware zijn waargenomen in Italië. Deze aanvallen bestonden uit verschillende monsters met subtiele verschillen, wat aangeeft dat partners de optie krijgen voor op maat gemaakte builds die zijn afgestemd op regionale of andere specifieke behoeften. Hoe de aanvallen van SuperCard X zich ontvouwen De aanval begint vaak met het ontvangen van een nepmelding via SMS of WhatsApp die zich voordoet als communicatie van de bank van het slachtoffer. Hierin wordt beweerd dat er een probleem is veroorzaakt door een verdachte transactie en dat het slachtoffer een nummer moet bellen om dit op te lossen. Een oplichter, die zich voordoet als bankmedewerker, beantwoordt de oproep en gebruikt sociale manipulatie om het slachtoffer te misleiden tot het "bevestigen" van hun kaartnummer en pincode. Vervolgens proberen ze de gebruiker te overtuigen om de bestedingslimieten via hun bankapp te verwijderen. Uiteindelijk weten de dreigingsactoren het slachtoffer te overtuigen om een kwaadaardige app (Reader) te installeren, vermomd als een beveiligings- of verificatietool, die de SuperCard X-malware bevat. Na installatie vraagt de Reader-app om minimale machtigingen, voornamelijk toegang tot de NFC-module, wat voldoende is om gegevensdiefstal mogelijk te maken. De oplichter instrueert het slachtoffer om hun betaalkaart tegen hun telefoon te houden om de kaarten te verifiëren, waardoor de malware de chipgegevens van de kaart kan uitlezen en naar de aanvallers kan verzenden. De aanvallers ontvangen deze gegevens op hun Android-apparaat, dat een andere app genaamd Tapper draait, die de kaart van het slachtoffer emuleert met behulp van de gestolen gegevens. Deze 'geëmmuleerde' kaarten stellen aanvallers in staat om contactloze betalingen uit te voeren in winkels en geld op te nemen bij geldautomaten, hoewel er limieten aan de bedragen verbonden zijn. Doordat deze kleine transacties direct zijn en als legitiem worden beschouwd door de banken, zijn ze moeilijker te signaleren en te annuleren. Evasieve malware Cleafy merkt op dat SuperCard X momenteel niet wordt gedetecteerd door antivirusprogramma's op VirusTotal. De afwezigheid van risicovolle machtigingsverzoeken en agressieve aanval functies, zoals het overlayen van het scherm, zorgt ervoor dat het op de radar van heuristische scans blijft. De emulatie van de kaart is ATR-gebaseerd (Answer to Reset), wat de kaart een legitieme uitstraling geeft voor betalingsautomaten en getuigt van technische volwassenheid en begrip van smartcardprotocollen. Een ander opmerkelijk technisch aspect is het gebruik van mutual TLS (mTLS) voor certificaat-gebaseerde client/server-authenticatie, wat de communicatie tussen de command-and-control-servers (C2) beveiligt tegen onderschepping en analyse door onderzoekers of wetshandhaving. BleepingComputer heeft Google benaderd voor commentaar op de activiteiten van SuperCard X, en een woordvoerder heeft de onderstaande verklaring gestuurd: “Op basis van onze huidige detectie zijn er geen apps met deze malware te vinden in de Google Play Store. Android-gebruikers worden automatisch beschermd door Google Play Protect, dat standaard is ingeschakeld op Android-apparaten met Google Play Services. Google Play Protect kan gebruikers waarschuwen of apps blokkeren die bekend staan om kwaadaardig gedrag, zelfs als deze apps van bronnen buiten de Play Store komen.” - Een woordvoerder van Google. De opkomst van SuperCard X onderstreept de noodzaak voor gebruikers om alert te zijn op de risico's van phishing en kwaadaardige apps. Het is cruciaal om bewust te zijn van de manieren waarop cybercriminelen te werk gaan en om altijd voorzichtig te zijn bij het delen van persoonlijke informatie.
  20. Eater

    Ai Versus Artsen. Vebazendwekend

    Gedetailleerde Studie Vergelijkt AI en Artsen: De Uitslag Is Dichtbijer Dan Gewenst Een recente studie heeft diepgaand onderzocht hoe generatieve kunstmatige intelligentie (AI) presteert in het diagnosticeren van medische aandoeningen in vergelijking met artsen. Dit onderzoek, onder leiding van Dr. Hirotaka Takita en universitair hoofddocent Daiju Ueda van de Graduate School of Medicine aan de Osaka Metropolitan University, heeft een schat aan inzichten opgeleverd. De systematische review en meta-analyse bestudeerde maar liefst 18.371 studies, van welke er uiteindelijk 83 geselecteerd werden voor een gedetailleerde analyse. De resultaten werpen een nieuw licht op zowel de sterke als de zwakke punten van AI in de gezondheidszorg. De onderzoekers hebben verschillende generatieve AI-modellen onderzocht, waaronder GPT-4, Llama3 70B, Gemini 1.5 Pro en Claude 3 Sonnet, verspreid over diverse medische disciplines. Met name GPT-4 bleek de meest bestudeerde optie te zijn. Over het geheel genomen lag de diagnostische nauwkeurigheid van deze AI-modellen gemiddeld op 52,1% (95% CI: 47,0–57,1%). Sommige modellen vertoonden een nauwkeurigheid vergelijkbaar met die van niet-expert artsen, met een verwaarloosbaar statistisch verschil (nauwkeurigheidsverschil: 0,6% [95% CI: −14,5% tot 15,7%], p=0,93). Desondanks presteerden expert artsen nog steeds beter dan AI, met een aanzienlijke nauwkeurigheidsgap van 15,8% (95% CI: 4,4%–27,1%, p=0,007). Met de voortdurende vooruitgang in AI-technologie zou dit echter slechts een kwestie van tijd kunnen zijn. Een opmerkelijke bevinding was dat AI in de meeste medische specialismen vergelijkbare prestaties vertoonde, met enkele uitzonderingen: dermatologie en urologie. In dermatologie bleek AI sterker te presteren, waarschijnlijk omdat dit vakgebied draait om het herkennen van patronen, iets waar AI bijzonder goed in is. Echter, dermatologie vereist ook complex redeneren en patiëntspecifieke besluitvorming, waardoor de resultaten niet het volledige verhaal vertellen. Voor urologie waren de bevindingen gebaseerd op één grote studie, wat het moeilijker maakt om de resultaten breder toe te passen. Dr. Takita merkte op: “Dit onderzoek toont aan dat de diagnostische capaciteiten van generatieve AI vergelijkbaar zijn met die van niet-specialistische artsen. AI kan worden ingezet in de medische opleiding ter ondersteuning van niet-specialistische artsen en bij diagnostiek in gebieden met beperkte medische middelen.” Hij voegde er aan toe dat verder onderzoek nodig is, zoals evaluaties in complexere klinische scenario's, prestatie-evaluaties met daadwerkelijke medische dossiers, het verbeteren van de transparantie van AI-besluitvorming en verificatie in diverse patiëntengroepen. Naast diagnostiek benadrukte de studie ook het potentieel van AI in de medische opleiding. Volgens de onderzoekers: "De vergelijkbare prestaties van huidige generatieve AI-modellen ten opzichte van artsen in niet-expert omgevingen onthullen een kans voor integratie van AI in medische training." AI zou kunnen worden gebruikt om realistische casussen te simuleren, waarbij medische studenten en trainees hun vaardigheden kunnen ontwikkelen en beoordelen. Echter, er zijn zorgen over transparantie en vooroordelen binnen deze modellen. Veel AI-systemen delen geen details over hun trainingsdata, wat vragen oproept over de toepasbaarheid van hun resultaten op alle populaties. De onderzoekers benadrukten dat "transparantie zorgt voor inzicht in de kennis, context en beperkingen van het model" en drongen aan op duidelijke, ethische en grondig gevalideerde AI-toepassingen. Voorlopig blijkt generatieve AI, hoewel veelbelovend, moeite te hebben met complexe gevallen waarin gedetailleerde patiëntinformatie wordt betrokken. Moeten artsen zich zorgen maken over het verlies van hun banen? Het is moeilijk om daar nu een definitief antwoord op te geven, maar wat betreft diagnostiek is dat zeker een mogelijkheid. In dit snel evoluerende landschap van kunstmatige intelligentie en geneeskunde is het cruciaal dat artsen, onderzoekers en beleidsmakers samenwerken om de juiste balans te vinden tussen technologische vooruitgang en de onschatbare menselijke expertise die artsen bieden. De toekomst van de gezondheidszorg zou wel eens een hybride van AI en menselijke artsen kunnen zijn, waarbij beiden elkaar aanvullen in plaats van vervangen.
  21. Sinds de oprichting in 2017 heeft de Alliance for Creativity and Entertainment (ACE) zich bewezen als de krachtigste coalitie van zijn soort wereldwijd. In de eerste drie maanden van 2025 verwelkomde ACE nieuwe leden, maar rapporteerde slechts twee succesvolle resultaten met betrekking tot online handhaving. Zoals gebruikelijk heeft ACE de voortgang onderbelicht, en ook het eerste kwartaal van 2025 vormt daarop geen uitzondering. Toen de Alliance for Creativity and Entertainment in 2017 werd opgericht, was de globalisering van online piraterij al een feit. In de relatief rustige wateren van een decennium eerder vochten de grote Hollywood-studio's over de hele wereld tegen piraterij, vaak door hun middelen te bundelen onder de vlag van de MPAA (Motion Picture Association of America). Minder verbonden rechthebbenden hadden weinig keus en moesten alleen op pad gaan, met de volledige kosten voor hun rekening. Voor degenen die vandaag voldoen aan de toetredingseisen van ACE, is de toegang tot een schat aan kennis en uitgebreide ervaring - iets wat geld simpelweg niet kan kopen - inbegrepen in het jaarlijkse lidmaatschapsbedrag. Tegenwoordig zijn meer dan 50 bedrijven die betrokken zijn bij film- en tv-productie, uitzending en distributie, en recentelijk ook live sport, verenigd als leden van ACE, een collectief dat onlosmakelijk verbonden is met de anti-piraterijoperaties van de MPA. In de dagelijkse bedrijfsvoering zijn verschillende lidbedrijven directe rivalen op dezelfde markten, terwijl vele anderen zich in een algemeen concurrentieveld bevinden. Toch delen ze één gemeenschappelijk probleem: een hardnekkige piraterijcrisis die in veel belangrijke markten alleen maar erger lijkt te worden. Terugvechten op Wereldschaal De noodzaak om bestaande prioriteitsdoelen te elimineren en snel opkomende dreigingen te onderdrukken is wereldwijd erkend. Tussen deze prioriteiten bevindt zich een enorme pool van potentiële doelwitten, klaar voor triage. Relatief weinigen worden aangeklaagd in een volwaardige rechtszaak, maar het gebeurt wel en kan bijzonder kostbaar zijn. Slechts in zeldzame gevallen bevestigt ACE een sluiting in verband met een schikking, maar ook dat gebeurt zeker. De precieze financiële gevolgen voor site-operators worden bijna nooit onthuld, maar een eerder door TF gezien zes-cijferig verzoek lijkt niet uniek te zijn geweest. Domeinverliezen in Q1 2025 Ongeacht de financiële voorwaarden die al dan niet zijn opgenomen, leidt een schikking of overeenkomst om te stoppen vaak tot de controle van domeinnamen door ACE/MPA, om verdere inbreuken op het auteursrecht te voorkomen. De details verschijnen af en toe in aankondigingen van ACE, maar vaker worden domeinen stilzwijgend overgedragen aan de MPA, waarbij toekomstige bezoekers worden doorgestuurd naar het ACE-portaal voor een waarschuwing over de gevaren van piraterij. Bij een bijzonder zeldzaam domein kan de omleiding zelfs naar de site van de MPA leiden. Tot nu toe in 2025 is de enige vermelding van domeinverliezen te vinden in een aankondiging over de sluiting van de Spaanse file-hostingsite Gamovideo. De twee in beslag genomen domeinen worden niet bij naam genoemd, maar we kunnen bevestigen dat het gaat om gamovideo.com en gamovideo.net. In totaal zijn er rond de 80 domeinen in beslag genomen in het eerste kwartaal van 2025, inclusief enkele die eerder deze maand zijn geconfisqueerd. De in beslag genomen domeinen tonen een herkenbare mix van streaming sites voor films en tv-shows, live sportstreaming en een klein aantal file-hosting en IPTV-diensten. Niets dat bijzonder ongewoon lijkt, althans voor zover wij kunnen vaststellen. Sommige van deze sites kunnen in de komende weken of maanden onder bestaande of nieuwe branding weer opduiken. Anderen zullen zich wellicht gelukkig prijzen en de handdoek in de ring gooien. Veel lijkt te afhangen van de locatie van de site-operators en/of de mate waarin ACE hun anonimiteit heeft weten te doorbreken. Dergelijke zaken worden nooit publiekelijk besproken, maar er is voldoende indirect bewijs dat suggereert dat een minderheid zich niet aan afspraken houdt. Dit zal waarschijnlijk nooit worden vergeten. MPA Beschikt Over een Indrukwekkende Domeincollectie Tot slot, als succes gemeten zou worden aan de hand van het aantal in beslag genomen domeinen alleen, zou geen enkele andere anti-piraterijorganisatie ter wereld in de buurt komen van de buit die ACE/MPA heeft verzameld. Ter illustratie bevat de onderstaande tabel ongeveer 500 domeinen. Niet alle domeinen zijn direct te identificeren, dus het is mogelijk dat een klein aantal niet-piratedomeinen door het net is geglipt. Als dat het geval is, zal het aanvullen van de gaten met piratendomeinen geen probleem zijn. De API die is gebruikt om deze lijst te verkrijgen, gaf ongeveer 1.300 domeinen terug in reactie op een omgekeerde WHOIS-query voor 'Motion Picture Association, Inc.', waarvan we ongeveer 200 hebben afgewezen omdat het algemene gebruiksdomeinen zijn die niet direct met piraterij te maken hebben. Een andere API suggereert dat er aanzienlijk meer beschikbaar zijn; rond de 11.000, plus of min. Veel domeinen moeten aan het einde van het eerste jaar worden vernieuwd, dus de kosten om ze allemaal op lange termijn te behouden zullen waarschijnlijk aanzienlijk zijn. Niet voor de MPA, natuurlijk, vooral niet vergeleken met de miljarden aan onbenutte omzet die jaarlijks verloren gaat door datgene waar de leden van ACE vastberaden tegen strijden.
  22. Alweer een jaar verder en geen reacties... Daar wordt de paashaas niet echt vrolijk van... Dus hier gaat ie weer....
  1. Meer activiteit laden

Mededelingen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...